Jeg skal bygge en stort set fritstående væg i tilknytning til vores hus. Konstruktionsmæssigt skal det beregnes som et 4 meter højt plankeværk. Det skal være cirka fire meter langt, og jeg vil placere stolperne med en meters mellemrum.
Med tanke på højden vil væggen blive udsat for store vindkræfter. Jeg vil bruge konstruktionsvirke i stolperne, og hver stolpe vil bestå af 3 eller 4 reglar 140 x 45.
Problemet er, hvordan disse skal fastgøres i betonfundamentet (hvilket vil være solidt dimensioneret).
På det amerikanske marked findes kraftige beslag, som på billederne, men jeg kan ikke finde nogen i Sverige.
Er der nogen, der ved eller har nogen idé om, hvordan beslagene skal konstrueres.
Tak for jeres forslag, men jeg er ikke sikker på, at det vil være stærkt nok. Regn med fire meter højt og stormstyrke 😬. Det alternativ, jeg selv har overvejet, er 10 mm pladestål, der går op mindst 500 mm på stolpen og lige så langt ned i betonen.
Tak for jeres forslag, men jeg er ikke sikker på, at det vil være stærkt nok. Regn med fire meter højt og stormstyrke 😬. Det alternativ jeg selv har overvejet er 10 mm fladstål som går op mindst 500 mm på stolpen og lige så langt ned i betonen.
Hvis du lader en smed fremstille dem, så få dem galvaniseret, for ellers vil det ikke holde..
Er det helt vindtæt eller er det gennemslip? Hvis det er helt vindtæt, så tror jeg, at du har brug for andre doninger, hvis du skal bygge 4 meter højt.
Uden at huske særligt meget fra konstruktionsberegningerne fra gymnasietiden, burde du vel få højere styrke ved simpelthen at støbe varmtgalvaniserede stolper ind, som du derefter fastgør træreglar på.
Det må ellers blive en meget kraftig fastgørelse, hvis det skal holde til vindbelastningen på et 4 meter højt og x meter langt plankeværk.
Enig i, at du bør lade en konstruktør beregne det hele. Det ville være trist, hvis plankeværket vælter, og nogen kommer til skade på grund af det faldende plankeværk.
Disse plejer at holde ret godt. Sæt på alle 4 sider så sidder de ordentligt, men 4 meter er højt. Du skal nok overveje at gøre det gennemtrængeligt for vinden, ellers er der intet, der vil holde for den vindbelastning. Selv betonen skal dimensioneres til de belastninger, den udsættes for.
Jeg er selv inde på dette. En 1000 mm lang UNP100 på hver side af hver stolpe. 500 mm ned i betonfundamentet og 500 mm op langs stolpen. Burde være tilstrækkeligt, kunne man mene.
Gennemgående gevindstang M24 passer måske godt til.