Hej Internet!

Det som startede med en lille let maling af vores datters værelse sluttede med, at gavlværelset på overetagen i vores nykøbte 1800-talstorv blev revet ned til stommen. Der var flere mærkeligheder, der blev opdaget i takt med nedrivningen, så det var jo lige så godt det. Tag og facade er blevet udskiftet udefra, og rummet er blevet efterisoleret indefra, alt sammen lidt af et sjuskeri som det ser ud, så konstruktionen satte ikke længere sammen på nogen fornuftig måde overhovedet.

Jeg har efter lidt kompetent hjælp egentlig kun to ting, jeg spekulerer over og undrer mig om nogen fornuftig person har noget godt input?

Eftersom facaden er blevet udskiftet gud ved hvornår, måske mellem -73 & -95, ved jeg ikke, hvordan jeg skal gøre med isoleringen, da der mangler en luftspalte i facadevæggen. Facadekonstruktionen inden nedrivning så sådan ud udefra: Stående luftpandele - asfaltplade el. lign. (bemærk ingen luftspalte imellem) - spiklister - rester af plankevæg 4 tommer 4 med mineraluld proppet ind uden rim og reson - 45 mm efterisolering - plastfolie - spånplade.

Nu har jeg revet stort set alt ud til asfaltpladen i facaden, den gamle plankevæg er på to af tre vægge kun en planke, som er efterladt for at bære spikliste/den nye facade.

Stokken har det g Et loft med synlig isolering, træbjælker og en fugtighedsmåler på væggen. En strømdåse med ledning ses på gulvet. anske godt, trods plast med store sprækker mellem tag og væg på langsiden, og ingen plast mod "lille" kold loft over hanebjælkerne. Taget er et gammelt åstag med midtås/nokbjælke, sideås på midten på hver side og en rackarns til ås over facadevæggen nede ved tagfoden. Det eneste, der er opdaget, er en fugtkvote lidt over 20% nogle steder på åsen, som ligger præcis over sprækken mellem facade/tagfod, som er mangelfuldt repareret med masonit, hvor der er trukket en masse kold luft ind gennem årene. Bjælken er intakt dog, ligesom resten af den gamle stok.

Så til første overvejelse om facadevæggen: Vi kommer til at have en diffusionsåben konstruktion, når vi bygger. Således vil jeg forstærke den gamle plankevæg/regulere indre væg med 95 regulering (+45 mm regulering indvendigt) og isolere med træfiber/cellulose med dampbremse indvendigt. Jeg er dog lidt usikker på, om jeg skal prøve at arrangere en eller anden form for luftspalte og have et vindtætlag mellem mine nye 95-regler og asfaltpladen, eller fylde hele væggen med isolering?

På den ene side kommer der jo ingen/meget lidt udeluft indenfor asfaltpladen, så hvilken luft skal lufte den egentlig, samt at det virker, som om det har fungeret før med plast og mineraluld, der lå hårdt klemt. På den anden side er jeg usikker på, hvor tæt asfaltplade + træpanel (sandsynligvis malet med alkydmaling) er, hvis jeg ikke har luftspalte?

Nogen der har råd?

På gavlvæggen er den gamle plankevæg mere intakt, men der er mineraluld proppet ind mellem plankevæggen og asfaltpladen, bør jeg fjerne den? Og i så fald skal jeg lade det være åbent, eller skal jeg proppet træfiber/celluloseisolering ind?
Gammelt loftsrum under renovering, viser isoleringsmaterialer, trærammer, en åben trævæg, og et vindue med lys reflekteret i ruden.

Og det sidste spørgsmål for øjeblikket: I taget har jeg masonit som vindtætlag og luftspalte inden råspånten (som hviler på lægter i samme længderetning som tagsparrerne). Da det er, hvad der ser ud som sort skimmel på indersiden af masoniten + at den er blevet deformeret på østsiden af taget, formodentlig, fordi plastfolien mangler mod lille kold loft, hælder jeg mod at prøve at fjerne/savle masoniten fra indersiden. I så fald sætter jeg ny lægte til luftspalte og nyt vindtætlag. Dette virker som et lortearbejde, som jeg gerne vil undgå, så jeg spørger halvhjertet, om nogen har vasket skimmel fra masonit med godt resultat? Med en ny og bedre konstruktion tænker jeg, at grobunden for skimmelsvampen forsvinder. Men den er jo stadig deformeret og ligger mod råspånten nogle steder, så det er måske ingen idé... Loft med masonitplader, tilsyneladende med mugpletter og deformationer, set nedenfra mod tagkonstruktionen i et ældre hus under renovering.

Fredagshilsner,
Vrakersberg

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.