Hej,

Mit hus er bygget i 70'erne. Bag det stående panel er der ingen vindpap. Isoleringen kommer altså direkte efter panelet, som har lockbräder. Alt ser tørt og fint ud. Min tanke er at sætte en form for vindpap, ikke efterisolere og så sømme brædderne tilbage.

A) Har jeg brug for en luftspalte mellem vindpap og panelet, og i så fald hvorfor? Det er jo tørt og fint nu.
B) Hvis jeg ikke har brug for en luftspalte, hvorfor har jeg så ikke det?

Kan det være, at lockbräderne har "fungeret" som luftspalte? Hvad jeg har læst, så er der nogle, der mener, at man ikke skal ændre på noget, hvis det har fungeret før, men nu ændres konstruktionen jo.

WCJ

Hvis det har fungeret i 40 år, burde det vel også fungere fremover, præcis som du mistænker, så har dækningsbrædderne løst ventilationen. Det er først i de senere år, man er begyndt at lægge en ekstra ventilationslægte.
Hvis du alligevel skal rive panelet ned, så sæt ventilationslægte op, når du alligevel er i gang.

Hvorfor benytter du ikke lejligheden til at efterisolere?

Tak for svaret!

Mine naboer, som har ens huse, har kun sat enten asfaboard(?) eller vindpapp og synes, at dette har hjulpet. De bruger heller ikke nogen luftspalte Jeg gør altså som dem... Deres renoveringer er sket forholdsvis nyligt, og dermed kan jeg ikke evaluere, om dette har skadet husene eller om der er kommet nogen fugt.
Jeg kan forestille mig, at det har været en smidig løsning ikke at gøre væggen tykkere, for ellers skal man jo tilpasse ved vinduerne.
Det er nu ikke helt umuligt, at det bliver en luftspalte alligevel, 22x45 regel må da være nok?
Nogen speciel papp, der anbefales?

Er det slamfarve på huset mindsker det behovet for en luftspalte. Jeg vil anbefale dig at sætte en luftspalte, 22 min er fint!

Men spørgsmålet er stadig, hvis det er tørt og fint uden rådskader, har du ikke noget at tjene ved at rive panelet ned udefra;
* det risikerer at sprække, hvis det har siddet oppe i 40 år
* du får sandsynligvis større sømhuller, eller nogle søm trækkes direkte gennem panelet
* du vil skulle bruge penge på nye panelbrædder
* vil kræve en total ommaling

Det eneste du tjener, er at du minimerer risikoen for, at der eventuelt skulle blæse luft ind i isoleringen, men de eventuelle energitab er minimale sammenlignet med det arbejde, du skal udføre.

Vindpap eller asfaboard/udegips afhænger af, hvor mange I er til at montere den. En asfaboardplade kan du klare selv - det er lidt sværere med vindpap. Funktionsmæssigt er det vel det samme.

Man plejer at anbefale 34 mm lægter, har jeg for mig, men så skal du jo alligevel ordne rundt om vinduerne ;)

Interessante påpegninger som AndersS gør. Malingen skal dog stadig udføres, men det øvrige er værd at tænke igennem en ekstra gang. Må nok tale med mine naboer igen og forsøge at få dem til at præcisere lidt mere angående effekterne af kun at sætte vindpap op.
Ang. at der blæser luft ind i isoleringen, burde vindpappen ikke gøre, at isoleringen "arbejder" betydeligt mindre, og dermed kunne effekten blive helt okay? På den anden side, vinden blæser vel ikke igennem et bræt!?
Dette er værd at tænke over.

Hvis vi går ud fra, at det er tørt og uden råd, kan en vindpap forbedre noget, i det mindste teoretisk, men omkostningerne for at få den på plads og det arbejde, det medfører, kan du ikke tjene tilbage.
Derimod, hvis panelet begynder at blive dårligt, så det er tid til at skifte det, sætter man naturligvis en vindpap/væv og også en lægte.
Eller hvis man har tid, penge og lyst til at snedkerere, så er det vel OK at gøre forbedringsarbejder.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.