Hej!
Jeg skal bygge en indervæg (træribber og gips) med en dør (mellem to rum). Dog skal jeg ikke fastgøre den i gulvet, da det skal kunne bevæge sig. Jeg antager, at det er godt at sætte en form for materiale under syllen for at lyddæmpe lidt. Men hvilket? Nogen foreslog almindelig tætningsliste, som man har til vinduer. Men jeg ved ikke, så jeg spørger jer!
Jeg skal bygge en indervæg (træribber og gips) med en dør (mellem to rum). Dog skal jeg ikke fastgøre den i gulvet, da det skal kunne bevæge sig. Jeg antager, at det er godt at sætte en form for materiale under syllen for at lyddæmpe lidt. Men hvilket? Nogen foreslog almindelig tætningsliste, som man har til vinduer. Men jeg ved ikke, så jeg spørger jer!
Lyder yderst usikkert ikke at fastgøre væggen i gulvet. Sørg i så fald for, at døren aldrig smækkes hårdt eller at nogen støder ind i væggen.david__ sagde:
Hej!
Jeg skal bygge en indervæg (trælægter og gips) med en dør (mellem to rum). Dog skal jeg ikke fastgøre den i gulvet, da det skal kunne bevæge sig. Jeg antager, at det er godt at sætte en form for materiale under syllen for at dæmpe lyden lidt. Men hvilket? Nogen foreslog almindelig tætningsliste, som man har til vinduer. Men jeg ved ikke, så jeg spørger jer!
For at svare på dit spørgsmål er syllisolering yderst passende at have mellem syllen og gulvet. F.eks.
https://www.byggmax.se/syllisolerin...OLOsn9iu_aLtjFDQmakIp4mujySsvhohoCJXEQAvD_BwE
Tak for hurtige svar! Overfladen er 1260mm bred, og døren er 860mm bred, så det bliver jo ikke så meget væg. Jeg antog bare, at jeg ikke skulle fastgøre i gulvet, da det bevæger sig noget sommer/vinter.V vectrex sagde:
Lurvet... jeg ved, at andre har bygget vægge uden at fastgøre dem i gulvet, bare ladet de vertikale regler spænde op så et vist tryk opstår. Ud fra dine mål at dømme er det en lidt væg / stub, der skal bygges, så måske det kan fungere, eller ej, svært at sige.
skal det gøres korrekt skal gulvet vel saves op og væggen placeres / fastgøres på gulvbjælkerne men jeg antager, at du ikke ønsker dette?
et alternativ er at lade være med at fastgøre den i gulvet som du overvejede. Skulle der opstå problemer kan du vel fjerne den nederste gulvlist og skrue væggen fast skråt bagefter?
skal det gøres korrekt skal gulvet vel saves op og væggen placeres / fastgøres på gulvbjælkerne men jeg antager, at du ikke ønsker dette?
et alternativ er at lade være med at fastgøre den i gulvet som du overvejede. Skulle der opstå problemer kan du vel fjerne den nederste gulvlist og skrue væggen fast skråt bagefter?
Ahh men I skal lave det om om et par år havde jeg spændt væggen op og fæstnet den til loftet og væggene ikke til gulvet. Bliver dette et problem så skrueskræ etage som jeg skrev tidligere.
Uanset hvad så er det ingen katastrofe hvis tingene ikke bliver gode eftersom I alligevel skal lave om kælderen om et par år
Uanset hvad så er det ingen katastrofe hvis tingene ikke bliver gode eftersom I alligevel skal lave om kælderen om et par år
david__ sagde:
Så ville jeg have løst det. Har svært ved at se, at det skulle blive et problem med det.
En anden tanke: eftersom du bygger væggen i kælderen antager jeg (måske fejlagtigt) at det kan være lidt fugtigt specielt på gulvet?
Hvis det er tilfældet bør du køre en stålregel på gulvet for at undgå fugt i gulvreglen (hvis denne havde været af træ). Du kan selvfølgelig køre træ på gulvet og risiko for fugt og skimmel og det er måske ok eftersom I alligevel skal bygge om kælderen om et par år....
bare en tanke
Hvis det er tilfældet bør du køre en stålregel på gulvet for at undgå fugt i gulvreglen (hvis denne havde været af træ). Du kan selvfølgelig køre træ på gulvet og risiko for fugt og skimmel og det er måske ok eftersom I alligevel skal bygge om kælderen om et par år....
bare en tanke
@claym ja, jeg overvejede lidt stålregler først, men som du siger; kun et par år, og resten rundt omkring er træ (hvilket jo er forkert).
Et spørgsmål mere: de eneste to tilluftsventiler i kælderen ligger i det rum, jeg nu bygger væg mod. Skal jeg sætte en ventil i denne nye væg da? Jeg har sådan nogle friskluftsventiler, som man bruger til ydervægge tilbage fra sidste renovering.
Et spørgsmål mere: de eneste to tilluftsventiler i kælderen ligger i det rum, jeg nu bygger væg mod. Skal jeg sætte en ventil i denne nye væg da? Jeg har sådan nogle friskluftsventiler, som man bruger til ydervægge tilbage fra sidste renovering.
Ting som man skal "gøre om et par år" har en tendens til ikke at blive gjort om et par årdavid__ sagde:
Jeg ville have lagt en stålregel mod gulvet for sikkerhedens skyld. Ser ikke hvad problemet ved at blande stål med træ skulle være. Jeg har selv gjort sådan i min kælder.
Men det lyder næsten som om du allerede har træ som gulv, når du taler om at det "bevæger sig"? I så fald spiller det jo selvfølgelig ikke nogen rolle, om du lægger træregel ovenpå det.
Så er det ingen grund til at bruge andet end træ, når det drejer sig om fugtrisikoen.
Dog har de gulv- og loftlister, jeg har set i plade, haft en tætningsliste klistret på dem fra starten, så det løser måske dit oprindelige spørgsmål.
Dog har de gulv- og loftlister, jeg har set i plade, haft en tætningsliste klistret på dem fra starten, så det løser måske dit oprindelige spørgsmål.
