18,419 læst ·
21 svar
18k læst
21 svar
Må man bygge med eget uklassificeret tømmer?
Det er jo ikke gratis træ, bare fordi man har egen skov, og hvis man skal tage i lidt ekstra, skal man have mere træ, og så er det tungt at bygge med unødvendigt groft træ også. Tror ikke jeg tjener så meget på at lade tømmeret blive savet sammenlignet med at sælge tømmeret og købe træ; det man tjener på, er mindre spild samt bedre kvalitet.MagHam sagde:
Kallebo. Hvis jeg tolker dig korrekt, så kan man med eget tømmer dimensionere som om det var C14 klassificeret og bygge efter det?
Medlem
· Västernorrland
· 12 032 indlæg
der er nok ingen regler, der siger, at man må gøre det ene eller det andet. Det er bygherren, der har ansvaret for, at det man bygger, bliver bygget i overensstemmelse med gældende regler. Der er jo næppe nogen, der står med en lup og tjekker klassificeringer på træet, hvis der sker noget, men HVIS der sker noget, og nogen dør, fordi taget kollapser, så kan man jo selvfølgelig blive straffet, hvis bygningen ikke viser sig at holde standarden.
Jeg har for mig, at man kan regne hjemmesavet tømmer i en lav klasse, bare man sorterer bort åbenbart dårlige stykker. Jeg kan dog ikke finde kilden. Hvis det falder sammen, er det sandsynligvis fejl i dimensioneringen eller tømmeret.
Forskellen i dimensionering af tagspær mellem at bruge C24, som visuelt sorteret hedder T2, og uklassificeret træ, Ö-virke, er at du groft set sparer en tomme i højden. Tagspær beregnes primært med hensyn til acceptabel nedbøjning. Vægge klarer som regel belastningerne, medmindre de er ekstremt høje. Konstruktionsvirke sorteres efter knudestørrelse; i T2 må ingen kantknude være større end halvdelen af bredden, på flatsiden må knuden være maksimalt 1/4 af bredden, råd og barktræk sorteres fra.
Klik her for at svare