Jeg har lige revet og repareret i et rum pga vandskade. Lige nu er der åbent til loftet, og jeg har mulighed for at bygge luftspalter ind mod råsponten i taget i dette rum, inden jeg sætter isolering og nyt loft op.
Huset har IKKE luftspalter andre steder, og det er et fint loft uden vækst.
Huset er et tømmerhus fra 1906, at indsætte luftspalte når jeg har chancen føles vel kun som en forbedring? Det kan vel ikke blive værre af det?

Det er ikke muligt at give et godt svar uden at vide mere om, hvordan det ser ud ved siden af dette rum.

Når huset blev bygget, var det sandsynligvis med et undertag af spån/pert, da er der ikke brug for en luftrum, eftersom det ikke er tæt. Hvis det senere er skiftet til brædder med tjærepap, bør du bestemt have en luftrum. Måendet rådet er baseret på en hel del gætteri om dit tag. Hvad har du på taget?

D Daniel 109 sagde:
Når huset blev bygget, var det sandsynligvis med et undertag af spån/pert, så behøves der ingen luftspalte, da det ikke er tæt. Hvis det senere er skiftet til brædder med tagpap, bør du helt klart have en luftspalte. Denne anbefaling er baseret på en del gæt omkring dit tag. Hvad har du på taget?
Det er falsede plader. Vi har lige fået et nyt, da det tidligere lækkede flere steder. Deraf vandskaden.
Nu har de lagt pap under pladen, før lå pladen direkte på brædderne. Bliver der forskel på klimaet med det nye tag? Det var også falsede plader før.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.