Jeg er blevet bedt af resten af familien om at male og opfriske et par rum i kælderen, og her om dagen blev der indkøbt maling til at male loft, vægge, gulv, dørkarme + lister samt indvendige døre. Men så kom vi til dørtærsklerne, som ser virkelig slidte ud, og som jeg ikke bliver helt klog på.
Som I kan se på billederne her, har alle dørtærskler forskellige niveauer i forhold til gulvene, jeg mistænker, at tærsklerne oprindeligt lå direkte mod pladen, og at gulvene er støbt op til det nuværende niveau, efter at tærsklerne og dørkarmene blev lagt der.
Alle tærskler vipper i varierende grad, når man går på dem, så det lyder ret slemt. Der er også meget store og ret grimme revner mod gulvet, hvor jeg har set mere end én sølvfisk krybe væk, når man kommer tæt på.
Jeg undrer mig over, om nogen har haft det samme problem, og hvad I eventuelt har gjort ved det?
Jeg har overvejet at udskifte tærsklen med en ny i niveau med gulvet, det bliver dog eventuelt udfordrende med de indvendige døre, men det ville se mere frisk ud.
Et alternativ kunne være at fjerne tærsklen og støbe lidt under den eksisterende tærskel for at få det i niveau med de eksisterende gulve, men så bliver de indvendige døre for korte visse steder.
Er der nogle fordele ved at have kontra ikke have tærskler?
Synes det ser ud omtrent som det så ud hos os. Dørkarmene sat på samtidig med at væggen blev bygget op, sidestykkerne går ned under tærsklen, under sad en regel som holdt sammen på sidestykkerne samt som tærsklen var sømmet i.
Ser ud til at være stort set de samme forudsætninger, og samme farver i original også, måske så at vi har huse af samme producent, Götene-hus?
Vi har som en aktivitet også at sikre luftstrømme mellem rummene da vi skal montere mekanisk udsugning så planen er at fjerne eksisterende tærskler, støbe jævnt og indsætte nye flade/lave tærskler og sørge for at der er en rimelig luftspalte i bunden. Bliver lidt pusleri med inderdørene, men da de skal males gør det ikke så meget mere arbejde.
Her kommer en opdatering på situationen med dørtærsklerne.
Jeg har fjernet alle dørtærskler, der fører ind i det rum, jeg har planer om at male og sætte i stand. 3 tærskler var "sænket" i gulvet, mens 1 lå helt ovenpå.
Årsagen til, at jeg har fjernet alle tærsklerne, er, at de vippede og knirkede, når man gik på dem, samt at de var slidte og umulige at slibe og gøre pæne.
Under de sænkede tærskler var der en bræt, som jeg gætter på er en slags bund i karmen. Den ser ud til at gå ind under dørkarmen på begge sider.
Min første plan var at lægge lidt flydespartel i hullet og derefter lægge en ny lav tærskel ovenpå for at skjule det hele. Dog er denne planke lige så løs og giver efter, når man går på den, så jeg gætter på, at det ikke vil holde i længden. Planen nu er i stedet at fjerne også denne planke og derefter spartle hele hulrummet op til niveau med begge gulve for derefter at lægge en ny tærskel ovenpå. Det burde være det, der holder bedst i længden. Gulvniveauerne er ret ujævne på de forskellige sider af tærskel-"hullet", så jeg tænker lige nu, at jeg vælger et niveau, fylder hullet op, og så tilpasser tærskelpladen efter det andet niveau.
Er der nogen, der har erfaring med noget lignende og kan give nogle kloge råd?
Ser ud til at være bygget op på samme måde som det var hos os.
Ja, fjern de underliggende trædele, der er sandsynligvis træklodser under for at karmen skulle komme i vater & i den rette højde.
Fjern alt træ der er under gulvniveau.
Tag og sav karmene af i niveau med det eksisterende gulv, og flydespartel/støb ind under karmene.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.