Vi har et hus fra begyndelsen af 1970'erne, der er bygget i beton med partier af træ under og over vinduerne.
Nu er træpartierne malet med en maling, der har gjort, at plankerne er som fnøske på nederkanten flere steder, så al panelet skal nu udskiftes.
Da jeg fjernede panelet, opdagede jeg, at der ikke var nogen luftspalte bag panelet, men man har brugt panel med udfaset luftspalt (usikker på hvad disse hedder). Der sidder altså i dag kun; panel, vindpap, og bag den sidder der gullfiber mellem reglerne.
Et dumt spørgsmål måske, men hvis jeg køber "almindelig" panel uden udfræsning på bagsiden, bør man så ikke sætte en luftspalt inden panelet?
Nu er træpartierne malet med en maling, der har gjort, at plankerne er som fnøske på nederkanten flere steder, så al panelet skal nu udskiftes.
Da jeg fjernede panelet, opdagede jeg, at der ikke var nogen luftspalte bag panelet, men man har brugt panel med udfaset luftspalt (usikker på hvad disse hedder). Der sidder altså i dag kun; panel, vindpap, og bag den sidder der gullfiber mellem reglerne.
Et dumt spørgsmål måske, men hvis jeg køber "almindelig" panel uden udfræsning på bagsiden, bør man så ikke sætte en luftspalt inden panelet?
Ja, det er ikke dårligt med luftspalte, men jeg synes, I bør forsøge at bevare panelet på samme niveau som det originale. Har det fungeret siden 70'erne, så er det alligevel ret godt. Træværk er ikke helt lige, så der plejer at blive små spalter/sprækker hist og her alligevel. Men I kan lave "luftspaltespor" på bagsiden af panelet med en almindelig rundsav, hvis I vil.
Luftspalte er nødvendig, hvis man maler panelet med tæt maling som plastik- eller alkydeoliemaling. Uden luftspalte bør man ikke bruge disse typer maling.
Luftspalte er nødvendig, hvis man maler panelet med tæt maling som plastik- eller alkydeoliemaling. Uden luftspalte bør man ikke bruge disse typer maling.
Med "som fnöske" gætter jeg på, at du ikke mener, at det er som fnöske, det har jeg svært ved at se, at træ kan blive. Mener du, at det er sprødt og falder fra hinanden? Fnöske ligner mere læder.
Jeg er enig i, at du bør få til nogen form for luftspalte bagved.
Jeg er enig i, at du bør få til nogen form for luftspalte bagved.
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 indlæg
Det ville nok se mærkeligt ud, hvis du flyttede panelen ud for at få et luftmellemrum der. Så længe du bruger metoder, der lader træet ånde, bliver det næppe et problem. Mange huse blev bygget sådan før i tiden og fungerede fint, indtil man malede facaden med en anden farve.
Klik her for at svare