Har skov og planlægger at vise en hus skitse til en arkitekt, der skal tegne huset.
1. Hvem beregner træet? Hvor meget der er nødvendigt, og hvilke dimensioner savværket skal save? Arkitekten? Eller byggefirmaet man hyrer?
2. Bør hugsten af skoven ske sæsonen før byggeriet skal starte, eller?
3. Eller bliver det billigere, hvis jeg køber løs træ selv, for hugsten skal jeg alligevel hyre folk til at udføre?
4. Findes der nogle gode hjemmesider med folk, der har bygget på lignende vis?
5. Jeg har brug for skub i den rigtige retning nu. For vi kiggede først på en husproducent (Götenehus), men 200 m2 skråningshus til 2,1 mio uden gulv eller indretning lyder meget?
1. Hvem beregner træet? Hvor meget der er nødvendigt, og hvilke dimensioner savværket skal save? Arkitekten? Eller byggefirmaet man hyrer?
2. Bør hugsten af skoven ske sæsonen før byggeriet skal starte, eller?
3. Eller bliver det billigere, hvis jeg køber løs træ selv, for hugsten skal jeg alligevel hyre folk til at udføre?
4. Findes der nogle gode hjemmesider med folk, der har bygget på lignende vis?
5. Jeg har brug for skub i den rigtige retning nu. For vi kiggede først på en husproducent (Götenehus), men 200 m2 skråningshus til 2,1 mio uden gulv eller indretning lyder meget?
1. Arkitekten/konstruktøren taler om hvilke dimensioner der kræves, men en sudd 22x95/120, 25x25, 25x38, 45x45, 45x70, 45x145, + 45x220 (hvis du skal have gulvbjælker) dækker vel behovet...
Byggefirmaet regner på mængderne.
2. Ja, hvis du ikke kan industrieltørre træet.
3. Der er nok ingen astronomiske summer at spare på denne handel. En mulighed kan måske være at lave en byttehandel med en mindre sav. Du giver dem X m3 tømmer og får Y m3 skåret og høvlet træ tilbage (ikke nødvendigvis fra dit eget tømmer). Du vil sandsynligvis skulle give dem noget ekstra tømmer for ulejligheden. Desuden er der et element af skattesvig her. Byttehandel er jo ikke tilladt.
4. Jureit er vel forummets save-selv-kendis: http://hem.passagen.se/jerikos
5. Det lyder lidt meget, ja. Det burde være muligt at finde billigere leverandører (hvis ikke en dyr grund var inkluderet i den pris).
2. Ja, hvis du ikke kan industrieltørre træet.
3. Der er nok ingen astronomiske summer at spare på denne handel. En mulighed kan måske være at lave en byttehandel med en mindre sav. Du giver dem X m3 tømmer og får Y m3 skåret og høvlet træ tilbage (ikke nødvendigvis fra dit eget tømmer). Du vil sandsynligvis skulle give dem noget ekstra tømmer for ulejligheden. Desuden er der et element af skattesvig her. Byttehandel er jo ikke tilladt.
4. Jureit er vel forummets save-selv-kendis: http://hem.passagen.se/jerikos
5. Det lyder lidt meget, ja. Det burde være muligt at finde billigere leverandører (hvis ikke en dyr grund var inkluderet i den pris).
Klik her for at svare