Hej, jeg er nødt til akut at lydisolere mit gulv ned til naboen, dels bliver jeg forstyrret af deres lyd og dels dem af min. Derfor har jeg besluttet mig for at lydisolere gulvet i stuen og evt. entréen. Men hvordan bør jeg gøre? Tanken var at beklæde gulvet med celleplast, lyddæmpende underlagsfoam og derefter et passende klikgulv ovenpå, kan det blive godt?
Evt. overvejede jeg at lægge bobleplast mellem celleplast og underlagsfoamen. Er jeg på rette vej eller er jeg helt offpiste?

Jeg skal lyddæmpe eller flytte. Så tips.

Q
Hvad er det for en bygning? Er det hule gulve så kan man velsagtens isolere dem.
Er det betongulve, så burde et solidt trægulv med skum under dæmpe en del.

Ja, det er altså en normal lejlighed fra 1940-1950 ca
Næsten 100 på at det er beton og derefter parketten direkte på.

Eftersom det er en lejelejlighed vil jeg gerne gøre det omkostningseffektivt. Sandsynligvis havde ryamatta eller gulvtæppe gjort en del men, det er ikke nok.

Q
A Alternativamateriel sagde:
Ja, det er altså normal lejlighed fra 1940-1950 ca
Næsten 100 på at det er beton og derefter parketten direkte på.

Eftersom det er en lejebolig vil jeg gerne gøre det omkostningseffektivt. Troligtvis havde langrygget tæppe eller væg-til-væg tæppe gjort en del men, det er ikke nok.
Foppa tofflor og mange tæpper er vel det billigste jeg kommer på.

Så min tanke om celleplast, lydabsorberende underlagsfoum, og derefter laminatgulv ovenpå er forkastelig eller?
4000 kr er det bestemt værd for søvnens skyld.

Så byggede man ikke 1940-50. Har I et parketgulv med stave, så er der et bræddegulv under dette. Bræddegulvet ligger på træregler, enten direkte ovenpå betonen eller nedgravet i sand. (Men i det sidste tilfælde burde lydforstyrrelserne ikke være så store). Det er svært at give et godt råd uden at vide mere præcist, hvordan det ser ud. Hvis det er beton i bjælkernes nederste del, kan I tjekke ved at støde med en kosteskaft i loftet. Næste bjælkestruktur bør være bygget på samme måde.

Jo taget er jo stenhårdbetong. Under ek stavarna ligger der en form for trä. Under ved jeg ikke, skal jeg bore et hul og kigge?

Jeg kommer ikke ned til naboen da? Haha.

Jeg kommer ikke ned til naboen da? Haha.
Den risiko er nok meget lille... Under parketten ligger et almindeligt trægulv med fer og not, relativt smalle brædder, som igen hviler på regler. Spørgsmålet er, hvor høje reglerne er, og om de hviler direkte på betonen. Det er klart, at hvis du kan bore et hul et sted, hvor det ikke ses, så er det en metode. Alternativet er at tjekke i Byggesagsarkivet. Eftersom det er en flerboligbygning fra den tid, er der garanteret enten konstruktionstegninger eller tekniske beskrivelser. Konstruktionsberegninger var obligatoriske.

Når du har fundet ud af, hvordan bjælkelaget er bygget, er den pæneste løsning nok at tage stavparketten og undergulvet op og lave en form for isolering der. Hvordan afhænger af den faktiske udformning af regelkonstruktionen. Stavparket kan tages op og lægges tilbage, hvis man er tålmodig.

• Synes
chrill3
  • Laddar…
H
Ja, det er altså normal lejlighed fra 1940-1950 ca
Næsten 100 på at det er beton og så parketten lige på.

Eftersom det er en lejebolig vil jeg gerne gøre det koste effektivt. Troligtvis havde ryamatta eller tæppe gjort noget, men det er ikke nok.
er det lejebolig behøver du ikke gøre noget.
I to naboer få gå til jeres udlejer og snakke.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.