Jeg har en kælder, hvor mit værksted befinder sig direkte under vores stue på stueetagen, og min tanke er snart at gøre noget for at forstærke lydisoleringen i kælderloftet, da værkstedet ikke er fuldt indrettet og i brug endnu.

Som det ser ud nu er det oppe fra stuen og nedefter:
- Klikgulv
- Underlag spånplade (~35mm eller hvad det nu er)
- Bjælkelag med glasuld (jeg har tilføjet ekstra glasuld ved udskiftning af undergulvet på stueetagen)
- Loftspanel i kælderen

Det vil sige loftet i kælderen udgøres kun af et lag med gammel træpanel uden fer og not, så der er sprækker samt nogle huller hist og her. Min løse tanke har været at sætte OSB + gips eller tilsvarende udenpå loftspanelet i kælderen for at tætne gennemstrømningen af lyd opad. Måske OSB + gips + akustikpanel, dvs sådanne med trælister (eller anden type panel der er lavet til at dæmpe akustisk).

Udover tiltaget i kælderloftet har jeg tænkt at forsøge at finde en passende gummimåtte at lægge på betongulvet i kælderen, hvilket nok generelt ville dæmpe lyden i værkstedet, så mindre af det når op til stuen.

Er der nogen, der har tanker, tips eller råd omkring dette?

Når man forsøger at lydisolere, skal man vælge materialer med høj densitet. Mit forslag er at udtynde indertaget med Gyproc akustikprofil AP 25 beklædt med 2 lag gips. Bevar en sprække på ca. 3mm mod omsluttende vægge. Fug hvert lag med akustikfuge. I bjælkelaget ville det have været bedre med en mineraluld med høj densitet i stedet for glaskugle.

• Synes
Jochi
  • Laddar…
N Nissegandhi sagde:
Når man forsøger at lydisolere, skal man vælge materialer med høj densitet. Mit forslag er at glese op indertaget med Gyproc akustikprofil AP 25 og beklæde med 2 lag gips. Efterlad en sprække på ca. 3 mm mod de omsluttende vægge. Fug hver lag med akustikfugemasse. I etageadskillelsen ville det have været bedre med en mineraluld med høj densitet i stedet for glasuld.
Godt tip med akustikprofilen fra Gyproc, jeg skal undersøge det nærmere og se om det kan fungere. Jeg har nogle dekorative bjælker i kælderloftet, der går på tværs flere steder, så det bliver nødvendigt at tilpasse noget ekstra mellem dem og i så fald sandsynligvis efterlade 3 mm og akustikfuge mod bjælkerne. Hvad angår glasuld vs mineraluld, har jeg haft den opfattelse, at de er meget ens med hensyn til lydisolering, ikke fordi det spiller nogen rolle i dette tilfælde, jeg kommer ikke til at rive gulv eller loft op igen for at skifte materialet i etageadskillelsen.

Jeg tænkte ikke, at du skulle lave isoleringen om, men man skal helst vælge mineraluld til lydisolering, fordi den har højere densitet end glasuld.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.