S
Noget slaggeprodukt med meget luft i, man tog hvad der fandtes for at isolere før i tiden, måske fra en masovn eller sådan, har du nogen anelse om der har været noget i bygden

• Synes
BirgitS og 1 anden
  • Laddar…

Bedste svar

Stickan56
Det er pimpsten. I gamle huse kan du finde tørv, halm, kulstøv m.m. i bjælkelaget.

Stickan

• Synes
hdad og 1 anden
  • Laddar…
Da min far byggede villa i begyndelsen af 50'erne, blev dette brugt som isolering under bundpladen i kælderen mellem jorden og gulvet, så at sige. Det blev dengang kaldt for slagg, men jeg ved ikke hvad for en slagg. Jeg husker, at det lugtede lidt som bæ.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Da vi var små, plejede vi at tegne på asfalten med lignende materiale. Troede det var pimpsten.
Den anden dag slog det mig, at den blå variant må have været blåbetong...

• Synes
leffe-e og 1 anden
  • Laddar…
BirgitS
Granulat. Et slaggeprodukt som var et meget almindeligt isoleringsmateriale før. Blev brugt både i villaer og lejligheder. Jeg kan forestille mig, at det var meget billigt og nemt at håndtere.

Jeg synes det ser ud som perlit. Anvendes, om end i begrænset omfang, som isoleringsmateriale i huse både før og nu.
perlit-nedir.jpg

I
H hdad sagde:
Hvad kan dette være?
Ligger under gulvet sammen med savsmuld. Træder man på det bliver det som pulver.
skal du rive meget gulv?
lidt nysgerrig på tilstand. fugt pletter?
lidt pinligt at indrømme men har ikke set det i nogen konstruktion tidligere.
meget anden isolering men ikke lige dette

Stickan56
N Nils82 sagde:
Granulat. En slagger produkt som var et meget almindeligt isoleringsmateriale før. Blev brugt både i villaer og lejligheder. Kan forestille mig at det var meget billig og nemt at håndtere.
Hvad mener du med granulat. Det siger kun noget om formen på materialet, ikke hvilket stof det består af.

• Synes
irihenke
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 sagde:
Hvad mener du med granulat. Det fortæller kun om formen på materialet, ikke hvilket stof det består af.
Selvfølgelig, selvfølgelig.....fjern ordet granulat i mit indlæg så føles det bedre.

I irihenke sagde:
skal du rive meget gulv?
lidt nysgerrig på tilstand. fugtpletter?
lidt pinligt at indrømme, men har ikke set det i nogen konstruktion tidligere.
meget anden isolering, men ikke lige dette
Gulvet, der er revet op, er vel ca. 25 kvm, reglat på beton ovenover kælder. Ingen fugt eller andet.

Rundt Västerås er det et meget almindeligt materiale i gulvkonstruktioner fra 40-50’erne. Det er et restprodukt fra industrien, i Västerås fra Metallverken, som kaldes granuleret hytteslagge eller ganske enkelt "granulering". Jeg kender ikke til, at det er farligt på nogen måde, men i betragtning af oprindelsen anbefales åndedrætsværn, hvis du skal skovle rundt i det. Hvis det bliver fugtigt, er det aggressivt mod metal(rør).
/Jävel

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.