Y
Jeg har åbnet 3 vægge - i midten af dem...

På de vægge sidder der 9,8mm masonit...

Men det er en elendighed at få fat i sådan nogle plader.

Hvad adskiller sig materialemæssigt mellem masonit og mdf? Er der ulemper ved mdf?

For sandheden er vel, at jeg har både tapet og spartel på de gamle plader, så en 10mm mdf havde sikkert smeltet sammen ret så godt...

Synes mdf virker som noget ala-budget materiale, som ikke står imod noget som helst.. masonit virker lidt mere groft og solidt...

(gips er ikke en mulighed)
 
OSB plader?
 
Y
OSB er jo 11mm og da begynder det at bygge for meget ud sammenlignet med de eksisterende plader som sidder tilbage.

-jeg så dog, at det kunne bestilles i 10mm og ifølge en side var MDF bedst til møbler og OSB til vægge, gulve osv... så tja..

men hvis man sammenligner OSB og masonit, hvad skiller de to?
 
Senest redigeret:
Jeg tænkte mest, at OSB burde blive billigst. Nu ser det ikke ud til at være nogle større overflader, så det måske spiller mindre rolle. Men du har jo ret i, at den er noget tykkere. Plywood findes vel i 10mm tykkelse også, så det kunne blive rigtig godt. Jeg ser ingen ulemper ved plywood i forhold til masonit i dette tilfælde, det burde tværtimod være bedre med plywood. Plywood holder sikkert skruer bedre og er rarere at arbejde med (synes jeg). Plywood må også være både bedre og betydeligt billigere end MDF til dette.
 
Jeg har for resten måske ikke opfattet helt, hvad du skal gøre. Jeg forstod det som om, du havde taget op huller, som så skal lukkes igen. Er det rigtigt?

Er det ikke en mulighed at rive det yderste lag ned på hele væggen fra hjørne til hjørne? I så fald kan du sætte krydsfiner eller OSB hele vejen. Dvs. lave om, lave det pænt, når du alligevel er i gang. Alternativt bare sætte nyt udenpå det gamle. I hvilket tilfælde spiller tykkelsen på de nye plader ikke længere nogen rolle.
 
Y
Har brudt enkelte plader på visse vægge. For at montere et vindue, eller stikkontakt og tjekke eventuelle fugtskader. Så skal jeg bare sætte noget, der har samme tykkelse som den masonit, der er tilbage.
- Dette i flere rum.

Det ville blive ret omfattende at udskifte alt. Prisen i sig selv har ingen betydning, da det er vigtigere, at jeg får det bedre materiale.

Da jeg læste, fandtes der forskellige krydsfinér, hvilke betragtes som dårligere og bedre?

---------

Egenskaber såsom håndtering af varme og lyddæmpende egenskaber osv er vigtige. Masoniten har jeg stor tro på, derfor frygten for at tage genveje og grunden til, at jeg spørger jer om forskellene.
 
Fordelen med OSB eller krydsfiner er, at du ikke behøver at bruge plugs, når du skal hænge noget op på væggen.
Skal du have et lag gips udenpå det hele?

Hvad er det, du værdsætter ved masonit?
Masonit er vel ikke særlig populært som vægmateriale i nye bygninger i dag, derimod OSB, krydsfiner eller spån under gipsen.

Spån findes vel også i 10mm?
MDF giver vel en relativt hård overflade, men bruges aldrig som vægmateriale, snarere i møbler, køkkensnedkerier og lignende.
 
Y
Nej jeg vil ikke lægge på gips. Gips må klare sig som indvendigt loft og visse indvendige vægge.

Jeg savede i både masonit og mds før, og masonitens grove struktur føles jo mere solid, tryggere. Men samtidig mere luftig, bilder jeg mig ind, hvilket jeg vil tro kan påvirke håndteringen af lyd bedre end et superkompakt materiale - superkompakt så kan jeg jo lige så godt have haft gips tænker jeg..

Almindelig spånplade føles jo lidt småuseriøst, jeg har en indvendig væg lavet af dette, hvilket jeg er skeptisk over for.

Plywood lød jo interessant i sig selv, har set byggesbilleder hvor de synes at bruge dette. Men okay, det er superhårdt og splintrer ikke, men hvordan håndterer det lyd mon tro?
 
Y
Udskiftning af gipsplade med krydsfiner i indervæg
Udskifter man det indre lag på den ene side af væggen ved to lags gipsbeklædning kan man forvente marginale forringelser af lydreduktionen, cirka 1 dB. Udskifter man det indre lag på begge sider af væggen ved to lags gipsbeklædning bør man forvente noget større forringelser af lydreduktionen, cirka 3 dB. Dette er branchemæssige anbefalinger. (Vi har ikke foretaget nogen laboratoriemålinger med vores DanoiQ system for at verificere dette. Næste målerunde vil inkludere sådanne prøver for at finde ud af, om vi mod forventning skulle få nogle afvigelser fra ovennævnte tal.)
Således bør man ved konstruktioner med krydsfiner på begge sider af konstruktionen forbedre væggens lydisoleringskvaliteter. Eksempelvis indebærer dette, at vægtypen QE 95/95 202 M45 dvs. med 45 mm mineraluld bør fyldes ud med en 95 mm's isolering. Dette betyder, at laboratorieværdien hæves fra 54 til 57 dB dvs. 3 dB hvilket svarer til den forventede sænkning af lydisoleringen i væggen, når man udskifter en gipsplade med krydsfiner på begge sider af væggen. Dermed bibeholdes den samme sikkerhedsmargin for den praktiske værdi.
(En generel kommentar er, at det ikke er så svært at fastgøre ting i en gipsvæg, som mange tror, og at så sætte krydsfiner på alle overflader for fremtidige eventualiteter virker lidt både unødvendigt og dyrt.)
Aha, der fik jeg for det. Forringelse hvis man bruger krydsfiner i stedet for gips.. Men jeg vil stadig tro på min teori om, at materialer dæmper forskellige slags lyd, og at bruge gips på den ene side og masonit på den anden side - med latex fuger samt isolering - bør give en bredere kapacitet mod lyd..

kan ikke lide, at krydsfiner også er et lettere materiale... vægt forhindrer vibrationer..
 
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.