Vi fjernede for nylig et laminatgulv i et rum i kælderen. Under laminatgulvet lå der et plastikgulv (fugtspær stod der på og eventuelt om der stod lyddæmpende også). Dette rum i kælderen er i en tilbygningsdel, der blev bygget engang i 1977/1978. I byggetilladelsen står der følgende:
Fundament: Pålning, pæle, hel plade, udstrakte plader med dimensioner og beton kvalitet.
Kældervægge: Muret kælderydervæg udføres med rent cementmørtel.
Sokkelbeklædning: Liggende 1 "x6" trykimp.
Efter at gulvet blev fjernet, begyndte det at lugte af ammoniak, men synes den lugt forsvandt temmelig hurtigt. Nogle dage senere overgik lugten til, hvad der kan beskrives som råddent æg, kloaklugt eller noget lignende. I begyndelsen lugtede det meget. Jeg brugte to omgange med Jape mögelfri hvis det skulle være skimmel på betonen fra, at den har været indelukket. Efter nogle dage synes jeg, den værste lugt aftog. Men siden nogle dage tilbage er lugten rimelig konstant. Bliver hverken bedre eller værre.
Nogle tips til, hvad der kan være galt og hvordan det udbedres?
Hvad angår den trykimprægnerede sokkel, så synes jeg ikke, jeg kan se nogen. I hvert fald ikke indefra, men det skal man måske heller ikke kunne. Tænkte om det var den, der kunne lugte. Hvis man lugter ved gulvet, synes jeg, det er den dårlige lugt man føler, men da ret svagt.
Fundament: Pålning, pæle, hel plade, udstrakte plader med dimensioner og beton kvalitet.
Kældervægge: Muret kælderydervæg udføres med rent cementmørtel.
Sokkelbeklædning: Liggende 1 "x6" trykimp.
Efter at gulvet blev fjernet, begyndte det at lugte af ammoniak, men synes den lugt forsvandt temmelig hurtigt. Nogle dage senere overgik lugten til, hvad der kan beskrives som råddent æg, kloaklugt eller noget lignende. I begyndelsen lugtede det meget. Jeg brugte to omgange med Jape mögelfri hvis det skulle være skimmel på betonen fra, at den har været indelukket. Efter nogle dage synes jeg, den værste lugt aftog. Men siden nogle dage tilbage er lugten rimelig konstant. Bliver hverken bedre eller værre.
Nogle tips til, hvad der kan være galt og hvordan det udbedres?
Hvad angår den trykimprægnerede sokkel, så synes jeg ikke, jeg kan se nogen. I hvert fald ikke indefra, men det skal man måske heller ikke kunne. Tænkte om det var den, der kunne lugte. Hvis man lugter ved gulvet, synes jeg, det er den dårlige lugt man føler, men da ret svagt.
Ville spontant gætte på gammelt flydespartel med kasein eller andet protein, der har ligget indkapslet og nu afgiver duft. Usikker på, hvad der anbefales at gøre ved det dog.
Har selv været inde på, at det kan være det, da jeg har set andre tråde, der har taget dette op. Har dog ikke set nogen god løsningsforslag....R roger.lehrberg sagde:
Ventileret gulv er et forslag, men det bygger jo en del. Direkte foranstaltninger lige nu er ellers at udtørre rummet, helst med en tørre med godt filter for at få fjernet partikler. Men jeg anbefaler absolut at få en mere erfaren til at kigge på stedet og vurdere.
Har sendt prøvestykker fra gulvet til analyse. Må se om det indeholder kasein. Ti dage inden man får svar.R roger.lehrberg sagde:
Fik samme type af dårlig lugt efter flydespartling (pumpeflydespartel uden dækkende lag) af et uisoleret kældergulv med opstigende fugt. Det var særligt mærkbart, hvis man reducerede luftudvekslingen ved at lukke dørene. Det forsvandt efterhånden, men det tog over et år.
Så det ser ud til, at selv dagens produkter (som ikke skal indeholde kasein eller andre skandaløse mug-ingredienser) indeholder stoffer, der kan afgive denne type "rådne" lugt. Ingen ved vel rigtig sikkert, hvilken hemmelig suppe produkterne består af. Firmaets anbefaling var, at lugten skulle forsvinde, når man "byggede den ind" 😕
Så det ser ud til, at selv dagens produkter (som ikke skal indeholde kasein eller andre skandaløse mug-ingredienser) indeholder stoffer, der kan afgive denne type "rådne" lugt. Ingen ved vel rigtig sikkert, hvilken hemmelig suppe produkterne består af. Firmaets anbefaling var, at lugten skulle forsvinde, når man "byggede den ind" 😕
Måske samme historie her så. Vi må se, hvad prøvesvaret siger. Jeg er ikke så kyndig, men funderer over, hvorfor man overhovedet skal flydespartle.C cpalm sagde:Fik samme type dårlig lugt efter flydespartel (pumpspartel uden dækkende lag) af et uisoleret kældergulv med opskydende fugt. Var særligt påfaldende, hvis man reducerede luftskiftet ved at lukke dørene.
Det forsvandt efterhånden, men det tog over et år.
Så det virker, som om selv dagens produkter (som ikke skal indeholde casein eller andre skadelige stoffer) indeholder stoffer, der kan afgive denne type "rådden" lugt. Ingen ved vel rigtigt sikkert, hvilken hemmelig suppe produkterne består af. Firmaets anbefaling var, at lugten ville forsvinde, når man "byggede den ind" 😕
Skal skal man ikke, men det er en pokkers effektiv metode. For at give en rettesnor tog det gulvfirmaet 20 minutter at flyde vores bryggers. At lægge en finpudsning med almindelig beton ville have taget en hel dag, og man skal være rigtig pokkers omhyggelig, hvis man skal opnå samme finish.F FSoderlind sagde:
Har fået svar, og det var ikke kasein i prøven, så det er vel simpelthen bare sådan, at flydespartlet lugter dårligt. Muligt at det lugter lidt mindre nu end for et stykke tid siden. Med lidt held forsvinder det måske, hvis det får lov at lufte ud et stykke tid.C cpalm sagde:
Klik her for at svare



