Jeg har boret en stålskinne (fra Ikea) op til loftophængte gardiner. Tanken var, at skinnen skulle løbe langs hele væggen, hvor mine vinduer er. Desværre kunne det ikke lade sig gøre at bore huller til plug og skrue yderst til venstre på loftet (de sidste 30 cm).
I det hjørne løber der også to smalle varmerør, som er forbundet til radiatorerne under mine vinduer. Det kan være siden materialer, en stålbjælke???
Jeg borede i øvrigt med en kraftig borehammer, som slet ikke havde nogen problemer i betonloftet.
Kan jeg lime det sidste listeområde op, og med hvilken type lim i så fald? Elisabet
I det hjørne løber der også to smalle varmerør, som er forbundet til radiatorerne under mine vinduer. Det kan være siden materialer, en stålbjælke???
Jeg borede i øvrigt med en kraftig borehammer, som slet ikke havde nogen problemer i betonloftet.
Kan jeg lime det sidste listeområde op, og med hvilken type lim i så fald? Elisabet
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,083 indlæg
Velkommen til forummet!
Kan du uploade et billede af, hvordan det ser ud i det hjørne, for det var lidt svært at forstå, hvordan varmerørene påvirker?
Tegn gerne ind på billedet, hvor det ikke er muligt at lave et hul.
Ville det være muligt at sætte en krog/øje i væggen der og spænde den sidste del af gardinet op med hjælp af den i stedet for at have skinnen hele vejen?
Det går jo så ikke at flytte den del af gardinen, men det er jo ikke altid, det er nødvendigt.
Kan du uploade et billede af, hvordan det ser ud i det hjørne, for det var lidt svært at forstå, hvordan varmerørene påvirker?
Tegn gerne ind på billedet, hvor det ikke er muligt at lave et hul.
Ville det være muligt at sætte en krog/øje i væggen der og spænde den sidste del af gardinet op med hjælp af den i stedet for at have skinnen hele vejen?
Det går jo så ikke at flytte den del af gardinen, men det er jo ikke altid, det er nødvendigt.
Prøv at bore med en metalbor, hvor du mistænker, der er metal. Start med en lille diameter og øg i trin. Du skal ikke bruge hammerfunktion i metal.
Den ene billede er en oversigt. Billedet i hjørnet viser det sidste stykke, der sidder "dårligt," fordi jeg har været nødt til at bore for lavt!
Det er skinnen, der sidder tættest på vinduesvæggen, som er problemet. Den anden var der ingen problemer med at bore op i hjørnet.
jeg var inde på din tanke men blev bange for at jeg ville bore i ngt som har med varmerør eller andet?
Det er skinnen, der sidder tættest på vinduesvæggen, som er problemet. Den anden var der ingen problemer med at bore op i hjørnet.
jeg var inde på din tanke men blev bange for at jeg ville bore i ngt som har med varmerør eller andet?
Ser ud til at være et ældre hus, typisk 60'erne. De der varmerør ser ud som lidt grovere og forsyner nok flere end en radiator på etagen ovenover. De går sandsynligvis lige igennem, men de kan jo også bøje sig lidt i selve bjælkelaget/indeni loftet. Kan du se det oppefra? Altså om de kommer ud på samme sted og dermed går lige igennem. Går de lige igennem har du formentlig stødt på et armeringsjern, borer du med en ordentlig slagboremaskine og et betonbor af god kvalitet, så har du snart boret igennem armeringsjernet.
Edit: Kiggede på billederne og så, at du bor i lejlighed. De går formentlig lige igennem, men måske kan du få lov til at kigge ind hos naboen.
Edit: Kiggede på billederne og så, at du bor i lejlighed. De går formentlig lige igennem, men måske kan du få lov til at kigge ind hos naboen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,083 indlæg
Du kunne prøve med dobbeltklæbende tyk tape med skumplast: https://www.biltema.se/bygg/tejp/dubbelhaftande-tejp/
Lim lyder ikke så godt den dag, du vil tage ned gardinskinnerne.
https://www.byggahus.se/forum/threads/foerslag-pa-dubbelhaeftande-tejp.417436/#post-4255594
Lim lyder ikke så godt den dag, du vil tage ned gardinskinnerne.
https://www.byggahus.se/forum/threads/foerslag-pa-dubbelhaeftande-tejp.417436/#post-4255594
Har du set dette indlæg om at bore i armeringsjern, hvis du nu vil det? https://www.byggahus.se/forum/threa...nom-armeringsjaern.114449/page-2#post-2702309
Selv ville jeg undgå at bore i armeringsjern, da man svækker konstruktionen, men det er næppe kritisk, før en masse jern er gennemboret. Ville i stedet teste montagelim, PL400 e.d., fjernes med barberblad eller stemmejern.
Selv ville jeg undgå at bore i armeringsjern, da man svækker konstruktionen, men det er næppe kritisk, før en masse jern er gennemboret. Ville i stedet teste montagelim, PL400 e.d., fjernes med barberblad eller stemmejern.
TaJ Johan456 sagde:Ser ud til at være et ældre hus, fra 60'erne. De der varmerør ser ud som lidt grovere og forsyner nok flere end én radiator på etagen ovenfor. De går sandsynligvis lige igennem, men de kan jo også bøje sig lidt i selve bjælkelaget/indeni loftet. Kan du se det oppefra? Altså om de kommer ud samme sted og dermed går lige igennem. Går de lige igennem har du sandsynligvis ramt et armeringsjern, borer du med en ordentlig slagboremaskine og et betonbor af god kvalitet, så har du snart boret gennem armeringsjernet.
Edit: Kiggede på billederne og så, at du bor i lejlighed. De går formentlig lige igennem, men måske du kan få lov til at kigge hos naboen.
J Johan456 sagde:Ser ud til at være et ældre hus, fra 60'erne. De der varmerør ser ud som lidt grovere og forsyner nok flere end én radiator på etagen ovenfor. De går sandsynligvis lige igennem, men de kan jo også bøje sig lidt i selve bjælkelaget/indeni loftet. Kan du se det oppefra? Altså om de kommer ud samme sted og dermed går lige igennem. Går de lige igennem har du sandsynligvis ramt et armeringsjern, borer du med en ordentlig slagboremaskine og et betonbor af god kvalitet, så har du snart boret gennem armeringsjernet.
Edit: Kiggede på billederne og så, at du bor i lejlighed. De går formentlig lige igennem, men måske du kan få lov til at kigge hos naboen.
Tak...jeg bor i et hus fra 1976...kan spørge naboen ovenoverJ Johan456 sagde:Ser ud til at være et ældre hus, fra 60'erne. De der varmerør ser ud som lidt grovere og forsyner nok flere end én radiator på etagen ovenfor. De går sandsynligvis lige igennem, men de kan jo også bøje sig lidt i selve bjælkelaget/indeni loftet. Kan du se det oppefra? Altså om de kommer ud samme sted og dermed går lige igennem. Går de lige igennem har du sandsynligvis ramt et armeringsjern, borer du med en ordentlig slagboremaskine og et betonbor af god kvalitet, så har du snart boret gennem armeringsjernet.
Jeg er forsigtig så jeg ikke laver noget galt i huset!
Nu læste jeg dit link og der var meget nyttigt...føler at jeg har styr på det meste men ikke nu, hvor jeg i slutningen af boringen stødte på en stålbjælke. Forsøgte at gøre et nyt forsøg 10 cm til v med samme resultat.B byabin sagde:
Jeg skal læse lidt mere om montagelim! I aften faldt min midlertidige opsætning...det er ingen idé at forsøge at snyde!
Klik her for at svare