hej, jeg og min sambo er i gang med at bygge et økologisk hus. Vi havde tænkt os at købe en ret stor grund da vi vil have store dyrkningsmuligheder og få så meget tømmer som muligt i prisen.
Eftersom jeg aldrig selv har bygget hus, er der mange spørgsmål der dukker op. Derfor denne tråd, hvor vi håber at få så meget hjælp, tanker og idéer fra folk som har bygget, som muligt.
Idéen med hele byggeriet er at holde prisen nede så meget som muligt, gøre så meget selv som det bare kan lade sig gøre samt at bygge økologisk for at værne om miljøet. (også energibesparende).
Vi har tænkt os at bygge stommen af fældet skov fra grunden, bygge væggene af ler og isolere med halm. Huset skal helst bygges lidt ind i en skråning så det isoleres af jorden fra nord og et drivhus havde vi tænkt os at bygge langs hele sydsiden for at spare energi.
Værd at nævne, vi planlægger at blive en familie på fire og have god plads.
Vores første overvejelser er da: (hvis vi til at begynde med springer over alt som har med grundkøb og byggetilladelse at gøre)
* hvad er en passende grund for et sådant hus, forstår jo at fugten måske kan være en synder i det hele?
(vil gerne at huset er til en 1/3 under jorden).
* hvordan behandler man træerne man har fældet, mere end at tage barken af inden man bruger dem, hvilke træsorter er velegnede at bygge med?
* vi har overvejet et tørvetag til dette hus, hvad synes I? Forslag?
Håber på svar og kreative løsninger
Flere spørgsmål dukker nok op undervejs...
Mvh Tim
Eftersom jeg aldrig selv har bygget hus, er der mange spørgsmål der dukker op. Derfor denne tråd, hvor vi håber at få så meget hjælp, tanker og idéer fra folk som har bygget, som muligt.
Idéen med hele byggeriet er at holde prisen nede så meget som muligt, gøre så meget selv som det bare kan lade sig gøre samt at bygge økologisk for at værne om miljøet. (også energibesparende).
Vi har tænkt os at bygge stommen af fældet skov fra grunden, bygge væggene af ler og isolere med halm. Huset skal helst bygges lidt ind i en skråning så det isoleres af jorden fra nord og et drivhus havde vi tænkt os at bygge langs hele sydsiden for at spare energi.
Værd at nævne, vi planlægger at blive en familie på fire og have god plads.
Vores første overvejelser er da: (hvis vi til at begynde med springer over alt som har med grundkøb og byggetilladelse at gøre)
* hvad er en passende grund for et sådant hus, forstår jo at fugten måske kan være en synder i det hele?
(vil gerne at huset er til en 1/3 under jorden).
* hvordan behandler man træerne man har fældet, mere end at tage barken af inden man bruger dem, hvilke træsorter er velegnede at bygge med?
* vi har overvejet et tørvetag til dette hus, hvad synes I? Forslag?
Håber på svar og kreative løsninger
Flere spørgsmål dukker nok op undervejs...
Mvh Tim
Hvorfor vil I grave huset ned? Tror I ikke, at det isolerer tilstrækkeligt med halm/ler og få vinduer mod nord? Ellers er det vel en form for muret kælder, der er det, der gælder, hvis man skal lave lidt som du forklarer? Det føles som et ret dyrt alternativ... Afhængig af hvilken afløbsløsning I har, kan man også have brug for forskellige typer fundamenter (sammenlign wc med mulltoa for eksempel). En løsning kunne måske være at lave en kantbjælke (som når man skal støbe en plade) men fylde med hasopor for eksempel. En form for varm/fyldt krybekælder eller indeluftsventileret krybekælder.
Lidt inspiration vedrørende halmhuse:
http://www.halmhuset.se/
Lidt inspiration vedrørende halmhuse:
http://www.halmhuset.se/
Har du hørt om kubbhuse? Så bygger man stommen af stokkene og fylder mellemrum med vedklodserne, du får fra træernes grene.
Præcis, grunden til at grave ned var vel mest for at isolere så meget som muligt, men hvis halm og ler er nok, så er det fantastisk.
Ja, hasopor har jeg også læst kan være et godt alternativ.
Da vi ikke har købt grund endnu, så ved jeg stadig ikke hvilken afløsningsløsning vi tænker at have...
Ja, hasopor har jeg også læst kan være et godt alternativ.
Da vi ikke har købt grund endnu, så ved jeg stadig ikke hvilken afløsningsløsning vi tænker at have...
Ja, jeg har hørt om dette og ville gerne have bygget hønsehus og mindre bygninger på grunden på denne måde, men selve beboelseshuset vil vi have i "lerstruktur" derimod måske kan man dække kubberne med ler? Spørgsmålet er så, hvad der isolerer bedst? Halm eller kubber?
Ja, man dækker kubberne, hvis man har fuget med ler mellem kubberne, det er kun, hvis man bruger beton, at man kan have dem helt bare.
Sådan ser det ud udenpå med ler: http://www.stockholmslansmuseum.se/visa_bild/2195/
Det er muligt at kombinere kubb og isolering, væggene bliver dog 90 cm tykke. https://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/2011/07/21/kubbhus-med-dubbla-vaggar/
Jeg ville helt klart vælge kubb fremfor halm, det bliver lidt sværere for skadedyr at bosætte sig i væggen da.
Sådan ser det ud udenpå med ler: http://www.stockholmslansmuseum.se/visa_bild/2195/
Det er muligt at kombinere kubb og isolering, væggene bliver dog 90 cm tykke. https://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/2011/07/21/kubbhus-med-dubbla-vaggar/
Jeg ville helt klart vælge kubb fremfor halm, det bliver lidt sværere for skadedyr at bosætte sig i væggen da.
MissAnpassad sagde:
Ja, det bliver jo lige så pænt det! Tykken på væggene gør ikke noget, havde alligevel planlagt at have solide hvælvinger som er så fine!
Kom lige på en idé, hvis vi siger man køber en grund som man rydder, hvor længe skal træet så tørre, før det er sikkert at bygge med?
Når man planlægger husbyggeri, og specielt hvis man planlægger lidt "uden for boksen"/ukonventionelt, så gælder det om at have styr på Bygningsreglementets normer (f.eks. angående tilgængelighed) + områdets specifikke regler (kulturmiljø osv). Dette for overhovedet at kunne få byggetilladelse til sin drøm. Kig en del på dette og hvis I vil søge info om materialer så kig på Sunda huset - der findes typisk ALT! Hun har gennemgået de fleste materialer, inden hun har bestemt sig...
Klik her for at svare