Tænkte på at lægge lidt isolering (måske 50-70 mm Isolina eller iCell) og dobbelte gipsplader mellem loftbjælkerne mellem stueetagen og overetagen, dels for at holde på varmen lidt mere i stueetagen, dels for at dæmpe lydoverførsel mellem etagerne. Vil gerne diskutere dette lidt!
Huset er fra ca. 1945, ydre mursten og derefter trækonstruktion indenfor det. Det er to etager, delvis uindrettet (kold) men mest indrettet overetage (vi kommer til at indrette hele om fire/fem år). Bjælkerne er 200 høje og 100 brede. Plankerne man ser ovenpå loftbjælkerne er også gulvet på etagen ovenover, så der er virkelig ingenting i dag. Lydmæssigt er det som at være i samme rum … Som det ses på billedet, så har der tidligere været et loft i dele af huset (f.eks. køkkenet, til venstre), som gik under bjælkerne, mens det på andre steder (f.eks. stuen, til højre) har været synlige bjælker, dengang med et lag "Treetex" på lægter mellem bjælkerne og sømmet masonit på bjælkerne. Planen er også her at erstatte "Treetexen" med isolering og dobbelt gips.
Hvad er en god fremgangsmåde? Fandt denne beskrivelse fra GDS (http://tipsattgora.eu/gds_sv_131150-haev_loftet_17_web.pdf) Er den noget at bruge? Og hvad er forskellen, hvis jeg vil gøre det med træregler i stedet for metalregler? Højere lydoverførsel? Og er der andet at tænke på?
Som sædvanlig er der sikkert baggrundsinfo, jeg har undladt at give og en masse andre forudsætninger, som jeg tager for givet, men som kan være nødvendige for at give svar og tips ... så spørg gerne .
Hvad er gode fremgangsmåder? Fandt denne beskrivelse fra GDS ([link]) Er den noget at have? Og hvad er forskellen, hvis jeg vil gøre det med træreglar i stedet for metalreglar? Højere lydtransmission? Og er der andet at overveje?
Lyddæmpningsmæssigt er det ikke så godt. Hvis du derimod ønsker synligt bjælkelag eller højere loftshøjde, er det en mulighed.
Et bedre alternativ er at indsætte nye træbjælker mellem de eksisterende og da i mindre dimension, måske 42x180, så de ikke har nogen kontakt med overgulvet eller de andre bjælker. Man skal sænke bjælkerne ned noget også, så gipset ikke har kontakt med det gamle bjælkelag. Derefter gipses 2-3 lag. Fuldisolere med stenuld.
Lydisoleringsmæssigt er det ikke så godt. Hvis du derimod vil have synligt bjælkelag eller højere loftshøjde, er det en mulighed.
Et bedre alternativ er at sætte nye træbjælker mellem de eksisterende og da i mindre dimension, måske 42x180, så de ikke har nogen kontakt med overgulvet eller de andre bjælker. Man må sænke bjælkerne lidt også, så gipsen ikke har kontakt med det gamle bjælkelag. Derefter gipser du 2-3 lag. Fuldisoler med stenuld.
Tak for svaret, FG! Interessant. Disse bjælker man sætter imellem, hvad er de fastgjort i? Spændvidden er på næsten fem meter i hvert rum. Behøver man fastgøre dem i væggene i så fald? Bliver både indervægge og ydervægge. Og tager lyden sig ikke videre den vej i så fald? Tænker, at det bliver et betydeligt større indgreb end planlagt … Hmmm … Og ville det være tilstrækkeligt med en "bjælke" på 45x95, hvis man vil have knap halvdelen af den originale bjælke synlig?
Ja jøsses, det her med lydoverføring er jo en videnskab i sig selv. Jeg har tjekket forskellige kilder, og afhængigt af de krav man har, kan det jo være nok med en skrue, der sætter materiale i kontakt med hinanden, så er det "forbi". Nu har jeg heldigvis ikke de krav, mest et hverdagsønske om at tydelig tale i det mindste skal overgå til en dæmpet mumlen … Forestiller mig netop afstand mellem materiale, med akustikfugemasse, måske noget dæmpende mellem trædelene (syllisolering eller fiberdug), men så kommer der jo altid skruer og andet ind i billedet, der alligevel overfører …
Tak for svar, FG! Interessant. De her bjælker man sætter imellem, hvad er de fastgjort i? Spændvidden er på næsten fem meter i hvert rum. Skal man fastgøre dem i væggene i så fald? Bliver både indervægge og ydervægge. Og tager lyden sig ikke videre den vej i så fald? Tænker at det bliver en betydeligt større indgreb end planlagt … Hmmm … Og ville det være nok med "bjælke" på 45x95, hvis man vil have knap halvdelen af originalbjælken synlig?
Ja sikke, det her med lydoverføring er jo en videnskab i sig, har tjekket diverse kilder og afhængigt af krav man har, så kan det jo være nok med en skrue, der sætter materiale i kontakt med hinanden så er det "kørt". Nu har jeg heldigvis ikke de krav, mest hverdagsønsket om at tydelig tale i det mindste måske skal overgå til dæmpet mumlen … Tænker mig netop afstand mellem materiale, med akustikfugemasse, måske noget dæmpende mellem trædelene (syllisolation eller fiberdug), men så kommer der jo altid skrue og andet ind i billedet som overfører alligevel …
Skal tilføje at jeg så klart ikke tænker at en regel (som det jo bliver) på 45x95 med spændvidde fem meter kan bære to lag gips. Netop derfor ville det være interessant at sparre lidt om hvordan en "hængende" løsning kan gøres, som tillader at bjælkerne ikke bygges ind. Har fx set løsninger et sted hvor man kroger op bjælke / bærende regel efterhånden, men så er jo den ophængning også fastgjort i noget … så … Og mange af de løsninger synes også at bygge på at man kan bygge det fra begyndelsen, altså ikke at det går at få til under en renovering af et 40'er hus … ja, det er jo meget som bliver sværere netop fordi det skal gøres i relation til en gammel løsning, som i sig ikke er lavet med afstand mellem materiale og tætninger som skal forhindre lydoverføring …
FG's forslag er ingen dum løsning og vil give god lydisolering. For at opnå dette kræves en luftfjeder, som man får med et loft, der er frakoblet bjælkelaget.
En standardvariant er at fastgøre loftet i akustikprofil, måske fungerer den side, du linkede til, på sådan en måde. Selv ved jeg, at Gyprocs akustikprofil AP25 fungerer godt. 2 gipsplader og mindst 70 mm mineraluld er ikke dumt i loftet. Hvis du lægger gulvgips eller har et andet tungt overgulv, øger det lydisoleringen.
Princippet er, at mere masse = bedre lydisolering, med to tunge overflader samt luftfjeder og absorbenter imellem får man automatisk god lydisolering. Lange skruer eller forkert montering "kortslutter" konstruktionen.