Bag panelet skal der jo være et luftspalte. Men hvordan er egentlig tanken, at det skal fungere? Skal det være åbent nederst/øverst på en måde, så man får nogen luftgennemstrømning, eller skal det bare være en afstand?
For når jeg kigger på mit hus, har man gjort det på lidt forskellige måder.
Hvor der er stående panel, er det jo horisontal lægte, som det er sømmet på. Er det så de fræste spor, som er tænkt at give luftgennemstrømning?
På de fleste områder med liggende panel (stående lægte) er der naturligt en ret stor luftspalte nedenunder.
Men så på visse områder har man ladet den nederste horisontale lægte (men kun den nederste) løbe langs hele facaden, selvom det er både liggende og stående panel. Dette resulterer i, at på de områder med liggende panel, kommer der ikke luft ind nederst.
En træfacade skal være musetæt, men måske ikke bomtæt. Dog plejer der at være lidt sprækker hist og her i en træfacade, hvor luften kan bevæge sig, men det afhænger lidt af, hvilken type panel og hvor mange lag maling der er.
Jeg har liggende panel, altså med stående spigelægte, og min KA (kvalitetsansvarlige) fik bygningen til at sætte "musband" ved underkant panel.
Der er altså ventileret men mus-sikkert.
Men i overkant er det jo tæt, så nogen videre luftudveksling bliver der jo ikke.
Men indtrængende vand kan i hvert fald løbe ned og ud.
Ved stående panel findes der to skoler:
Enten regner man med, at sprækkerne mellem underpanel-brædderne skal tage sig af luftudvekslingen ved dække/overliggerpanel.
Eller også lægger man en mellemstykke ved spigen bag spigelægten af f.eks. 6,4 mm board, så luften kan passere bag spigelægten.
De fræsede spor ser ud til at være fuldt tilstrækkelige.
Hvad har du for panel? (Spontet, lister, fjeldpanel etc?)
På den liggende panel kan det være sådan, at luften kommer ind via siderne, måske via små luftkanaler under foder- & knudebrætter? Kommer an på, hvordan facaden er udformet.
Så er det jo ikke sikkert, at det er døden for dit hus, hvis der skulle mangle en fungerende luftspalte. På mit 40'er-hus med stående panel er der ingen luftspalte overhovedet (panelet er sømmet direkte mod vindpappen, som til gengæld sidder direkte på råsponten), og heller ingen diffusionstæt plast på indersiden af væggen. På de steder, hvor jeg har været og rodet (en tilbygning og en ny åbning til altandør og -vindue), har træet set perfekt ud trods sine 70 år.