Jeg har sandsynligvis et enkelt problem med hængsler. Jeg har et lille hobbydrivhus, der skal have en meget enkel dør lavet af 25x48 lægter. Altså ingen robuste konstruktioner her, og materialevalget kan sikkert diskuteres, men det er sådan, det er tænkt. Det er ikke et rigtigt drivhus kan man vel sige.
Jeg vil have den udenpåliggende og har kun dørkarmens yderside at fastgøre til. Og jeg vil ikke have hængsel. Hvad har jeg for alternativer så? Jeg har ikke selv tænkt dette igennem tilstrækkeligt, føler jeg, og hængsler er normalt min dødsfjende, da det aldrig ender som jeg har tænkt det. Så kloge tips og råd modtages gerne.
Måske skal jeg tilføje, at jeg ikke har mulighed for at sænke dem ind i karmen heller.
Og fastgøre på, i mangel af bedre udtryk, siden af døren da? Altså på de 25mm lægter består af?
Vil jeg kunne have den vidt åben da fx? Det er sådan noget jeg ikke kan se for mig, forbandede hængsler. Min fornemmelse er, at jeg ikke kan det, og det ville jeg gerne kunne for at kunne stille den helt op.
Tja... Hvis du skal have døren liggende udenpå karmen, vil du ikke kunne åbne døren mere end 90 grader uanset hvordan du sætter et almindeligt hængsel. Så har du brug for en slags dobbeltledet hængsel. Men du kan løse det enkelt ved at fastgøre en ekstra regel på ydersiden af karmen, lige så tyk som døren. På den regel sætter du så hængslet præcis som hængsler plejer at sidde. Så kan du åbne døren 180 grader.
Jeg har et, sandsynligvis enkelt, problem med hængsler. Jeg har et lille hobbydrivhus, der skal have en meget enkel dør lavet af 25*48 lægter. Altså, ingen robuste konstruktioner her, og materialevalget kan sikkert diskuteres, men sådan er tanken. Det er ikke et rigtigt drivhus kan man vel sige.
Jeg vil have den udenpå og har kun dørkarmens yderside at fastgøre i. Og jeg vil ikke have hængselhager. Hvilke alternativer har jeg så? Jeg har ikke selv tænkt dette nok igennem føler jeg, og hængsler er normalt min dødsfjende, da det aldrig slutter som jeg havde tænkt det. Så kloge tips og råd modtages gerne.
Måske skal jeg tilføje, at jeg ikke har mulighed for at forsænke dem i karmen heller.
Tak på forhånd!
der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar ;-)
Som jeg forstår det, er du ikke særlig god til at snedkerere, men har kastet dig ud i at bygge et drivhus med dør . Præcis den rette ånd. Det er den eneste måde at komme i gang og udvikle sig mod større udfordringer.
Nå... til spørgsmålet i TS. Søm din karm sammen, og derefter tilpasser du dørrammen. Det absolut nemmeste er at skrue to hængsler af passende størrelse fast direkte på ydersiden. Du vil kunne åbne døren 180 grader. Det vil se skørt ud, men fungerer fint. Hvis du vil have en parodi på indbrudssikring, kan du erstatte en af skruerne med en 6mm vognbolt med møtrik og skive på indersiden af drivhuset.
Hængslerne i rødt på billedet. Brug absolut ikke mere end to hængsler. Hvis hængslerne ikke er helt på linje, opstår der spændinger, som kan rive ting løs på skrøbelige konstruktioner. Med to kan det ikke gå galt.
Sort, ikke udfyldt = vægge/vinduer
Rød = dørkarm
Blå = ekstra regel
Grøn = hængsel
Sort, udfyldt = Dørblad, i to forskellige positioner
Du kan i princippet bruge hvilke som helst almindelige hængsler, hvis du gør sådan her, også klaverhængsler. Det bliver måske endda nemmere, hvis du fastgør hængslerne på ydersiden af dørbladet og reglen, så kan du trykke dørbladet på plads og skrue de to "flapper" på hængslet fast samtidig.
edit...
Hvorfor kan man ikke få en pdf-dokument op som billede, og hvorfor kan jeg ikke slette pdf'en, når jeg først har uploadet den i indlægget...?
Overvejer om jeg misforstod spørgsmålet og gjorde det for indviklet...?
Hvad mener du med "udenpåliggende"? Er det som jeg har tegnet ovenfor, eller er det bare, at døren skal åbne udad?
Kom til at tænke på en anden ting, da jeg læste findus' indlæg... Hvis du ikke er så skarp til tømrerarbejde, så er det måske værd at nævne, at hvis du skal bygge en dør, uanset dimensionerne på træet, så skal du sætte en diagonal stræber i dørkarmen. Hvis du kigger på findus' billede, skal den gå fra øvre højre til nedre venstre hjørne. Dette gør man for at modvirke, at "ikke-hængselssiden" hænger efter et stykke tid.
Hvis denne forklaring var nærmest fornærmende, så beklager jeg.
I forhold til de fleste andre på forummet er jeg ikke dygtig overhovedet, i forhold til en gennemsnitsdansker er jeg nok ret okay. Forstår at spørgsmålet ikke giver det indtryk dog.
Tory, din løsning kunne fungere. Ikke så æstetisk men det burde jeg have sluppet for længst og gået på funktion. Snedstræbe har jeg klart for mig med, har nogen hængende port på samvittigheden =)
Findus, jeg har svært ved at se at den bliver udenpåliggende på den måde du beskriver? Måske misser jeg noget dog.
Min oprindelige tanke var om der fandtes noget hængsel lig den nedenfor som jeg aldrig har brugt og som kunne fungere til formålet.
Hvis døren skal sidde udenpå væggen (som i toRy's billede) så sætter du en regel ved siden af og et 'almindeligt' fladt hængsel. Enten som på billedet, eller udenpå.
Skal døren sidde i selve hullet (som i findu's billede) så bruger du også et almindeligt fladt hængsel.
I begge tilfælde vil du kunne åbne døren 180 grader.
Undgå vinklet hængsler så vidt muligt. Skruen kommer langt fra hængselsaksen og det bliver meget svagere. En liste som er lige så tyk som døren ved siden af løser problemet. Præcis som Useless skriver. Derefter kan du måle ud og sætte hængslerne på kanten, eller tage den nemmeste vej. Lægge døren ved siden af listen på en bænk eller et par bukkestillinger og skrue et par (2) led/flade hængsler lige udenpå og derefter skrue listen fast med døren bagefter.
Mvh Findus
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.