Hej!
Mine overvejelser omkring at anskaffe en højseng begyndte allerede at tage form, da jeg flyttede ind i min lille lejlighed på 27 kvadratmeter, men med tiden blev det simpelthen glemt. Indtil for cirka en uge siden, da tankerne begyndte at vækkes til live igen, og da jeg indså, at jeg ville spare en god del plads, hvis jeg kunne hæve sengen lidt og stille skrivebordet og arbejdsbænken ind.

*Udfordringen er, at den ene kortside er en gipsvæg, det burde man vel kunne løse med søjler af en slags?
*Sengen+ramme er 205 lang og 145 dyb, bliver sengen for tung, vil den kunne bære 2 personer?

ndradbildfr3.jpg

Mål:

Sove-alkoven:
210 lang
250 høj
135 dyb
Sengeramme:
205 lang
45 høj
130 dyb
Madras:
200 lang
30 høj
120 dyb

Er det muligt? Hvordan ville I gøre? Andre tips? Alt er velkomment :)

Venlig hilsen,

Jeg er sandsynligvis unødvendigt konservativ, men jeg ville gerne have 4 stolper ned i gulvet. Ovenpå disse en ramme af fx 95X95. som sengen fastgøres i de sidste ti cm ville jeg bruge til en lille aflæggerhylde bag hovedet.

Hvis sengen bærer to personer nu med det tynde træ, den er opbygget af, skal det vel ikke blive nogle problemer, hvis du løfter den op på f.eks. 45x120 reglar eller lignende.

Hej!
Jeg ved ikke, om du vil beholde din nuværende sengegavl, eller om du planlægger at lave noget nyt, hvis du hæver sengen. Den princip, jeg ville have brugt, er som følger for din situation. På den lange væg, der består af beton, fastgør du en liggende 45x75 med dyvler og solide skruer (eller med confix eller ekspansionsbolt, hvis du vil). Mellem de korte vægge fastgør du en 45x75 regel, som sengens anden langside skal hvile på. Mod betonvæggen er det nok at fastgøre med et eller par solide befæstelseselementer, og ved gipsvæggen kan det være, du skal have en stolpe til gulvet. Find ud af, hvad det er for en væg; enkeltgips, dobbeltgips eller gips + OSB? Spørg i byggemarkedet efter passende fastgørelseselementer.

På reglarne lægger du derefter sengen og skruer den fast med enkle beslag i reglarne. Sengekanten kan du skjule ved at skrue en plade på reglen, der dækker sengekanten. Mellemrummet mellem madrassen og væggen fylder du med et stykke plade.

Håber mit forslag hjælper dig!

Findes vel sikkert mange måder at udføre dette på, men det jeg er lidt bekymret for i dette tilfælde er vægten - 2 personer, samt vægten på den stamme jeg for øjeblikket har.
Noget jeg må tænke lidt over! Tror jeg skal droppe den nuværende stamme, og så kunne dette måske endda være noget at kigge på?

http://www.tv4.se/byggabo/antligenhemma/253465.html

Men hvem ved, den der konstruktion holder måske heller ikke vægten?
Tak for tipsene, nu har jeg lidt at tage fra i hvert fald!

Ingen som ved, hvor man kan få fat i billige Tube Clamps?(byggrör) - Ledt som en galning, men lykkes ikke med at finde nogle :/

Hmm, vægten er ikke noget problem! Når man bruger ekspansionsbolt til ophæng i loftet kan man hænge mange hundrede kilo i EN M12 bolt. Du behøver slet ikke at være bekymret for belastningen på de regler du fastgør i væggen. Når det gælder en søjle er en 45x95 tilstrækkelig, hvis den fastgøres mod væggen, medmindre det handler om mere vægt.

Jeg har for mig, at www.compact-living.com sælger sådanne sæt. Men jeg tror det bliver betydeligt bedre at lave en vægfast variant, og det bliver stabilt og lydløst, i modsætning til en rørkonstruktion.

//Magnus Nordmark, Diplomingeniør i maskinteknik, Pladschef på et bygge-/anlægsfirma.

Aha, det er så meget altså.. - Nåja, så lyder det alternativ rigtig godt! - Fordelene jeg så med rør-sengen var jo, at man kan undgå rammen, og spare centimeter fra sengens bund til gulv, samt at man ikke behøver at bruge enderne overhovedet for at fastgøre den.

Prisen fra Compact living er jo ret så vanvittig, skal kontakte "http://www.carenta.se/" i morgen og høre, hvad de har for prisen, køber i så fald hele rør og koblinger og kapper selv - Burde man jo kunne komme ned en hel del i pris. Så fastgøres sengen både i væg og gulv, så lyd burde man jo næsten kunne undgå.

Så regler på højre kortside, og langsiden - så en pæl, (midt på, og imod) venstre kortside, regel over pælen?
Det eneste jeg har lavet inden for træ er principielt en smørkniv i sløjdtimen for længe siden, needå, men noget i den stil. Vil være sikker på, at det bliver rigtigt ;)

Tak for tipsene!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.