M
Hej,

Vi har et skur som vi skal tage hånd om. Et af de store spørgsmålstegn er, hvad dette er, og hvorfor i alverden man har brugt det.

Skuret er bygget ca. 1909 og er blevet frisket op i omgange. Så jeg undrer mig også, om nogen vil gætte, hvad vi vil finde bagved. Kan vi bare fjerne det, og hvad ville I have erstattet det med?

Vi havde en tømrer her, som spekulerede. Men tænker, at i dette forum er der måske nogen, der ved mere om gamle huse og hvordan man gjorde før i tiden. Alternativt nogen med erfaring af lignende konstruktion.

Jeg overvejer, om det er det samme materiale som resten af huset. Men at man her ikke har sørget for, at panelet ligger og dækker... men på huset føles det som om, det er mere støbt, og her ser det ud som en blanding af spån, sten, cement? Meget mærkeligt.

Alle forslag om, hvad det kan være, modtages med glæde.

• Rød trævæg med revner og blandet materiale mellem træ og hvidt puds; spån, sten, cement bag en gammel lagret væg fra et lager bygget ca. 1909.
  • Rødt træpanel over revnet, hvidt fundament ved siden af græs og grå fliser.
  • Rødmalet træpanel møder hvidmalet kalkvæg. Fliser og græs ses nedenfor. Gamle byggeteknikker.
  • Vægstruktur med sprækker ved siden af jord og tørt blad, mulig blanding af spån, sten og cement fra gammelt skur.
  • Gul og sølv støvsuger ved siden af uregelmæssigt cementlignende materiale på træ- og flisegulv i gammelt skur.
Jeg kvajgætter på, at det er en træuldsplade, der er pudset.

• Synes
Jonatan79
  • Laddar…
M
F fribygg sagde:
Jeg mandgætter på, at det er en træulditskive, der er pudset.
Lige nu værdsætter jeg alle gæt, der kan føre mig i en retning - forhåbentlig mod målet haha. Tak for det. Er det en normal anvendelse? (føles ikke så smart anvendt i betragtning af, at det konstant bliver vådt). Og hvad er det, der får dig til at gætte på træulditskive?

M Miscela sagde:
Lige nu værdsætter jeg alle gæt, der kan føre mig i en retning - forhåbentlig mod målet haha. Tak for det. Er det et normalt anvendelsesområde? (føles ikke så smart brugt med tanke på, at det konstant bliver vådt). Og hvad er det, der gør, at du gætter på træuldsplade?
Det ligner cementbaseret træuld, produktet fremstilles stadig i dag, men jeg ved ikke, om det er så velegnet som sokkel uden den bruges nok mest som lyddæmper/absorbent nu, selv om det i 40-60'er huse primært blev brugt som pudsbærer på ydervægge, så vidt jeg ved.

• Synes
Miscela
  • Laddar…
M
F fribygg sagde:
Det ser ud som cementbaseret træuld, produktet fremstilles stadig i dag, men jeg ved ikke, om det er så egnet som sokkel uden det bruges nok som lyddæmper/absorbent nu, selvom det i 40-60 tals huse primært blev brugt som pudsbærer på ydervæg så vidt jeg ved.
Tak for hjælpen!

Du kan vel erstatte det med en cementbaseret sokkelplade, cembrit laver nok ting, der passer. Har du brug for noget, der bærer, er en lecagrund måske passende.

Hvis rummet indenfor skal isoleres og varmes, er det måske en idé at vælge Benders sokkelelement I, det er let at arbejde med, hurtigt og passer nok godt, selv hvis rummet er koldt.

• Synes
Jonatan79 og 1 anden
  • Laddar…
M
F fribygg sagde:
Du kan vel erstatte det med en cementbaseret sokkelplade, cembrit laver nok ting, der passer. Har du brug for noget, der bærer, er en lecagrund måske passende.

Hvis rummet indenfor skal isoleres og opvarmes, er det måske en idé at vælge Benders sokkel element I, det er let at arbejde med, hurtigt og passer nok godt selvom rummet er koldt.
Skitbra med lidt tips. Tak igen :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.