alexander___ david__ sagde:
For det er lagt i kælderen (typ ti år siden af tidligere ejer - vi skal rive alt ud om et par år og gøre det ordentligt og rigtigt).
Jeg forstår stadigvæk ikke hvorfor væggen skal bevæge sig? :thinking: Det normale er vel at vægge sidder fast uden at det forårsager problemer?

R
david__ mener nok, at trægulvet skal kunne bevæge sig uden at tage væggen med sig.

Personligt tror jeg den frygt er ubegrundet.

R RoAd sagde:
david__ mener nok at trægulvet skal kunne bevæge sig uden at tage væggen med sig.

Personligt tror jeg, den frygt er ubegrundet.
Yes det er så jeg mener. Gulvet rejser sig ganske meget om sommeren og lægger sig om vinteren, så det er noget, der bevæger sig.

@claym ja overvejede lidt stålskinner først, men som du siger; kun et par år og resten rundt om er træ (hvilket jo er forkert).

Et spørgsmål til: de eneste to tilluftsventiler i kælderen ligger i det rum, jeg nu bygger væg mod. Skal jeg sætte en ventil i denne nye væg så? Jeg har sådan nogle friskluftsventiler, som man bruger til ydervægge, tilbage fra sidste renovering.
Ja det kan være en tanke (går ud fra, at du vil have luftgennemstrømning og derfor vil have en ventil i væggen?). Et andet alternativ, som er enklere, er at lade døren være åben eller have en sprække under døren, der slipper luften igennem (for eksempel undlade tærsklen og måske skære døren i bunden).

Da jeg byggede en væg i min kælder, lod jeg der være en sprække under døren (har den også åben ).

men det du skal tænke på uanset hvad: vil der komme luft ind i det rum, der ikke har nogen ventil? Går ud fra, at det rum heller ikke har nogen aftræk?

Hvis jeg skulle lave dette byggeri, ville jeg nok undlade ventilen i den nye væg og lade døren være åben eller skære i bunden af døren. Alt dette fordi du alligevel vil lave om på ting i fremtiden.

Undskyld, hvis dette svar er lidt rodet. Kommer i tanke om ting, mens jeg skriver ....

Senest redigeret:
  • Synes
alexander___
  • Laddar…
C claym sagde:
Ja det kan være en tanke (formoder at du vil have luftgennemstrømning og derfor vil have en ventil i væggen?). Et andet alternativ, som er lettere, er at lade døren stå åben eller have en sprække under døren, der slipper luften igennem (f.eks. undlad tærsklen og måske skære døren i underkanten).

Da jeg byggede en væg i min kælder, lod jeg der være en sprække under døren (har den også åben).

Men det du skal tænke på uanset: vil der komme luft ind i det rum, der ikke har nogen ventil? Formoder at det rum ikke har nogen udsugning heller?

Hvis jeg skulle lave dette byggeprojekt, ville jeg nok undlade ventilen i den nye væg og lade døren være åben eller skære underkanten af døren. Alt dette fordi du alligevel kommer til at lave om på ting i fremtiden.

Beklager hvis dette svar er lidt rodet. Kommer på ting mens jeg skriver ....
Tak for godt svar! Er det ikke bedre for lydisoleringen at bruge ventil i stedet for sprække?

Tak for godt svar! Er det ikke bedre for lydisoleringen at køre ventil i stedet for spalte?
Det ved jeg ikke, hvis jeg skulle gætte, er det det samme. Så kan man jo undre, om der er så meget lyd dernede? Skulle der være meget lyd, gør det noget, hvis det spredes? Jeg mener, det er en kælder...

C claym sagde:
Det ved jeg ikke, hvis jeg skulle gætte er det det samme. Så kan man jo undre sig over, om der er så meget lyd dernede? Skulle der være meget lyd, betyder det noget, hvis det spreder sig? Jeg mener, det er en kælder...
Det er mere, at der er lyd ovenpå, og vi har nogle gange gæster, der sover dernede.

Det er mere at det er lyd på ovenpå, og vi har nogle gange gæster, der sover dernede.
ahh ok. Så tror jeg snarere det er lyd gennem bjælkelag, som vil være et problem.

• Synes
alexander___
  • Laddar…
Hej!
Jeg skal bygge en indervæg (trælægter og gips) med en dør (mellem to rum). Dog skal jeg ikke fastgøre den til gulvet da det har brug for at kunne bevæge sig. Jeg antager, det er godt at sætte en form for materiale under syllen for at lydisolere lidt. Men hvilket? Nogen foreslog almindelig tætningsliste som man har til vinduer. Men jeg ved ikke, så jeg spørger jer!
Det vigtigste er, at det bliver lufttæt i forhold til lydisoleringen. Hvis du bygger væggen, så du har en sprække under, kan det være svært at få en gummiliste til at slutte helt tæt. Det er sandsynligvis nemmere at fylde godt op med drev og derefter forsegle med akustisk blød fuge fra begge sider. Alternativt gipsbrud under hele væggens dybde. Men hvis væggen er så lille i forhold til størrelsen på døren, vil døren i sig selv og eventuelle sprækker omkring denne have stor indvirkning på den totale lydisolering.

• Synes
alexander___
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.