Hej!
Jeg skal bygge en indervæg (træribber og gips) med en dør (mellem to rum). Dog skal jeg ikke fastgøre den i gulvet, da det skal kunne bevæge sig. Jeg antager, at det er godt at sætte en form for materiale under syllen for at lyddæmpe lidt. Men hvilket? Nogen foreslog almindelig tætningsliste, som man har til vinduer. Men jeg ved ikke, så jeg spørger jer!
 
  • Synes
Jonas Ojerstam
  • Laddar…
alexander___ david__ sagde:
Hej!
Jeg skal bygge en indervæg (trælægter og gips) med en dør (mellem to rum). Dog skal jeg ikke fastgøre den i gulvet, da det skal kunne bevæge sig. Jeg antager, at det er godt at sætte en form for materiale under syllen for at dæmpe lyden lidt. Men hvilket? Nogen foreslog almindelig tætningsliste, som man har til vinduer. Men jeg ved ikke, så jeg spørger jer!
Lyder yderst usikkert ikke at fastgøre væggen i gulvet. Sørg i så fald for, at døren aldrig smækkes hårdt eller at nogen støder ind i væggen.

For at svare på dit spørgsmål er syllisolering yderst passende at have mellem syllen og gulvet. F.eks.
https://www.byggmax.se/syllisolerin...OLOsn9iu_aLtjFDQmakIp4mujySsvhohoCJXEQAvD_BwE
 
  • Synes
Jonas Ojerstam og 1 anden
  • Laddar…
Er enig med vectrex: skræmmende ikke at fastgøre væggen til gulvet. Nu ved jeg ikke længde, højde på væggen, men uanset hvad vejer det en del...
 
V vectrex sagde:
Låter yderst sketchy at ikke fastgøre væggen i gulvet. Sørg i så fald for aldrig at døren smækkes hårdt igen eller at nogen tacklinger ind i væggen.

For at besvare dit spørgsmål, så er vel sylltætning yderst passende at have under mellem syll og gulv. F.eks.
[link]
Tak for hurtige svar! Overfladen er 1260mm bred, og døren er 860mm bred, så det bliver jo ikke så meget væg. Jeg antog bare, at jeg ikke skulle fastgøre i gulvet, da det bevæger sig noget sommer/vinter.
 
Lurvet... jeg ved, at andre har bygget vægge uden at fastgøre dem i gulvet, bare ladet de vertikale regler spænde op så et vist tryk opstår. Ud fra dine mål at dømme er det en lidt væg / stub, der skal bygges, så måske det kan fungere, eller ej, svært at sige.

skal det gøres korrekt skal gulvet vel saves op og væggen placeres / fastgøres på gulvbjælkerne men jeg antager, at du ikke ønsker dette?

et alternativ er at lade være med at fastgøre den i gulvet som du overvejede. Skulle der opstå problemer kan du vel fjerne den nederste gulvlist og skrue væggen fast skråt bagefter?
 
  • Synes
alexander___
  • Laddar…
alexander___ david__ sagde:
Dog skal jeg ikke fastgøre den i gulvet da det behøver kunne bevæge sig.
Hvorfor skal den kunne bevæge sig?
 
useless useless sagde:
Hvorfor skal den kunne bevæge sig?
Fordi det er lagt i kælderen (typ ti år siden af tidligere ejere - vi skal rive alt ud om et par år og gøre det rigtigt).
 
Ahh men I skal lave det om om et par år havde jeg spændt væggen op og fæstnet den til loftet og væggene ikke til gulvet. Bliver dette et problem så skrueskræ etage som jeg skrev tidligere.
Uanset hvad så er det ingen katastrofe hvis tingene ikke bliver gode eftersom I alligevel skal lave om kælderen om et par år
 
  • Synes
alexander___
  • Laddar…
Når jeg alligevel har jer kyndige på tråden. Rørene til en radiator går i loftet, hvor væggen skal være. Er det bare at lave hul til disse i gipsen og lægge almindelig isolering rundt, eller skal jeg tænke på noget ekstra her? Tak
 
  • Kobberrør løber langs en gipsvæg med en træflade øverst. Rørinstallation ved loft nær en vægposition.
alexander___ david__ sagde:
Når jeg nu alligevel har jer vidende på tråden. Rørene til et element går i loftet, hvor væggen skal være. Er det bare at lave huller til disse i gipsen og lægge almindelig isolering rundt om, eller skal jeg tænke på noget ekstra her? Tak

Så ville jeg have løst det. Har svært ved at se, at det skulle blive et problem med det.
 
  • Synes
alexander___
  • Laddar…
En anden tanke: eftersom du bygger væggen i kælderen antager jeg (måske fejlagtigt) at det kan være lidt fugtigt specielt på gulvet?
Hvis det er tilfældet bør du køre en stålregel på gulvet for at undgå fugt i gulvreglen (hvis denne havde været af træ). Du kan selvfølgelig køre træ på gulvet og risiko for fugt og skimmel og det er måske ok eftersom I alligevel skal bygge om kælderen om et par år....

bare en tanke
 
  • Synes
alexander___
  • Laddar…
@claym ja, jeg overvejede lidt stålregler først, men som du siger; kun et par år, og resten rundt omkring er træ (hvilket jo er forkert).

Et spørgsmål mere: de eneste to tilluftsventiler i kælderen ligger i det rum, jeg nu bygger væg mod. Skal jeg sætte en ventil i denne nye væg da? Jeg har sådan nogle friskluftsventiler, som man bruger til ydervægge tilbage fra sidste renovering.
 
R
alexander___ david__ sagde:
@claym ja, overvejede lidt stålregler først, men som du siger; kun et par år og resten rundt omkring er træ (hvilket jo er forkert).
Ting som man skal "gøre om et par år" har en tendens til ikke at blive gjort om et par år ;)

Jeg ville have lagt en stålregel mod gulvet for sikkerhedens skyld. Ser ikke hvad problemet ved at blande stål med træ skulle være. Jeg har selv gjort sådan i min kælder.

Men det lyder næsten som om du allerede har træ som gulv, når du taler om at det "bevæger sig"? I så fald spiller det jo selvfølgelig ikke nogen rolle, om du lægger træregel ovenpå det.
 
R RoAd sagde:
Men det lyder næsten som om du allerede har træ som gulv, når du taler om, at det "bevæger sig"? I så fald spiller det jo selvfølgelig ingen rolle, om du lægger en trælægte ovenpå det.
Korrekt. Der ligger en form for bræddegulv der...
 
R
Så er det ingen grund til at bruge andet end træ, når det drejer sig om fugtrisikoen.

Dog har de gulv- og loftlister, jeg har set i plade, haft en tætningsliste klistret på dem fra starten, så det løser måske dit oprindelige spørgsmål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.