Hej,
bor i et 70'er hus med kælderetage og skal renovere vores kælderstue. I loftet sidder der nu panelbrædder sømmet på støbte brædder (betonbjælkelag), har tænkt mig at erstatte panelbrædderne med gipsplader for at få et flot og glat loft. For at komplicere det hele går der også rør i loftet til radiatorerne.

Havde først tænkt at rive panelbrædderne ned, sætte nye lægter med cc30 og så gips på dette. Men da rørklemmerne sidder i panelbrædderne, komplicerede det det en del. Hvad nu hvis jeg ikke kan sætte en ny rørklemme i betonloftet uden at flytte rørene?

Min anden tanke var at sætte gips direkte på panelet, hvilket burde være nemmest. Men blev da usikker på, om både de støbte brædder og panelet kan klare vægten. Overvejede at bore og sætte sømplug for at fastgøre panelbrædderne bedre i loftet, men det bliver jo en masse boring...så begyndte jeg at overveje at rive det hele ned igen...osv...mildt sagt rådvild. :)

Hvad ville I have gjort? Taknemmelig for råd!

Et rum under renovering med trægulv, radiator langs væggen, synlige rør og et loft med panelbrædder delvist fjernet. Løstsiddende gipsplader ses på gulvet. Betonloft med træpaneler delvist fjernet, viser ingjuttede brædder og eksponeret beton, set fra en kælderstue i et hus fra 1970'erne. Loft med panelbrædder og synlige rør fastgjort med rørklemmer. Loft med spånplader over betonbjælker, med synlige rør og kabel. Diskussion om at udskifte paneler med gips for et jævnt loft.

Jeg ville ikke give mig i kast med varmeledningsrørene. Det bliver dyrt, besværligt og ikke særligt godt, eftersom de går gennem væggen på det rigtige niveau. Det enkleste er, hvis du kan montere gipspladerne nedefra på træpanelet. Træpanelet og en 13 mm gipsplade vejer omtrent det samme, samlet ca. 24 kg pr. kvadratmeter. Jeg har svært ved at forestille mig, at de eksisterende fastgørelser ikke klarer den belastning.

Satte nogle ekstra skruer i panelet nogle steder, hvis sømmene skulle løsne lidt, skal på med gips bagefter, føles som det bliver nemmest. Tak for hjælpen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.