Bor i et rækkehus hvor naboens køkken ligger væg i væg med vores eget. Vores køkken står overfor en let renovering inden for nær fremtid. Nyt flisegulv, bordplade, friskere låger etc. Tænkte i forbindelse med dette at forsøge at mindske lyden fra naboens køkken, primært høje samtaler og skabslåger der smækker.
Er der nogen der kan anbefale metode eller materiale til dette? Måske findes der en plade man kan montere mod væggen, som også kan sættes fliser på?

Taknemmelig for alle tips!

Hej og velkommen til Byggahus forum!

En diskussion om mulige isoleringsmetoder bliver meget bedre, hvis du kan beskrive, hvordan væggen mellem køkkenerne er udført i dag. Materiale og tykkelser.

Mange tak!
Åh, har knap nogen anelse om materialet. Der sidder fliser over hele væggen i dag, mere end det ved jeg ikke. Banker man på væggen, føles den ikke solid. Mit gæt er, at det er ret tynde vægge med et hulrum imellem, hvor vandrør og andet går.

Jeg ville tro, at man har brug for en lidt mere omfattende renovering for at kunne få en god løsning, jeg ville nemlig gerne opsætte en ny indvendig væg mod naboen.

13th Marine 13th Marine sagde:
Jeg skulle tro, at man har brug for en lidt mere omfattende renovering for at kunne få en god løsning, jeg ville nemlig have ønsket at opsætte en ny indervæg mod naboen.
Tak for svaret, det har du sikkert ret i. Jeg har dog ingen ambitioner om at gøre det helt lydløst, men snarere få en lille forbedring med små midler.

Har I tanker omkring dette? Sammen med gipsplade f.eks. https://www.gyproc.se/sites/gypsum..../Produktdatablad_SE/PRI_AkustikMembran_SE.pdf

Jeg tror desværre, at det ikke vil give nogen markant forbedring, eftersom du ikke har tænkt dig at udskifte skabstammer med mere.

• Synes
Kvantfysik
  • Laddar…
Beskriv hvilken slags hus det er, hvornår det er bygget, antal lejligheder osv. Det giver en god vejledning. Det lyder ikke som et moderne flerfamiliehus.

J justusandersson sagde:
Beskriv hvad for en slags hus det er, når det er bygget, antal lejligheder mm. Det giver en god vejledning. Det lyder ikke som et moderne flerbolighus.
Helt korrekt, det er et rækkehus i funkis-stil bygget 1945. Uklart materiale, kunne være både mursten og en form for beton eller letbeton?

Med største sandsynlighed mursten. Lejlighedsskelvægge i beton begyndte ikke at optræde før i 1960'erne. Sandsynligvis er der udtagninger i murstenene, som gør, at lyden kommer frem. Jeg kan forestille mig to metoder. 1) Lokaliser udtagningerne, hvor lyden er stærkest, og isoler disse. Det kan dog være besværligt, da halvdelen er hos naboen. 2) En opreglet konstruktion i jeres køkken som pladsholder for isolering mod væggen. Så tungt materiale som muligt, ikke glasuld. 45 mm tykkelse tror jeg er rimeligt med hensyn til effekt og tilgængeligt rum. Alternativt mure med letbeton eller lecasten.

• Synes
Kvantfysik
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.