Er i gang med totalrenovering af 1,5 plans villa fra 1910. Lige nu er det mest akutte at isolere på første sal inden vinteren, og jeg er blevet lidt forvirret efter al søgning på, hvordan man skal gribe det an (ja, det smarteste havde nok været at tjekke med personalet hos Byggmax eller lignende, men jeg sidder i pyjamasbukser i øjeblikket og har derfor ingen mulighed for det
). Så, hvad var det nu jeg skulle spørge om... ja lige præcis! På første sal er der en kvist, hvor man kommer op ad trappen. Denne kvist er ikke isoleret, men åben helt op til taget med synlige bjælker. Fra starten ville vi gerne beholde det på denne måde (selvfølgelig efter isolering), men det viste sig, at isoleringen ville blive alt for underdimensioneret, og i betragtning af, at huset opvarmes med elvarme og en gammel skrøbelig brændeovn i øjeblikket, bruger vi kræfterne på at isolere og få et godt varmesystem først og fremmest. Så nu vil vi i stedet isolere og lave et fladt loft i stedet for spidst.
Så her kommer mit spørgsmål, når man skal lave luftspalten, skal man så sætte lægterne hele vejen langs remmen eller hvad man nu kalder det på taget, eller kan man nøjes med at sætte dem der, hvor man skal fastgøre pladerne, som kommer op senere? Håber I forstår ud fra mit fantastiske tegning
Tanken er, at vi sætter asfaltplader op, da der var et lag af dem stående på stueetagen.
Super taknemmelig for svar!
Så her kommer mit spørgsmål, når man skal lave luftspalten, skal man så sætte lægterne hele vejen langs remmen eller hvad man nu kalder det på taget, eller kan man nøjes med at sætte dem der, hvor man skal fastgøre pladerne, som kommer op senere? Håber I forstår ud fra mit fantastiske tegning
Super taknemmelig for svar!
ajl traj agään... =P
Ja præcis, ja men så skal jeg nok sørge for at fastgøre dem ordentligt så sparer man lidt på meterprisen i hvert fald! =)
Tak for svar!
Tak for svar!
Men hvis du køber fx lægtevirke på byggmax, så koster det ingenting sammenlignet med alle de savninger, du skal lave i stedet. Det drejer sig kun om nogle få kroner mod mange mange flere minutters arbejde, som du skal bruge, hvis du skal nå at få det varmt, inden vinteren er over os
Fuld længder kræver også færre skruer, som er dyrere end virket.
Haha, nu begynder det at blive for mange bud =)
Kommer til at gøre sådan, at vi ikke sætter lægterne helt op, men kun så det fungerer med luftspalten. Hvad angår omkostninger for skruer, så kom huset med x antal kg diverse skruer og søm i alle dens længder og størrelser, så nogen større udgifter på dette vil ikke blive lagt i første omgang =)
Takker for jeres tips =)
Kommer til at gøre sådan, at vi ikke sætter lægterne helt op, men kun så det fungerer med luftspalten. Hvad angår omkostninger for skruer, så kom huset med x antal kg diverse skruer og søm i alle dens længder og størrelser, så nogen større udgifter på dette vil ikke blive lagt i første omgang =)
Takker for jeres tips =)
Klik her for at svare