Har fået startbesked for en simpel garage til campingvognen og overvejer valget af materiale til stommen.
Konstruktionen er tænkt cirka sådan her og vil blive bygget på piller:
Mit spørgsmål er nu, hvad jeg skal vælge for materiale til stommen (stolperne) for ikke at få problemer med råd i bunden af stolperne?
Skal jeg bruge trykimprægneret træ eller skal jeg vælge almindelige regler og behandle dem med olie eller lignende?
Hvis man skal vælge trykimprægneret, behøver både den indre og ydre regel at være imprægneret?
Hvis man vælger almindeligt ubehandlet træ, hvad er bedst at behandle dem med?
(Har ikke tænkt at male garagen indvendigt, og der skal ikke være nogen indvendige vægge)
Kommer det til at være åbent og luftigt, som billedet viser, så træet har god mulighed for at tørre op?
Jeg ville have brugt trykimprægneret træ til hele løsningen, for langsigtet holdbarhed. Men bestemt kunne den indvendige del være i almindeligt tørt træ.
Jeg havde valgt almindeligt savet hvidt træ, lagt syldpap mellem murblok og stolpe, efterladt ubehandlet eller malet med slamfarve.
At i stedet vælge høvlet trykbehandlet træ og male med tæt plastikmaling vil ødelægge udseendet og skabe unødvendige problemer og omkostninger i fremtiden.
Almindeligt regeltræ skulle fungere.
Jeg ville have valgt mellem at stille stolperne i rå olie + senere i kogt linolie, eller roslagsmahogni eller ren trætjære inden montering som fugtbeskyttelse.
Hvis bare jorden ikke er sumpet og der er 1-3 dm mellem stolpe og jord, samt at panelet går lige under stolperne, så skulle det ikke være noget problem.
Jeg ville også have efterladt mindst 1 cm luftspalte mellem stolpen og støtten, samt lige stolpejern (fladstål) så intet vand kan blive stående nogen steder.
Jeg antager, at panelet går uden for stolperne og forhindrer regnvand i at nå stolperne.
Lyder som om jeg er på rette spor, hvis jeg vælger trykt materiale til stolperne men almindeligt ubehandlet til reglarne mellem dem. Panelet vil så blive malet med akrylatmaling for at matche hus, garage og redskabsskur. Tak for alle meninger og tips, det er værdifuldt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.