Hej allesammen dygtige !

Vi fik nøglerne til vores rønne i går og har nu revet tre lag med gulv ud, parket +2x plastikmåtte :D samt indre loftet i stuen.

Vi satser på totalrenovering, men nu undrer vi os over en ting, i nyere bygninger har man fugtspærre/aldringsbestandig byggemembran i væggene, kan man have det i et bindingsværkshus også? Er det nødvendigt?

Tænkte have (inefra) gips // lægte +50mm isolering // fugtspærre/aldringsbestandig byggemembran // bindingsværk (findes allerede :) // Asfaltsplade // Lægte // Panel. Har nogen nogle gode tips?

Meget taknemmelig for svar :D

Der er lidt delte meninger i branchen omkring plastik eller ej. Jeg ville personligt ikke sætte det ind i et tømmershus, da det ikke har været der før, og det har overlevet indtil nu :)
Så at I ville isolere indad, jeg ville hellere isolere udad, da man får tømmeret tættere på varmen, hvilket er bedre ud fra et fugtsynspunkt. Så kan du efterisolere på ydersiden, så er det at foretrække.

Måtte alligevel lægge en 50mm på indersiden skal have indbygget el (evt. vandbåren varme også)

Isolerer asfaltboarden ikke godt?

Svarer slet ikke på dit spørgsmål, men det er i al velmening!

Hvis jeg var dig, ville jeg tage det roligt og bo mig ind et stykke tid, før jeg begyndte på en masse store projekter i det gamle tømmerhus, hvem ved, måske slipper I for at sætte gang i en masse unødvendige (og dyre!!!) renoveringsprojekter. Vi satte flere projekter i gang direkte, da vi fik nøglerne til vores hus, og med lidt eftertanke ville jeg nok have gjort anderledes i flere af tilfældene. F.eks. ved at rive visse ting ud.

Overvej en ekstra gang, hvad der fik jer til at købe et gammelt tømmerhus fra starten. Hvis svaret er stemning, charme, følelse osv., som førte jer til købet, er det meget let at miste det hen ad vejen, når man sætter gang i store og måske irreversible projekter.

Er der behov for ekstra isolering, har I oplysninger om forbrug osv.? Hoveddelen af varmetabet er jo opad og gennem vinduerne snarere end gennem den solide tømmervæg, så det er måske loftet, der skal efterisoleres, og vinduerne, der skal renoveres, snarere end at sætte lægter og gips op på samtlige vægge?

Indfældning af el (hvis det er vigtigt for jer) kunne man f.eks. gøre ved at lerklæde væggene (hvilket også giver god isolering.) Ellers hører det jo til gamle huse, at elen, som kom meget senere end huset er bygget, er udenpåliggende.

Tipser gerne om bygningsbevaringsdelen her på forummet, hvor der er mange tømmerhuseksperter, der kan give jer masser af tips til, hvordan man lever moderne og komfortabelt i gamle huse.

Asfaltboarden er for vindbeskyttelse, jeg vil kun i nødstilfælde anbefale at isolere indefra. Er der panel på ydersiden? Skal I bo i huset året rundt?

Ja det skal blive året rundt-beboelse, åh der er så meget at tænke på nu. At vi skal isolere indvendigt er jo bare fordi vi har revet alt hvad der hedder indervægge ned og har brug for afstand så vi kan fælde el ind.

Ved jo ikke om isolering er nødvendig i væggen, huset er bygget i 10" laftetømmer.
Man vil jo ikke isolere unødvendigt hvilket jeg har hørt at man faktisk kan gøre.

Med 10" tømmer så behøver I næppe isolering, hvad jeg tror. Det er tricky det der med el, skal man have indfældet el, så må det nok blive en 45mm isolering alligevel.

Vi er i gang med at renovere et tømmerhus selv og har valgt at sætte gips og derefter udvendig elinstallation. Og næste år skal vi efterisolere. Men vi har kun 7" tømmer i huset.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.