Hejsa alle sammen,
Jeg er slet ikke interesseret i at sætte fliser på mine badeværelsesvægge, og i stedet for vil jeg bare have dem MAT malet. Måske en smule skyggeeffekt mellem lys og mørkegrå. Problemet er dog, at man skal bruge blank maling for at få en godkendt tæt membran i badeværelset. Men så hørte jeg, at man kan færdiggøre tæt membranen først og derefter tilføre det, man ønsker. Så tanken er, at jeg skal sætte plader, der måske er 1m brede og 2m høje, langs alle vægge, og disse plader males derefter med mat maling. Jeg har talt med malere og har fået grønt lys for, at deres maling kan klare vand fra f.eks. bruseren.

MEN spørgsmålet er så, om nogen ved hvilket materiale disse plader kan laves af, som ikke påvirkes af vandet? F.eks. en MDF ville jo svulme af vandet, og en vådrumsplade binder malingen ikke på. Så spørgsmålet er, om nogen kender et materiale, der kan males på og som TÅLER vand? Nu til dags findes der jo så utroligt mange materialer, og jeg tænkte måske, at nogen vidste noget?

Tak på forhånd!

Marineplywood er svaret.
Jeg har faktisk været med til at bygge en sådan konstruktion for nogle år siden.

Alcro har nu en maling der hedder Tålig og er i hvert fald halvmat. Den kan man male ovenpå deres vårtumssystem hvis man vil. Men helt mat er den jo ikke.

Jeg har lige malet et badeværelse med Alcro Tät. Og den er glat, men slet ikke så blank som jeg havde troet, den ville blive. Oplevelsen er, at den er ret mat.

En lille overvejelse. Malede tætningslag har slet ikke samme dampmodstand som fx folien under fliser. Og jeg har forstået, at det er okay, fordi vandet hurtigt løber af, og overfladen kan tørre op. Spørgsmålet er, hvordan det bliver, hvis du sætter plader over, og fugt kommer imellem. Hvis du tager Aquapanel, er den vel et tætningslag i sig selv. Altså får du to tætningslag, og imellem dem kunne fugt måske blive stillet. Men anaitis er måske noget på sporet!?

Cederbusch: Jeg er ikke så god til de bygningsmæssige dele, men læste dit indlæg, og hvad tænker du om at bygge tætlaget med fliser? Man bygger altså et tætlag op med de billigste hvide fliser, man kan finde, og så uden på fliserne sætter man derefter de malede plader, f.eks. Marinplywood eller Aquapanel som nævnt ovenfor. Så burde det vel ikke være noget problem, at fugten kommer imellem pladerne og fliserne alligevel? For fliserne skaber jo et perfekt tætlag, som er helt vandtæt, og pladen tager jo ikke skade af fugten bagved. Eller hvad tror du? Er dette en dårlig idé? Jeg fik dette forslag fra mine håndværkere, men det er altid godt med en anden mening fra en udenforstående, da man ikke altid kan stole på sine håndværkere desværre.

Tak på forhånd!

Alene fliser er ikke en vandtæt membran. (fugerne er jo ikke tætte)
Aquapanel er næppe en vandtæt membran i sig selv (har for så vidt ikke set pladen, men måske kan nogen anden bekræfte det).

Jeg udtrykte mig dårligt. Jeg mente altså, at man skulle bygge et komplet tæt lag med fliser. Med andre ord præcis som hvis man havde valgt at bruge fliser i sit badeværelse. Og derefter oven på fliserne sætter man pladerne/panelerne.

Hvorfor flise og så gemme dem bag en plade?

Hvad jeg mener, Emilstjernlof, er at det måske ikke er den bedste løsning at have to typer af tætningslag efter hinanden, uanset tætningslag. Hvis du får ind fugt der, har den ingen steder at tage hen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.