Jeg har en gang med pudsede vægge, som jeg er ret træt af. Nu overvejer jeg at rive pudset ned, men så har jeg jo også en rund væg i et hjørne i gangen. Jeg havde tænkt at sætte gipsplader på alle vægge, men er det overhovedet muligt på en rund væg? Findes der noget andet materiale, der ligner gips, når man maler over det? Eller noget materiale, som man kan tapetsere på? Pudsens tykkelse er nu 10-15 mm, så noget i den tykkelse ville være bedst.

Kom gerne med forslag!

Jeg er ikke sikker på de to første muligheder, da dette er løsninger jeg ikke har set eller testet selv:
1. Det siges, at der findes 6 mm ridsede gipsplader, som kan bøjes.
2. 6 mm gips skulle kunne sættes i moderat skarpe kurver, hvis man først sprøjter det med vand. Jeg antager, at man først må vente på, at vandet trænger ind og derefter arbejde hurtigt med at forme pladen efter væggen og skrue den, når den er tørret.

Hvis ikke det fungerer, kan man i stedet:
1. Sætte gipsen op i smalle strimler, hvis det er muligt, og afrunde med passende spartelmasse. Men så ændres kurven jo også noget.
2. Montere sporet MDF (meget fleksibel og formbar) i passende tykkelse og derefter tapetsere den med Microlit (nylonfilt) eller passende papunderlag for at fjerne den hårde overflade, som pladen giver.

Der er sikkert flere måder at løse dit problem på, held og lykke!
MVH
Ronnie

Almindelig 6 mm renoveringsgips kan bøjes en del, Norgips plade skal kunne klare en radius på 300 mm.

Men rahkko, hvorfor skal du rive pudset ned..? Hvis du vil have det helt glat, kan du vel arbejde udenpå pudset, med glatspartling eller en plade udenpå?

rahkko sagde:
Jeg har en gang med pudsede vægge, som jeg er ret træt af. Overvejer nu at rive pudsen ned, men jeg har jo også en rundet væg i et hjørne i gangen. Jeg havde tænkt mig at gipse alle væggene, men er det overhovedet muligt på en rund væg? Findes der noget andet materiale, som ligner gips, når man maler det? Eller et materiale, som man kan tapetsere på? Pudset er nu 10-15mm, så noget i den tykkelse ville nok være bedst. Kom gerne med forslag!
Ved ikke hvordan det ser ud, indadbuet eller udadbuet. Under alle omstændigheder, kan det pudses op med gips (gips, dvs. ikke gipsplader, kan købes i forskellige kvaliteter). Hvilket går fint med den tykkelse, du nævner. Derefter sliber du det til og så spartler du det senere med almindelig vægspartelmasse for at få en fin jævnhed. Edit: et link til produkt, der kan bruges Beijer Byggmaterial har selv brugt det til diverse ting (bygge buer osv.). Der kan findes på mange "specialere", hvis man vil støbe forskellige former til dekoration osv.

jon_h sagde:
Almindelig 6 mm renoveringsgips kan bøjes ret meget, Norgips plade skal klare en radius på 300 mm.

Men rahkko, hvorfor skal du rive pudsen ned..? Hvis du vil have det helt glat, kan du vel arbejde udenpå pudsen, med glatspartling eller plade udenpå?
Helst vil jeg faktisk gerne undgå at rive pudsen ned, med tanke på radiator og det hele.
Men som det er nu, så sprækker pudsen jo tit og ofte, når man fjerner en sokkel eller dørkarm.

Skal man bruge en form for binder, før man spartler et hul eller en revne?

Milkshaken
rahkko: Hvor ofte fjerner du lister og dørkarme??? 1 gang hvert 10. år når du tapetserer måske... :)
Men hvordan som helst. gør som Badger foreslog, dette gipsmørtel er fantastisk at arbejde med, ja du kan have brug for en primer til at fæstne mørtelen med, men jeg foreslår også at du en uge inden du begynder at pudse med ny mørtel eller gipsmørtel vander lidt på den gamle puds, der sidder tilbage, ellers vil den suge store mængder af vandet, der findes i mørtelen, du skal lægge på...

Jeg er nu kommet over den tanke. Men jeg er fandeme træt af pudset, når det sprækker så let så snart man skal hænge et billede op eller noget.
Nu spekulerer jeg derimod på, om det er muligt at få fat i afrundede fodlister.
Det er altså en udadbuet væg, er det muligt at bestille fodlister i forskellige radier, eller skal man få et snedkeri til at ordne det?
Kan man eventuelt fugte fodlisten og bøje den lidt ad gangen, fugte, bøje osv.?

Du kan gøre listerne mere bøjelig ved at save dem halvt igennem på bagsiden, med nogle cm mellemrum mellem snittene. En anden metode er at base, dvs. dampe listerne. Man kan improvisere en basepande ved hjælp af et nedløbsrør og en elkedel.

Selv har jeg eksokkel og havde samme problem med to radier i hallen, hvoraf en var 220 mm i diameter...

Tidligere var det malet sokkel, som var savet igennem på bagsiden og derefter spartlet. Jeg ville selvfølgelig fortsætte med eksokkel i hallen som i hele øvrige etage. Så fandt jeg en flexilist fra Kährs, som virker rigtig godt. Den er dyr som bare pokker, men ret let at arbejde med.

Træfibrene i sokkelisten er komprimeret ca. 30% på længden. Sokkelen blødlægges et døgn, inden man skal bruge den, bøj den derefter mod væggen og fastgør. Når den er tørret, sidder den der med den rigtige form, det føles næsten som magi...

Her er et link at kigge på: Kährs gulvsokkel

Gutterne på byggemarkedet grinede, da de så sokkelen og troede, at jeg var blevet narret.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.