Jeg har brug for at aftegne et antal uregelmæssige flader, der forbinder mod krydshvælv osv. Jeg overvejer, om nogen har tips til smarte måder at gøre dette på uden laserscanner.
Det ser ud til at være en runddel øverst, er det den del, du skal planke? Tjek om det stemmer at tage ud præcis centrum på underkanten og mål, hvor langt til loftet. Hvis det er ens som det ser ud, kan du tage en snor og fastgøre en søm samt en blyant i den anden ende, så får du radiusen, men prøv lidt, hvordan du skal fastgøre blyanten. Snoren bør sidde så tæt på objektet som muligt og ikke vippe på den.
Vi har en laserscanner på arbejdet, og jeg ved ikke, om vi er usædvanligt billige, men det var meget billigt, da jeg så vores priser. Det føltes så billigt, at det måske ikke kan betale sig at bøvle, så det kan måske være noget at overveje og tjekke, hvad du får for pris.
Når man før i tiden skulle måle op gamle og uregelmæssige bygninger, byggede man et koordinatsystem i rummet ved hjælp af spændte tråde. Ekstremt tidskrævende men pålideligt. Man kunne også forestille sig storskalige profilmaller, bygget med blomsterpinde i stedet for ståltråd.
Jo, jeg brugte papir på rulle som jeg først grovklippede, derefter op på stige og fastgjorde med gaffa / smeltelim og trykkede papiret ind i loft-væg mødet rundt om hvælvet. Derefter tegnede jeg på papiret.
Det var store områder, så jeg måtte tape flere større stykker sammen.
Da alt så var tegnet op, tog vi det ned og finjusterede kanterne. Lagde derefter hele det sammenklippede papir på et stort gulv og tegnede over på mælkepapir, som derefter blev skabelonen. Fungerede godt.