Overvejer om det er nok med plader kun på badeværelsessiden (15 mm krydsfiner + gips på 70-regel) når man ønsker at adskille lyd mod f.eks et soveværelse. Tanken når man har konstrueret "badeværelsesvæggen" fra Säkert Vatten må vel være at det er inklusive afstivende plader på den anden side af reglerne.
Findes der måske en måde at forbinde reglerne uden at videresende lyd?
Vedlægger et billede af hvordan jeg mener, som er stjålet fra denne tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/brandklassad-avskiljande-vaegg.326308/
Når man skal lave en lydisolerende væg plejer man at forskyde de forskellige sidernes regler i forhold til hinanden, have et større luftspalte samt helst anvende stenull som har højere volumentæthed.
Gør du ifølge vedhæftede billede vil du få rigtig god dæmpning mellem bad og soveværelse samtidig med, at væggen opfylder kravene til sæklervatten. Dog er det en temmelig dyr væg at bygge. Jeg mener, at det er tilstrækkeligt at fuldisolere og fuge en 70mm ramme med gips+plywood på den ene side og gips x2 på den anden. Desuden optager den beskrevne væg også en masse plads.
Når man skal lave en lydisolerende væg plejer man at forskyde de forskellige siders regler i forhold til hinanden, have et større luftspalte og helst anvende stenuld som har højere voluminøs vægt.
På selve sovesidens væg bliver det OSB og gips.
Jeg mente, at på regulen ind mod badeværelset bliver der ingen plade på den anden side.
Men kom så i tanke om efter indlægget var skrevet, at man kunne gøre reguleringen mod badeværelset mere stabil ved at sætte en OSB på den, mens soveværelsesvæggen stadig ikke er åben. Dog bliver den så 1 cm tykkere. Og det tager måske effekten af en lydskillevæg med en plade der.
@sixten88 , ja lidt overarbejdet, men det bliver håndvask og bruser og dermed afløb/vandrør i den væg, så spørgsmålet er, om det bliver stille nok. Med tom væg havde jeg ikke spekuleret.
Forvisso tror jeg det rækker med "enklad" 70-regel, altså skiver kun på den ene side.
Men hvis du er bekymret, kunne du jo lægge dem overlappende og bruge en større regel på badeværelsessiden, f.eks. 120mm?