Vi har et suterrængehus fra 72, der lugtede ved indflytning (beklædte betonhulstensvægge i stueetagen). Nu har vi gjort stueetagen i stand, så alt risikomateriale er væk, og det lugter godt der (pudsede og malede vægge). Vi har dog opdaget, at overetagen og tøj stadig lugter, men anderledes. Først tænkte vi, at det var alle tekstiler og møbler, der havde lugt tilbage. Men der mærkes kun større og større forskel mellem stueetagen og overetagen, jo mere tiden går. Desuden lugter det værst ved ydervæggene, hvilket vi tidligere "forklarede" med, at det ikke var tæt, og lugten fra stueetagen kom op der. Men det passer jo heller ikke længere. Vi bemærker lugt ved 3/4 ydervægge, men det er nok mest, fordi vi opholder os i tilslutning til de 3.
Først var jeg inde på remmene (se tråd), men det synes mest fokuseret på, når de ligger, så de kan optage fugt. Jeg tror for så vidt stadig, at remmene, der ligger på soklen, er imprægneret med cuprinol. Men at fugten skulle stige så højt er ikke rimeligt med tanke på forudsætningerne med drænering og jordbund.
Efter at have søgt og søgt har jeg fundet ud af, at også gammel vindpap tilsyneladende kan lugte. Den lugter ifølge internettet lidt sød og muggen. Det passer ret godt, da lugten er anderledes og mildere i sammenligning med lugten, vi havde i stueetagen (som lugtede af angrebet træ og fik øjnene til at løbe i vand).
Er der nogen, der ved eller har erfaring med dette?
Behøver vindpappen også have været våd for at begynde at lugte? Eller er det nok med, at den er gammel? Jeg tvivler på, at der er lækket vand ind i alle væggene. Desuden lugter det mere, når solen har stået på væggene, dvs. det lugter mere nu om sommeren.
Først var jeg inde på remmene (se tråd), men det synes mest fokuseret på, når de ligger, så de kan optage fugt. Jeg tror for så vidt stadig, at remmene, der ligger på soklen, er imprægneret med cuprinol. Men at fugten skulle stige så højt er ikke rimeligt med tanke på forudsætningerne med drænering og jordbund.
Efter at have søgt og søgt har jeg fundet ud af, at også gammel vindpap tilsyneladende kan lugte. Den lugter ifølge internettet lidt sød og muggen. Det passer ret godt, da lugten er anderledes og mildere i sammenligning med lugten, vi havde i stueetagen (som lugtede af angrebet træ og fik øjnene til at løbe i vand).
Er der nogen, der ved eller har erfaring med dette?
Behøver vindpappen også have været våd for at begynde at lugte? Eller er det nok med, at den er gammel? Jeg tvivler på, at der er lækket vand ind i alle væggene. Desuden lugter det mere, når solen har stået på væggene, dvs. det lugter mere nu om sommeren.
Dette vil jeg følge med interesse. Jeg har et toilet på overetagen, der lugter rigtig grimt. Jeg overvejer, om gamle plastikmaterialer i tæpper og tapet kan lugte grimt? Har du måske et gammelt plastiktæppe? Dit tip om vindpappen var interessant. Måske burde man bende en facadebræt væk og lugte lidt.
Vi har et suteræn hus bygget i 69 som lugtede, da vi flyttede ind. Den største del af lugten forsvandt, da vi rev yderpanel og masonit ned for at skifte facade. Det lugtede forfærdeligt fra containeren, hvor materialet lå efter nedrivningen. Nu er det OK. Det kan lugte en smule, hvis man sætter næsen ved gulvet på stueetagen, men vi er ikke helt færdige med at rive det gamle gulv ud endnu.
Rev I væggene lige igennem? Eller hvor sad masoniten i jeres væg? Havde I vindpap?MalinW sagde:Vi har et suterænghus bygget 69 som lugtede da vi flyttede ind. Den største del af lugten forsvandt, da vi rev yderpanelet og masonit ned for facadeudskiftning. Det lugtede frygteligt fra containeren, hvor materialet lå efter nedrivningen. Nu er det OK. Det kan lugte noget, hvis man sætter næsen ved gulvet på stueetagen, men der er vi ikke helt færdige med at rive det gamle gulv ud endnu.
Lyder lovende ellers, vi har facadeudskiftning på to-do-listen.
Senest redigeret:
Jeg har stort set udelukket overfladerne selvom jeg har hørt det der med at plastikgulvtæpper kan lugte og vi har plastikgulvtæpper i hele overetagen. Dog tænker jeg at det burde være en mere kemisk lugt, altså stærk og stikkende. Vores er muggen. Men lugten er koncentreret til ydervæggene. Vi har et skab langs med ydervæggen som lugter i (tøjet lugter) og der er ikke noget plastikgulvtæppe. På en væg har vi fyrtræspanel som tidligere var lakeret og nu malet om, og den lugter også (jeg tænkte at den porøse plade resten af huset er dækket med var problemet). Jeg er ret sikker på at problemet er ydervæggene.dymlingen sagde:Dette vil jeg følge med interesse. Jeg har et toilet på overetagen som lugter rigtig grimt. Jeg overvejer om gammelt plastmateriale i tæpper og tapeter kan lugte grimt? Har du måske noget gammelt plastikgulvtæppe? Dit tip om vindpap var interessant. Måske burde man tage en facadebrædde af og lugte lidt.
Nej vi beholdt stommen og isoleringen. Masoniten sad direkte på reglarne og derefter panel uden luftspalte. Der var ingen vindpapp, masoniten havde nok den funktion.
Efter nedrivning lagde vi til ca. 25 cm isolering og ny panel.
Efter nedrivning lagde vi til ca. 25 cm isolering og ny panel.
Nu går jeg lidt OT her, men hvis I lagde på 25 cm isolering ovenpå den eksisterende. Hvordan løste I det ved grunden oven jord som jeg gætter I har eftersom I har skrånende hus?MalinW sagde:
Det nye regelsæt blev fastgjort i fundamentet på lange specialbestilte vinkeljern. Under jorden havde vi dræneret om og lagt 20 cm isodrän. Over jorden, mellem isodrän og den nye facade, satte vi op celleplast i flere lag, så der blev god isolering også dér. På celleplasten satte vi op betonplader, nu ser det ud som en almindelig grund. Huset fik et helt andet udseende efter dette 
Isoleringen og en række andre tiltag har gjort, at vi har sænket elforbruget fra 21000 kWh/år til 7000 kWh/år.
Isoleringen og en række andre tiltag har gjort, at vi har sænket elforbruget fra 21000 kWh/år til 7000 kWh/år.
Tak!MalinW sagde:Det nya regelverket fästes i grundmuren på långa specialbeställda vinkeljärn. Under jord havde vi drænet om og lagt på 20 cm isodrän. Over jord, mellem isodrän og den nye facade, satte vi cellplast op i flere lag så det blev god isolering også der. På cellplasten satte vi betonskiver op, nu ser det ud som en almindelig grund. Huset fik et helt andet udseende efter dette
Isoleringen og en række andre tiltag har gjort, at vi har sænket elforbruget fra 21000 kWh/år til 7000 kWh/år.
Vi har 10 cm isodrän under jord og tænker at lægge 12,5 på facaden, så bliver det vel i alt 22 i væggene over jord.
Senest redigeret:
Er I sikre på, at det er væggene og ikke gulvet?
Huse fra 72 har jo oftest plade på jord... Det skal så lidt til, før det kan få hele huset til at lugte.
Vi købte et "risiko" hus for lidt over et år siden med konstateret skimmel (p.g.a. lugt). Da vi rev gulvene ud for at lægge Nivell (mekanisk ventileret) gulv, fandt vi en plet med skimmel på måske 20x30 cm på en gulvspånplade. Det var alt, hvad der var, resten var tørt og fint...
Mvh,
Anders
Huse fra 72 har jo oftest plade på jord... Det skal så lidt til, før det kan få hele huset til at lugte.
Vi købte et "risiko" hus for lidt over et år siden med konstateret skimmel (p.g.a. lugt). Da vi rev gulvene ud for at lægge Nivell (mekanisk ventileret) gulv, fandt vi en plet med skimmel på måske 20x30 cm på en gulvspånplade. Det var alt, hvad der var, resten var tørt og fint...
Mvh,
Anders
Ja, vi har ikke plade på jord i kælderen, og som sagt, efter at have fikset den etage, bemærker vi, at det er den øvre etage, der lugter langs ydervæggene. I kælderen har vi betongulv, men alt er flisebelagt, og der er intet træ støbt ind nogen steder. Og nu har vi altså bedre lugt under jorden end i boligafdelingenanders07 sagde:Er I sikre på, at det er væggene og ikke gulvet?
Huse fra 72 har jo oftest plade på jord... Det skal så lidt til for at stinke hele huset op.
Vi købte en "risk" kåk for lidt over et år siden med konstateret skimmel (p.g.a. lugt). Da vi rev gulvene op for at lægge et Nivell (mekanisk ventileret) gulv, fandt vi en plet med skimmel på måske 20x30 cm på en gulvspånplade. Det var alt, der var, resten var tørt og fint...
Mvh,
Anders
Gammel tråd, men jeg prøver alligevel. Fandt I årsagen til den dårlige lugt ved ydervæggene?
Klik her for at svare