18,419 læst ·
21 svar
18k læst
21 svar
Må man bygge med eget uklassificeret tømmer?
Side 1 af 2
Hvad er reglerne for at fælde skov og save sit eget tømmer? Må man f.eks. bygge en garage med det, eller skal man bygge med klassificeret tømmer?
Naboen har en maskinhal, hvor taget kollapsede en snefyldt vinter. De fik ingenting fra forsikringsselskabet, da det var bygget med eget, uklassificeret træ. Jeg mistænker, at det desuden var egne spær, som ikke var korrekt dimensioneret. Men lærepengen er, at forsikringsselskaberne kan være besværlige, hvis det ikke er gjort efter standarder. Et forbud derimod kan jeg ikke forestille mig, at der findes.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
tompaah7503's synspunkter er fornuftige. Hvis du alligevel vil bruge dit eget træ, så går det jo fint at skaffe sorteringsstandarden SS 23 01 20 og bruge den. Det afhænger meget af at minimere forekomsten af knaster. Hvis du har egen gammel skov, kan det ikke være noget større problem at save træ op i de højeste klasser, C30 og C35 som faktisk er ret svære at få fat i i den almindelige handel. Derefter gælder det om at lave de rigtige beregninger.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Købevirket er i dag som regel dimensionshøvlet og mindst C14, Det hjemmesavede er finsavet. Hvis vi taler om dimensioner fra 45x70 og opefter.
Jo men hvordan ser man om du har anvendt C14 eller C24 når bygningen er styrtet sammen? Og så er det jo normalt ikke nødvendigt med nogle bæredygtighedsberegninger på mindre bygninger, i hvert fald har de ikke efterspurgt det af mig, når jeg har søgt byggetilladelse.
Man får bygge med hvilket "skit" som helst, så længe det holder. Samt at intet andet er foreskrevet.
Man får intet på forsikringen, om væggen, som er bygget af for klent træ men korrekt klassificeret, falder sammen heller.
Alt der er konstruktionsberegnet skal dog være bygget med foreskrevet materiale.
Man får intet på forsikringen, om væggen, som er bygget af for klent træ men korrekt klassificeret, falder sammen heller.
Alt der er konstruktionsberegnet skal dog være bygget med foreskrevet materiale.
Man skal vel have en eller anden form for autorisation for at klassificere, hvis forsikringsselskabet skal acceptere det. Ikke fordi der er risiko, hvis man gør det rigtigt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis man har en mulighed for at bygge med eget træ, skal man tage vare på den. Forudsætningerne er gode for et slutresultat, der er overlegent i forhold til det, der bliver tilfældet med det skrammeltræ, som er almindeligt forekommende. Men man skal vide, hvordan man skal udvælge træet, og hvordan man skal dimensionere det.
Det meste konstruktionsvirke, der sælges, er maskinsorteret.
Det meste konstruktionsvirke, der sælges, er maskinsorteret.
Plejer at bygge det meste med eget træ, og det er klart bedre end det, man normalt køber, men jeg sender ikke skrottræ til savning, det kan man jo sælge i stedet. Skal bygge en del til sommer med træ, jeg har fået fra et savværk, og det er kun fyr, men det går nok for det var til den rigtige pris.
Medlem
· Västernorrland
· 12 032 indlæg
Ellers kan man jo bygge tag og lignende i det rette tømmer og så spare på noget andet. Man kan jo save panel eller hvad som helst i stedet.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 indlæg
Det klassificerede træ plejer vel at være stemplet med jævne mellemrum langs hele længden. Kan man virkelig klassificere selv? og savværkerne laver jo en bøjetest på det klassificerede træ.