Halløj,

Jeg er gået i gang med at bygge en simpel husseng til min datter, og jeg har næsten tommelfingeren midt i hånden, når det kommer til snedkerarbejde, men jeg forsøger at lære så godt jeg kan. Måleteknik er dog ikke min stærke side...

Se billede. Indermålet for denne seng er 90x200cm. Kortenderne har jeg sat ribberne 9cm fra kant til første og sidste ribbe og derefter 12cm CC mellem øvrige ribber, hvilket ser ud til at fungere med i alt 7 ribber. Ribberne er 27mm i diameter. Men hvordan skal jeg tænke på langsiden? Jeg vil have, at der skal være ca. 12cm (give or take) mellem ribberne. Der bør vel findes noget matematisk fornuftigt for at finde ud af, hvor mange ribber jeg har brug for, og hvad afstanden eventuelt skal være mellem første og sidste ribbe.

Hvordan skal jeg tænke?

• En træramme til en husseng med syv ribber monteret på kortsiden, aflåst mod et gråt betongulv. Rammen har en trekantet top.
Senest redigeret:
Tag ribbernes diameter (D) og læg dette til afstanden mellem (inderkant) siderne, lad os kalde denne afstand for L. Nu har du taget siderne indflydelse på afstanden mellem dem med. Nu skal du have ca. 12cm mellem ribberne. Det betyder, at der bliver 12cm + D i hver åbning center til center.

Så, med syv ribber ifølge ovenstående får du den første afstand ovenfor (inderkant til inderkant + D) delt med otte (otte åbninger med syv ribber), lad os kalde afstanden for X. X = L/8. Nu kan du prøve med seks eller otte ribber også og se, hvad du får med disse. Vælg det, der ser bedst ud, og som opfylder kravene...

Derefter sætter du borehullerne for ribberne i henhold til X ovenfor, men det første borehul bliver kun X-D/2 fra inderkanten, da rammen skal stå for halve diametret. Derefter er hvert borehul yderligere X længere væk.

Håber dette var tydeligt nok...

pacman42 pacman42 sagde:
Tag ribbernes diameter (D) og læg dette til afstanden mellem (inderkant) siderne, lad os kalde denne afstand for L. Nu har du taget højde for sidernes påvirkning på afstanden mellem dem. Nu skal du have ca. 12cm mellem ribberne. Det betyder, at der bliver 12cm + D i hver åbning fra center til center.

Så, med syv ribber ifølge ovenstående får du den første afstand (inderkant til inderkant + D) delt med otte (otte åbninger med syv ribber), lad os kalde afstanden for X. X = L/8. Nu kan du også prøve med seks eller otte ribber og se, hvad du får med disse. Vælg det, der ser bedst ud og opfylder kravene...

Derefter sætter du borehullerne til ribberne i henhold til X ovenfor, men det første borehul bliver kun X-D/2 fra inderkanten, da rammen skal stå for halvdelen af diameteren. Derefter er hvert borehul yderligere X længere væk.

Håber dette var tydeligt nok...
Tak for et godt svar! Det ordnede sig fint.

Noget andet (relateret til projektet men uvedkommende stavene) er, at jeg simpelthen ikke lykkes med at få vinklen korrekt... "taget" skal selvfølgelig være centreret oven på reglarne nedenunder, men uanset hvordan jeg gør, bliver det forkert.

Den totale bredde på bunden af "huset" er 990mm fra yderste ende til yderste ende. Tagreglarne skal være ca. 600mm.

• Træramme i trekantform på betonbund med værktøj omkring, viser en byggeprojekts udfordring med at centrere taget korrekt over reglarne.
Topvinklen fikser du lettest ved først at gøre den retvinklet og derefter passe trekantens "base" (det hedder det, hvis du husker fra skolen) manuelt (mål midten af basen og brug en større vinkelhager for at få en ret vinkel mod toppen), hvorefter du tegner og så saver. Derefter sliber du det sidste væk. Min morfar var finsnedker, og han fortalte mig, at visse ting ikke kan måles frem...
...klart, hvis man har meget præcise maskiner, går det (som man havde på maskinlære i gymnasiet), men det har man sjældent hjemme...

ud fra et børnesikkerhedssynspunkt må man have maksimalt 100mm mellem ribberne

• Synes
Testarn
  • Laddar…
Jeg ville overveje afstanden mellem tremmerne en gang til. Jeg husker, at ved ca. 10 cm kan mindre børn stikke hovedet ind imellem, men ikke trække det tilbage igen. Har dog ikke nogen god kilde på dette. Så det kan måske være værd at mindske eller øge afstanden lidt. Ved dog ikke, hvad der så er en rimelig afstand.

Hvis I skal begynde at referere til anbefalingerne, så er de mere strikse end det:
- https://www.konsumentverket.se/for-konsument/sakra-varor-och-tjanster/barnsakerhet/sakra-barnsangar/

- Sengen skal højst have 65 millimeter mellem tremmerne i sengesiden og højst 25 millimeter mellem ribberne i sengebunden.
- Eventuelle hjørnestolper skal maksimalt stikke op et par millimeter.
- Der skal ikke være udsavede figurer i hoved- eller fodenden.
- Madrassen skal være fast og dække hele sengebunden.
Den sidste gjaldt ikke, da min datter var lille for snart 20 år siden. Det var en dengang ny IKEA-seng, der havde to spånplader i bunden under den løse madras, hun formåede at løfte den ene og kom ud af sengen den vej. Derefter krøb hun under bunden på lågen i trappen (som opfyldte kravene) og klatrede op på overetagen til køkkenet og tog sig en snack. Hun var omkring et år dengang. Vi forstår stadig ikke, hvordan hun kom under lågen...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.