Jeg skal sænke loftet i fyrrummet, som er beliggende i udhuset.
Fyrrummet er 4mx4,5m.
Hvilke dimensioner skal jeg bruge til regeltræet?
Jeg tænkte på 45x120...?
Hvilke loftplader burde jeg have?
Jeg tænkte på loftgips 12,5x600x1200 mm...?
Det eneste, der skal ligge oven på dette loft, er Isolation (glasuld)
Hvad tror I? Bør jeg have grovere regeltræ og tykkere loftplader?
Det skal tilføjes, at jeg kun fyrer med el, så gips er ikke et must for brandsikring.
Fyrrummet er 4mx4,5m.
Hvilke dimensioner skal jeg bruge til regeltræet?
Jeg tænkte på 45x120...?
Hvilke loftplader burde jeg have?
Jeg tænkte på loftgips 12,5x600x1200 mm...?
Det eneste, der skal ligge oven på dette loft, er Isolation (glasuld)
Hvad tror I? Bør jeg have grovere regeltræ og tykkere loftplader?
Det skal tilføjes, at jeg kun fyrer med el, så gips er ikke et must for brandsikring.
Ja men gud. cc60 er mere end rigeligt. Så slipper man at skære isoleringen også
Større regeltræ? Hvad er ovenpå? Medmindre du samtidig bygger en overetage på udhuset, burde 2x4" være ret meget overkill. Tjokkere tagskiver ser jeg heller ingen grund til. Et fyringsrum.. næsten så masonite og lidt hvid maling kunne være nok (men nu var jeg ikke helt seriøs). Gips på 13mm bliver nok godt, hvis du skal have en lampe osv. der, ellers fungerer endnu tyndere gips også, men det er ikke billigere, som man skulle tro.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 indlæg
Hvis man kigger på Gyproc og Norgips hjemmesider, er der ret detaljerede instruktioner om dimensioner for at bære gipsloft. De to virksomheder kommer frem til lidt forskellige dimensioneringer, så det er sandsynligvis ikke kritisk.
Men essensen er, at man bør have lægter (spredt panel) på cc40 eller lignende under selve reglerne. Der findes dimensioneringstabeller for lægterne i forhold til forskellige cc-afstande for reglerne ovenpå.
De anbefaler også, at hvis man har et lag gips, skal gipsen sættes på tværs af reglerne/lægterne. Det føles lidt sparsomt med cc60, da det betyder, at skruerne i pladekanten også ender på cc60.
Men essensen er, at man bør have lægter (spredt panel) på cc40 eller lignende under selve reglerne. Der findes dimensioneringstabeller for lægterne i forhold til forskellige cc-afstande for reglerne ovenpå.
De anbefaler også, at hvis man har et lag gips, skal gipsen sættes på tværs af reglerne/lægterne. Det føles lidt sparsomt med cc60, da det betyder, at skruerne i pladekanten også ender på cc60.
Klik her for at svare