Tid til at bygge nogle vinduesnicher. Nicherne er ret dybe, 31 - 32 cm, så der er ikke rigtig noget færdigt at købe, så jeg må bygge selv. Jeg overvejer at bruge MDF på siderne og øverst, men tænker over, hvad jeg skal have i nederkanten. Jeg er bange for, at MDF'en svulmer op og bliver grim, hvis/når der kommer vand på den. F.eks. hvis man glemmer at tørre op, når man spilder, når man vander blomsterne. Eller hvis man har en blomsterkrukke, der siver lidt igennem.

Tidligere har jeg bygget med høvlet træ, men da har nicherne ikke været lige så dybe. Nu kan jeg ikke finde noget, der er bredt nok.

Et andet alternativ er at save en hylde op i en eller anden type limtræ. Men jeg kan ikke lide, hvis man kan se igennem malingen, at det er limet. Jeg synes, det ser lidt mærkeligt ud i et vindue.

Nicherne skal dækmales hvide rundt om.

Hvad har I for forslag?

Tror også at limtræ hvor stavene er i fuldlængde burde blive ret godt.
Ellers må du vel lime to gulvplanker eller lignende sammen for bare at få en samling.
Eller måske krydsfiner af finere kvalitet?

• Synes
tlundberg
  • Laddar…
Har brugt meget af kvistfri helstav limfog fra www.primpanel.se
Det meste malet med linoliemaling med godt resultat.

• Synes
tlundberg
  • Laddar…
T tlundberg sagde:
Tid at bygge lidt vinduesfordybninger. Fordybningerne er ret dybe, 31 - 32 cm, så der er ikke direkte noget færdigt at købe, så jeg må bygge selv. Jeg tænkte nok at bruge MDF på siderne og ovenpå, men jeg overvejer, hvad jeg skal have nederst. Jeg er bange for, at MDF'en svulmer op og bliver grim, hvis/når der kommer vand på den. For eksempel hvis man glemmer at tørre op, hvis man spilder, når man vander blomsterne. Eller hvis man har en blomsterpotte, der fugter lidt igennem.

Tidligere har jeg bygget med planhøvlet træ, men da har det ikke været lige så dybe fordybninger. Nu kan jeg ikke finde noget, der er bredt nok.

En anden mulighed er at save en hylde op i noget stavlimet træsort. Men jeg kan ikke lide, hvis man kan se gennem malingen, at det er stavlimet. Jeg synes, det ser lidt mærkeligt ud i et vindue.

Fordybningerne skal dækmales hvide rundt om

Hvad har I for forslag?
Brug MDF også til vindueskarmen, jeg selv har også lavet egne vinduesfordybninger og vindueskarme til alle mine vinduer. Brugte 12mm til fordybningen på sider og overdel, plade i 22mm tykkelse. Derefter malede jeg det med olie-baseret hård maling. Dette klarer krukker m.m. fra at blive skrammet af farve, eller at krukker vil "lime" sig fast på vindueskarmen, og malingen følger med under krukken.

• Synes
tlundberg
  • Laddar…
mrcap finxen sagde:
Træplader af denne type som males på den rigtige måde? Findes i forskellige bredder.
[link]
Den der kan jeg godt lide! Nu har jeg desværre ingen Hornbach i nærheden, men jeg vil se, hvad jeg kan finde her omkring :)

P Patrik Friberg sagde:
Tror också at limfuge hvor stavene er i fuldlængde burde blive ret godt.
Vidste ikke at der fandtes med fuldlængdestave. Det ser jo meget bedre ud :)

P Patrik Friberg sagde:
Ellers må du vel lime to gulvbrædder sammen eller lignende for kun at få en samling.
Det kan være et alternativ! Det er muligt at spartle samlingen så den burde blive meget diskret :)

P Patrik Friberg sagde:
Eller måske finer af finere kvalitet?
Har også overvejet det. Søgte rundt lidt, men fandt kun folk, der frarådede det.

xibeca xibeca sagde:
Har brugt meget kvistfri helstav limplade fra www.primpanel.se
Det meste malet med linoliemaling med godt resultat.
Har du købt direkte fra dem, eller har du en forhandler i nærheden? Pris?

F Freka sagde:
Brug MDF også til vindueskarmen, [...] Brugte 12mm til lysningen på sider og overdel, bræt med 22mm tykkelse.
Læste et sted, at man skulle have mindst 19mm tyk MDF for ikke at slå sig. Hvor længe har du haft dine lysninger? Hvordan har de holdt sig?

F Freka sagde:
Derefter blev dette malet med oliebaseret hård maling. Dette beskytter mod, at potter osv. ikke bliver malingsridset eller potter "limer" sig fast til vindueskarmen, og malingen følger med under potten.
Godt at du nævnte det der med ridser - det har jeg slet ikke tænkt på! Kan du huske, hvad malingen du brugte hedder? Bliver den også tilstrækkelig vandtæt til at beskytte MDF'en ved oversvømmede pottebakker osv.?

T tlundberg sagde:
Læste et sted, at man skulle have mindst 19mm tyk MDF for at undgå, at den slår sig. Hvor længe har du haft dine smygar? Hvordan har de klaret sig?

Godt du nævnte det med skrammer - det har jeg ikke engang tænkt på! Kan du huske, hvad farven du brugte hedder? Bliver den også tilstrækkeligt vandtæt for at beskytte MDF'en ved oversvømmede urtepotter osv?
Den blir tæt, skal der ske noget, skal man søle rigtig meget. Tænk på at slibe overfladen først for at farven skal hæfte og mal 2-3 lag. Spørg efter oliebaseret maling med hårdhed, og hvad du skal bruge den til, jeg kan ikke huske, hvilket fabrikat jeg brugte.

Mine smygar og vindueskarme lavede jeg for 13 år siden og er lige så fine nu som dengang. MDF er et dødt materiale og ændrer ikke form. Meget behageligt materiale at arbejde med.

• Synes
tlundberg
  • Laddar…
MDF, malet med snedkerfarve går udmærket. Her står der potter på, og der spildes, dog ingen mærker. Nåja, efter x år kan man have brug for at forbedre det, men MDFen er ikke beskadiget. Mine er malet med Alcro, V-Mill, halvblank.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.