Hej,

Jeg har bygget en egen konstruktion til håndvask i vores nye badeværelse. Den består af en simpel marmorplade med hvide træsarger nedenunder. Når det kommer til fastgørelsen i væggen, er det meningen, at det skal gøres med franske træskruer gennem tre jern i den bagerste sarg. Jeg er dog lidt bekymret for, om dette vil holde ordentligt eller ej, og vil derfor gerne modtage lidt råd fra jer!

Jeg har ifølge nedenstående beregninger fundet ud af, at de tre fastgørelsespunkter skal kunne bære mindst 70 kg hver - ville dette være muligt?
  • Væggen skal ifølge håndværkeren være "ekstra forstærket", ved dog ikke, hvad det indebærer...
  • Bredden på konstruktionen er 55 cm
  • 3 jern med 2-3 franske træskruer i hver vil være fordelt mellem de 55 cm
  • Dybden på konstruktionen er 37 cm
  • Total vægt på konstruktionen er 30 kg
  • Ekstra vægt at overveje er, hvis nogen læner sig med 20 kg i enden af konstruktionen
  • Givet dette har jeg forsøgt at beregne kraften i væggen ved hjælp af moment og fundet ud af, at den skal kunne klare i alt 200 kg
  • Givet 3 forskellige fastgørelsespunkter fordelt over sargens 55 cm bredde (hver med 2-3 franske træskruer) indebærer dette ca. 70 kg per fastgørelsespunkt

Mange tak på forhånd for jeres hjælp!

Alt afhænger jo af, hvordan væggen er opbygget. Er der lægter på de rette steder (hvor skruerne skal ind), så er der ingen problemer overhovedet. Skruen vil i så fald ikke være det svage punkt.

Er det derimod enkelgips med fliser på, så vil det hele falde ned på gulvet!

Er det træfiberplade (helst mindst 15mm krydsfiner), så holder det også, dog er franske træskruer måske ikke førstevalget i så fald!

Brug ikke franske træskruer. De har dårlig kvalitet, er grov gevindede og generelt grimme i en synlig konstruktion.
Sæt Jetting skruer i stedet. De har bedre kvalitet, bedre gevind og man behøver ofte ikke forbore.

Hej,

Mange tak for jeres svar! Jeg har nu fundet ud af, hvordan væggen er opbygget (håndværkerens beskrivelse nedenfor):
Kortlning ca 200x45, krydsfinerplade 15mm, vådrumsplade, tætningslag og til sidst fliser

Jeg vedlægger også to billeder af konstruktionen, som viser, hvordan jeg har tænkt (i alt 30 kg altså).

Det virker fornuftigt at skifte skrue - er "Jettingskruv" det bedste, eller findes der andre alternativer?

Når I hører, hvordan væggen er konstrueret, og ser billederne - er I stadig overbevist om, at det vil holde?

Igen - mange tak for jeres hjælp - den er uvurderlig (i hvert fald værd en ny badeværelsesvæg =))!

En hånd holder en metalvinkel i et hvidt skab; to andre vinkler er fastgjort. En pakke skruer med label "Jettingskruv" ses også i skabet.
Marmorbordplade med udskæring på hvid kasse, set ovenfra, på hvid overflade i interiørmiljø.

Er det alt det der din håndværker skrev i væggen bagved så kommer den der tingest ikke ned i første omgang. Hvis noget sker, så er det i så fald trærammen der giver sig, det vil ikke løsne fra væggen.

Jettingskrue er meget god, det fungerer også godt med store VVS skruer. Bor igennem fliserne og tætningslaget og skru så skruen igennem resten. Ind med silikone i hullet efter du har boret, før du skruer skruen ind!

Gode nyheder!

Det ser ud til at der findes mange forskellige varianter af Jettingskrue, er der en specifik model jeg bør satse på? F.eks. en her:
http://onlinebyggvaror.se/skruv-fastelement/traskruv/traskruv-6-kantsskalle-jumbo-jetting/

Jeg spekulerer også på, hvor velassorteret en byggemarked skal være for at have Jettingskrue - for jeg antager, at det ikke findes hos Claes Ohlson? Jeg bor i centrale Stockholm og ville gerne købe dem et sted i centrum.

Tak igen!

Elin Persson sagde:
Gode nyheder!

Det ser ud til, at der findes mange forskellige varianter af Jettingskrue, er der nogen specifik model jeg bør satse på? F.eks. nogen her:
[link]

Jeg undrer også over, hvor velassorteret en byggemarked skal være for at have Jettingskrue - for jeg antager, det ikke findes hos Claes Ohlson? Jeg bor i centrum af Stockholm og ville gerne købe dem et sted i centrum,

Tak igen!
Brug denne skrue, så vil det fungere glimrende. Passer godt med rustfrit i et badeværelse også!

http://www.clasohlson.com/se/VVS-skruv/Pr313117000

Linket fører tilsyneladende til 2 forskellige dimensioner, jeg mener den lange af de 2. 75mm.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.