17,925 læst ·
33 svar
18k læst
33 svar
mathiss - har nogen prøvet og har erfaringer
Når vi byggede nyt hus, en to-plans villa (for udsigtens skyld), planlagde vi en simpel lille mad-elevator fra køkkenet til overetagen. Dette med tanke på, at vi bliver ældre, og at vi har altaner, der vi gerne vil spise på, når solen skinner. Både tømreren og elektrikeren sagde, at de kunne fikse en simpel elevator
. Derfor fjernede vi et køkkenskab, og tømreren byggede en elevatortrakt i mdf i køkkenet. Nu har de sprunget fra opgaven, og vi står med en ufuldendt elevator
. Jeg har kigget på andre tråde her på forummet, men ikke fundet noget brugbart (om udtrykket tillades). Nu undrer jeg mig over, om den store ekspertise på forummet har erfaring med simple mad-elevatorer, bygget en selv eller ved, hvor ekspertisen findes. Ser man på, hvad markedet tilbyder, er selv den simple elevator dyr og temmelig stor. Vi havde tænkt en kasse i elevatortrakten på ca b50 x d30 x h40. Højden fra køkken (elevatordør til overetagen (elevatordør 2) er ca 3,6 m. Snedkeri kan jeg klare nogenlunde, men maskiner, teknik og lignende er jeg elendig til. Er jeg ikke på den rigtige tråd, kan nogen jo flytte emnet.
Ja det er måske en puslespilsbrik, men hvad jeg forstår, er der også brug for alle mulige andre dele for at elevatoren kan køre sikkert. Fx stopfunktion dvs. at elevatoren registrerer, når den er kommet ned henholdsvis op, samt styring, så selve elevatoren løber let i tromlen. Som sagt er jeg ikke god til teknik, men tak for tipset.
Lyder som et rigtig sjovt projekt
havde I boet tættere på, havde jeg overvejet at færdiggøre det til selvomkostningspris.
Kan du tage nogle billeder af skakten?
Kan du tage nogle billeder af skakten?
At det ikke kun er løftet, der skal fungere, men også "styringen," har jeg forstået. Jeg er som sagt ikke teknisk begavet, men har tænkt ud fra de billeder, der findes fx Storbritannien (dumb waiters), at have en form for skinner, der fastgøres på elevatortromlen, kompletteret med styrehjul på selve elevatorkroppen, og som løber i skinnen. Det burde fungere. De færdige produkter, jeg har set, er nok for store til mit projekt. Tak for tipsene, men jeg tager gerne imod flere. Under alle omstændigheder gav Marive en idé, som jeg har fulgt op på. Da jeg googlede taljer, opdagede jeg, at der også findes lofttaljer, der løfter op til 50 kg. Skulle det kombineres med styreskinner, kunne det måske fungere. Den kan også fjernstyres. Jeg takker for tilbuddet og er enig i, at der er lidt for langt mellem Skåne og Södertäljetrakten - synd. Jeg skal forsøge at tage nogle billeder af skakten og lægge dem ind, men som sagt, er jeg ikke god til teknik.
http://www.elvinsch.se/kataloger/katalog/details/333/34/vinschar-220v/380v/-annan/tak-vinsch.html
http://www.elvinsch.se/kataloger/katalog/details/333/34/vinschar-220v/380v/-annan/tak-vinsch.html
Fedt projekt! Styring af elevatoren kan man nemt og for små midler lave med runde rør, 4 styk, et i hvert hjørne. På "madkassen" sætter man derefter et kryds X i bunden og toppen med et løbehjul mod hvert rør, løbehjulene skal være udsporede som en remskive måske og sidde i 45 graders vinkel ud fra kassen. Sidebelastningerne bør være små, så det behøves ikke så groft udstyr. Rørene kan bruges f.eks. med 1 tommes almindelige sorte rør fra en VVS virksomhed... Et elspil kræver el, slutpositionskontakter, reversibel motor osv... Måske det kan fungere med håndkraft i stedet. Ville forenkle betydeligt. Håber jeg har lykkedes at give nogle idéer
og ikke øger forvirringen yderligere....
//Jante
//Jante
Tak for dine synspunkter Jante. Ikke mere forvirret end sædvanlig. Men med håndkontrollen kan man jo betjene tagvinsjen, via , og sende elevatoren op og ned. Behøves der så en reversibel motor? Men der skal nok være en grænsebryder, ellers kan vinsjen måske presses op gennem taget eller ned mod gulvet, hvis man holder for hårdt i kontrollen. Har overvejet håndkraft, men da vi har brugt penge på specialtromlen og har lidt småpenge tilbage, føles det mere rigtigt med elstyring. Sjovt at du kan bekræfte, at styringen ikke er noget større problem. Sandsynligvis skal man være omhyggelig med afstand, vinkel og vater, så det ikke sidder fast, når kassen skal op og ned.
Som brytere kan du have sådanne:
http://www.kjell.com/sortiment/el/e...mikrobrytare/mikrobrytare-250v-5a-hjul-p36030
Som skinner kan du bruge denne løsning:
http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=7411&view=previous
To rør fra bunden til toppen. Så 2 udstødningsklemmer med kuglelejer per rør.
Motoren kan være praktisk talt enhver motor, måske skruetrækker?
Motoren får tromle og wire fastgjort i bunden af skakten og i selve elevatoren.
Eftersom jeg bor i den rette by tilbyder jeg mig at tage et kig hvis du vil.
http://www.kjell.com/sortiment/el/e...mikrobrytare/mikrobrytare-250v-5a-hjul-p36030
Som skinner kan du bruge denne løsning:
http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=7411&view=previous
To rør fra bunden til toppen. Så 2 udstødningsklemmer med kuglelejer per rør.
Motoren kan være praktisk talt enhver motor, måske skruetrækker?
Motoren får tromle og wire fastgjort i bunden af skakten og i selve elevatoren.
Eftersom jeg bor i den rette by tilbyder jeg mig at tage et kig hvis du vil.
Tak for tipsene. Men er det virkelig så let, og hvad er din vurdering af en tagvindspil ifølge linket ovenfor. Har naturligvis også trukket el til dette formål, så det bliver formentlig ikke et problem. Har du bygget noget lignende, og er det så enkelt, som du antyder, at bygge en fungerende madhejs. Der mener jeg mekanikken og det elektriske. Selve kassen er vel det enkle. Hvordan skal jeg fortolke det sidste - Ville du have mulighed for at give dig i kast med mission impossible?
at fikse løbehjulene går nok nemt med nogle små, typ møbelhjul, som ruller mod mdf - væggene.
så fungerer det nok med en sådan enkel winch fra typ biltema eller lignende til løftefunktionen, "problemet" bliver vel en fornuftig styring, vigtigst er jo sikkerheden, så ingen kommer til skade, fx knuste hænder, fordi det er muligt at køre elevatoren med døren åben! så enten klemningsbeskyttelse eller bryder på døren skal monteres.
så er det ret enkelt at montere en grænseposition i oppe- og nede-position + montere knapper til op og ned, så man ikke behøver at holde knappen nede, mens elevatoren går op eller ned.
så fungerer det nok med en sådan enkel winch fra typ biltema eller lignende til løftefunktionen, "problemet" bliver vel en fornuftig styring, vigtigst er jo sikkerheden, så ingen kommer til skade, fx knuste hænder, fordi det er muligt at køre elevatoren med døren åben! så enten klemningsbeskyttelse eller bryder på døren skal monteres.
så er det ret enkelt at montere en grænseposition i oppe- og nede-position + montere knapper til op og ned, så man ikke behøver at holde knappen nede, mens elevatoren går op eller ned.
Let tror jeg ikke det bliver, men man måske kan give lidt hjælp på vejen. Er jo ingenjör, om det nu er positivt. Den du linkede til var jo meget dyr, men hvis prisen ikke er et problem, så er den sikkert udmærket. Med modvægt klarer man sig dog med meget mindre motor.
Klemskydd kan løses med strømmåling, hvilket også kan bruges til endeløsninger.
Klemskydd kan løses med strømmåling, hvilket også kan bruges til endeløsninger.
Den nemmeste måde at få nogenlunde sikkerhed er, at den både bevæger sig langsomt og at man skal holde en knap inde for at den skal bevæge sig. Hvis man klemmer sig eller nogen skriger, slipper man sandsynligvis knappen ret hurtigt. Skal man begynde at have sikkerhedskreds og endebryder kan det blive så kompliceret som helst.
Jeg tror, at det nemmeste er at bruge en færdig vinsj. Jeg har set en bogelevator, som havde cykelkæder til at løfte den. Den havde også modvægt. Stort set fungerede den som en almindelig elevator bortset fra nogle sikkerhedsdetaljer, der var unødvendige lige der. Men så er man dog inde i et betydeligt større projekt.
Erik
Jeg tror, at det nemmeste er at bruge en færdig vinsj. Jeg har set en bogelevator, som havde cykelkæder til at løfte den. Den havde også modvægt. Stort set fungerede den som en almindelig elevator bortset fra nogle sikkerhedsdetaljer, der var unødvendige lige der. Men så er man dog inde i et betydeligt større projekt.
Erik