Hej! Jeg så nogle tråde om lydisolering af lofter. Vil spørge især om resultatet - om nogen har gjort det og kunne mærke forskellen?

Har købt en lejlighed i et hus fra 1915, og loftet er meget lydtæt. Man hører bogstaveligt talt hvert skridt. Er der noget at gøre i dette tilfælde? Kan man dæmpe trinstøj? Foreningen siger, at det ikke er deres ansvar.

Tak på forhånd!

Jeg har beregnet foranstaltninger og målt både før og efter mange ombygninger i ældre huse, og ja, det bliver en enorm forskel, hvis man gør det rigtigt. Desværre for dig er det rigtige ofte at tage fat på kilden til lyden, men det føler dine naboer nok ikke for...

Foreningen har ret; det er ikke deres ansvar. Det er lejlighedsejerne. Den, der udfører renovering med ændret anvendelsesområde (f.eks. flytte køkken), er også ansvarlig for at de gældende krav ifølge BBR opfyldes, og hvis man ikke foretager nogen ændringer, har man ingen lydkrav at opfylde.

Hvad du kan gøre er at bygge et nedhængt loft i din lejlighed. Det nedhængte loft skal ikke fastgøres i det eksisterende loft, men afstives på væggene. Der skal være et luftspalte med isolering og være af mindst to lag gips og lad en cm mellem gips og væg som tætnes med blød fugemasse. Luftspalten skal normalt være mindst 20 cm, men det kan beregnes mere præcist, hvis man først måler den eksisterende trinlydsisolering. Der findes typetegninger på gyprocs hjemmeside, søg efter PS-02a.

• Synes
MaxCorus
  • Laddar…
Tak så meget for svaret! Jeg var bange for, at der ikke fandtes nogen løsning i dette tilfælde. Det lyder som om det burde fungere. Ved du om der findes virksomheder, som arbejder med denne metode, du beskrev? Er det dyrt?

Jeg har ikke talt med naboerne endnu. De har måske ændret gulvet eller lignende, som har påvirket loftet i sin tur.

Hej, jo der findes en del virksomheder, hvis man bor i en større by, hvilket jeg antager du gør med tanke på byggeåret for din lejlighed, men PM din e-mail, så skal jeg sende nogle kontakter til dig fra jobmailen! Om det er dyrt, er et virkelig svært spørgsmål at svare på, men prisen for at måle og dimensionere ekstra isoleringen bør ligge mellem 10k-15k i enklere beregningstilfælde. Hvor meget byggeriet koster derefter, har jeg ingen anelse om, men det afhænger jo mere af antallet af kvadratmeter...

• Synes
MaxCorus
  • Laddar…
Rigtig godt svar du har fået af DrGreebaum.
Hvad angår omkostningen, kan du regne med cirka 2 kkr / m2 og derover afhængigt af forudsætningerne. Dette beregnet på 2 lag gips som frikoples med såkaldte Hangers.

• Synes
MaxCorus
  • Laddar…
Tak for hjælpen! Tænkte bare om to punkter:
1) Hvad kan man gøre med naboerne, der har skiftet gulvet uden at lydisolere det? Jeg ved, at de har fjernet en væg mellem køkken og stue. Det er ikke foreningens ansvar, og man køber en lejlighed uden at vide sådanne detaljer. Det kan være spændende med problemløsninger :cool: men dette tilfælde er lidt for meget :banghead:
2) Så vidt jeg forstår, handler det om et ret højt undertag - 25 cm? Trist at fjerne 25 cm af loftshøjden. Ville det ikke fungere med mindre højde? Jeg antager, at det vil blive mindre effektivt.

MaxCorus sagde:
2) Såvidt jeg forstår handler det om et ret højt loft - 25 cm? Trist at tage 25 cm af lofthøjden. Ville det ikke fungere med mindre højde? Jeg antager, at det vil blive mindre effektivt.
Kig på lydbøjler ifølge linket nedenfor. Det giver mulighed for en lignende konstruktion, men med lavere byggehøjde.

http://www.knaufdanogips.se/index.p...rofiler-innertak/produkter-innertak-ljudbygel

Konstruktionshøjden har en betydelig indvirkning på lydisoleringen, da princippet bygger på "masse - luft - masse". Man kan sige, at disse parametre danner et "system", hvor forskellige typer lag samt værdierne for de nævnte parametre afgør, hvordan konstruktionen kommer til at isolere lyd (f.eks. resonanser, isoleringsgrad ved forskellige frekvensbånd osv.). Generelt kan man sige, at hvis parameternes værdi øges, forbedres lydisoleringen.

Den løsning, der beskrives ovenfor, er den mest almindelige foranstaltning i sådanne sammenhænge, når man ikke har mulighed for at afhjælpe problemet ved lydkilden (overside bjælkelag).

Præcis som DrGreenbaum siger, er det klogt først at foretage en isolationsmåling for på den måde at kunne beregne, hvilken konstruktion der er mest velegnet til at opfylde stillede krav eller ønsker om lydisolering.

Senest redigeret:
Præcis, det er vigtigt at lave en isolationsmåling først. Er der nogle virksomheder, som I kan anbefale i dette tilfælde?

Det ville også være godt at vide, om der findes en god isoleringsmetode ved lydkilden (overside bjælkelag), hvis jeg lykkes med at "overtale" naboerne :) Tak for alle tips!

For naboerne er det vigtigste, at de lægger overgulvet som en flydende konstruktion, hvis de ændrer gulvet. Hvad angår dit spørgsmål 1 ovenfor, er det et superkompliceret juridisk svar, som jeg ikke kan svare på, men kernen i det er, at du ikke kan gøre noget, hvis de bygger "forkert". Du kan dog bruge det som påtryk mod din forening, så foreningen skal stå for tiltag, der sikrer, at lovkrav opfyldes, og foreningen kan i så fald videreføre det mod naboerne. Vi må se, hvordan det bliver med nabosynden der men...

Til spørgsmål to har du forstået det helt rigtigt. Med mindre afstand i systemet kan der endda blive en forringelse af lydisoleringen for enkelte lavere frekvenser, hvilket kan gøre, at det opleves som en total forringelse af luftlydsisoleringen. Trinlydsniveauet er sandsynligvis uændret, og forskellen mellem disse to måleværdier er luftbåren henholdsvis lyd, der forplantes gennem konstruktionen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.