Er i gang med totalrenovering af kælderen (udvendigt drænet og isoleret)
Gulvet brydes nu op+isoleres, og vandbåren gulvvarme støbes ind i den nye plade.
Mine overvejelser begynder nu at dreje sig om det planlagte badeværelse: Jeg hælder til at stille op med metalstolper og sætte gips på væggene efterfulgt af fliser. Så skabes der jo et luftmellemrum mellem ydervæggen og gipsen, som også kan bruges til rør & el. Skal denne ventileres mod rummet?
Er det tilstrækkeligt at lægge fugtspærre på gulv og vægge kun i brusehjørnet? Gulvvarmen bør jo holde gulvet tørt, men med ventileret luftspalte ville alle gipsvægge måske have bedst af fugtspærre bag fliserne?
Burde man sætte en damptæt plast i loftet for at forhindre fugtig luft i at stige op i huset? Naturligvis med udsugningsventil (og eventuelt ventilator) i badeværelset.
Eller har nogen måske forslag til helt andre konstruktioner?
Gulvet brydes nu op+isoleres, og vandbåren gulvvarme støbes ind i den nye plade.
Mine overvejelser begynder nu at dreje sig om det planlagte badeværelse: Jeg hælder til at stille op med metalstolper og sætte gips på væggene efterfulgt af fliser. Så skabes der jo et luftmellemrum mellem ydervæggen og gipsen, som også kan bruges til rør & el. Skal denne ventileres mod rummet?
Er det tilstrækkeligt at lægge fugtspærre på gulv og vægge kun i brusehjørnet? Gulvvarmen bør jo holde gulvet tørt, men med ventileret luftspalte ville alle gipsvægge måske have bedst af fugtspærre bag fliserne?
Burde man sætte en damptæt plast i loftet for at forhindre fugtig luft i at stige op i huset? Naturligvis med udsugningsventil (og eventuelt ventilator) i badeværelset.
Eller har nogen måske forslag til helt andre konstruktioner?
Hej!
Jeg kan nok ikke hjælpe dig med væggene, men jeg er nysgerrig på, hvordan du gjorde med gulvet? Jeg er nemlig i gang med at fikse mit badeværelse i kælderen. Hvilken metode brugte du, hvor meget kostede det, samt hvor meget gjorde du selv?
MVH
Jeg kan nok ikke hjælpe dig med væggene, men jeg er nysgerrig på, hvordan du gjorde med gulvet? Jeg er nemlig i gang med at fikse mit badeværelse i kælderen. Hvilken metode brugte du, hvor meget kostede det, samt hvor meget gjorde du selv?
MVH
Gulvet er ikke færdigt endnu. Status lige nu: Har brudt den gamle plade op. Bestod af 5-10 cm beton uden armering, hvilket var en let sag med lejet Hilti. Under lå et godt lag makadam blandet med sprængsten, som jeg også har fjernet (et helvedes arbejde..). Har nu kommet ned ca. 50 cm under den gamle gulvflade. Har derefter udskiftet de gamle afløbsrør af jern og er nu i gang med at lægge nye rør til gulvafløb, toilet, håndvask, osv.droppen sagde:
Derefter skal der fyldes op med et godt lag singels. Ovenpå dette en form for celloplast, mindst 100 mm er planen. Her hælder jeg til at bruge Isodrän-plader eller lignende, som godt nok er dyrere end "almindelig" celloplast, men som har den fordel, at de er kapillarbrydende og lader pladen "ånde".
Har nogen tips til forhandlere af Isodrän/Pordrän til en rimelig pris i Storkøbenhavn?
Mistænker også at man bør have en form for dug ovenpå pladerne som beskyttelse, inden man støber? Hvis nogen har erfaring med dette, er jeg taknemmelig for tips!
Ovenpå dette armeringsnet og gulvvarmerør, der støbes ind i 8-10 mm beton.
Jeg planlægger at gøre alt undtagen at blande betonen selv. Der bestiller jeg en bil og tager lidt hjælp fra en erfaren bekendt til selve støbningen.
Jeg må vende tilbage om omkostningen, men regner med at klare mig med 6-7 tkr for 10 kvadratmeter gulv. Hertil kommer dog forskellig udstyr til gulvvarmeanlægget, som jeg ikke har medregnet i dette.
Jeg tvivler på, at du har brug for nogen dug på isoleringen. Jeg gætter på, at du ville have dugen for, at betonen ikke skal løbe ned og ødelægge pladernes dræningsevne. Min erfaring er, at betonen er for tyk/grov til, at den skal løbe ned i pladerne. Men hvis du for at få sindsro
vil have en dug, så brug almindelig fiberdug.
Mvh Tommy
Mvh Tommy
Ikke i et badeværelse vel? da kryber damp ind i spalten og kondenserer der :'(fremag sagde:
Jeg ville ikke fugtspærre ydervægge, men den lille vægstykke i bruseren skulle nok fugtspærres, selvom den lå mod ydervæg...
gaia
Klik her for at svare