8,766 læst ·
11 svar
9k læst
11 svar
Lykkes ikke at skrue skruen hele vejen i betonpløk
Hej!
Jeg har købt et vægbeslag til mit TV, som jeg nu forsøger at montere på en betonvæg. Huset er bygget omkring 2010. Jeg er gået i stå og forstår simpelthen ikke, hvad jeg gør forkert!
Jeg har boret 6 huller med et 10mm-bor, som ifølge manualen skal være 6cm dybe, og derefter sat den medfølgende plug i, som skal bruges til betonvæg. Jeg har målt alle huller til 65mm eller dybere. Når jeg så forsøger at skrue skruen i og montere beslaget, kommer jeg kun halvt igennem med skruemaskinen, før den begynder at hakke. Hvis jeg skifter til skruetrækker, kommer jeg lidt længere, men skruesporet bliver slidt op, før jeg får den helt ind.
Efter at have kigget rundt på Youtube fik jeg ideen om, at jeg måske ikke fik pluggen dybt nok ind i hullet og skruede en skrue nogle centimeter ind og hamrede den i. Resultatet blev, at "hatten" på pluggen (se billede) blev skæv og gik i stykker. Det føles derfor ikke, som om det er meningen, man skal gøre sådan med denne type plug.
Hvis jeg sætter pluggen i væggen uden beslaget og bruger en skruenøgle til at skrue den i, går det fint at få den hele vejen ind. Jeg antager derfor, at problemet ikke skyldes, at jeg har boret for lavt. Dog sker det samme som, når jeg forsøger at montere beslaget, hvis jeg bruger skruemaskine eller -trækker, hvilket jeg synes indikerer, at jeg ikke har boret hullerne skævt.
Da de fleste skruer allerede er godt slidte, indser jeg, at jeg skal købe nye, før jeg gør et nyt forsøg. Dog kan det næppe være kvaliteten af skruerne men snarere viden hos skrueren, der halter. Hvis det ikke allerede er blevet tydeligt fra teksten indtil nu, så plejer jeg ikke ligefrem at beskrive mig selv som "handy". Derfor undrer jeg mig over, om nogen af eksperterne her på forummet kan pege ud, hvad det er, jeg gør forkert?
Tak på forhånd!
KG
Jeg har købt et vægbeslag til mit TV, som jeg nu forsøger at montere på en betonvæg. Huset er bygget omkring 2010. Jeg er gået i stå og forstår simpelthen ikke, hvad jeg gør forkert!
Jeg har boret 6 huller med et 10mm-bor, som ifølge manualen skal være 6cm dybe, og derefter sat den medfølgende plug i, som skal bruges til betonvæg. Jeg har målt alle huller til 65mm eller dybere. Når jeg så forsøger at skrue skruen i og montere beslaget, kommer jeg kun halvt igennem med skruemaskinen, før den begynder at hakke. Hvis jeg skifter til skruetrækker, kommer jeg lidt længere, men skruesporet bliver slidt op, før jeg får den helt ind.
Efter at have kigget rundt på Youtube fik jeg ideen om, at jeg måske ikke fik pluggen dybt nok ind i hullet og skruede en skrue nogle centimeter ind og hamrede den i. Resultatet blev, at "hatten" på pluggen (se billede) blev skæv og gik i stykker. Det føles derfor ikke, som om det er meningen, man skal gøre sådan med denne type plug.
Hvis jeg sætter pluggen i væggen uden beslaget og bruger en skruenøgle til at skrue den i, går det fint at få den hele vejen ind. Jeg antager derfor, at problemet ikke skyldes, at jeg har boret for lavt. Dog sker det samme som, når jeg forsøger at montere beslaget, hvis jeg bruger skruemaskine eller -trækker, hvilket jeg synes indikerer, at jeg ikke har boret hullerne skævt.
Da de fleste skruer allerede er godt slidte, indser jeg, at jeg skal købe nye, før jeg gør et nyt forsøg. Dog kan det næppe være kvaliteten af skruerne men snarere viden hos skrueren, der halter. Hvis det ikke allerede er blevet tydeligt fra teksten indtil nu, så plejer jeg ikke ligefrem at beskrive mig selv som "handy". Derfor undrer jeg mig over, om nogen af eksperterne her på forummet kan pege ud, hvad det er, jeg gør forkert?
Tak på forhånd!
KG
Plug for 10mm hul plejer at betyde skrue, der er 6-8mm. Er det det, du har?
Sæt skruemaskinen i "bore-mode" og kør på.
Og det er nok, at du fastgør med to skruer, men brug fire, så det bliver symmetrisk og pænt.....
Sæt skruemaskinen i "bore-mode" og kør på.
Og det er nok, at du fastgør med to skruer, men brug fire, så det bliver symmetrisk og pænt.....
Skruen er 6mm i diameterMathiasS sagde:
Skruen er 5,5cm lang, og jeg har målt hullerne til at være 6,5cmE etompau sagde:
Både skruen og pluggen fulgte med vægophængsbeslaget
Ok, måske har du dårlige værktøjer, eller så er skruene af ringere kvalitet, ikke usædvanligt hvis de kommer med et tv-beslag el. lignende (gælder også for pluggene).K KataGuruma sagde:
Køb nye skruer, og sørg for at du har en skruetrækker/bits beregnet til skruetypen. Torx er god, da får du et godt greb med skruetrækker/boremaskine.
Er det rigtig beton eller letbeton?
Ok, så er det bare at køre på. Du har jo sekskantskalle på skruen, brug den. Du har måske et sæt med topnøgler? Eller køb den ringnøgle du har brug for på jula/biltema, så er sagen snart biff.K KataGuruma sagde:
Jeg plejer at smide plug og skrue, der følger med ting, jeg køber
De plejer oftest at være af tvivlsom kvalitet
Køb plug og skrue af bedre kvalitet (koster ikke mange kroner)
Så bliver det med stor sandsynlighed bedre
De plejer oftest at være af tvivlsom kvalitet
Køb plug og skrue af bedre kvalitet (koster ikke mange kroner)
Så bliver det med stor sandsynlighed bedre
Det skyldes sandsynligvis, at skruetrækkeren ikke er kraftig nok til formålet.
(Jeg antager, at drejningsmomentet er sat til max, og at den er nedgearet til langsom.)
To alternativer der kan løse problemet er blevet foreslået:
(Jeg antager, at drejningsmomentet er sat til max, og at den er nedgearet til langsom.)
To alternativer der kan løse problemet er blevet foreslået:
- Indstil skruetrækkeren til borefunktion. (Du vil hurtigt opdage, om dette virker. Hvis ikke - se alt 2)
- Køb en topnøgle eller ringnøgle (helst ledbar hvis det er trangt).
Præcis formentlig orker skruemaskinen ikke. Hvor mange Volt er den på? Den kan variere lidt, men 12V er nok for svagt. 14,4 kan fungerer, 18V løser det uden problemer. Det er min professionelle erfaring med at fastgøre tykkere skruer i støbt beton.
Klik her for at svare