Moderator
· Stockholm
· 57 842 indlæg
Vi skal sætte gipsloft i et rum i sommerhuset i weekenden, efter en vandskade. Ovenpå det eksisterende loft er der et råspåndsket (50'er hus). Hovedplanen er at sætte gipspladerne direkte mod det, altså uden at "regel ned" med glespanel. Jeg er lidt bekymret for, at der skal være ujævnheder, der vil sætte kæppe i hjulet. Nogen med erfaring?
Vi har præcis gjort som du beskriver, vi sørgede bare for, at alle skruer, spiker og clips var væk, inden vi begyndte, så kørte vi. Kan ikke se nogen problemer lige nu, men er ikke færdig med taget endnu, så jeg kan ikke sige, hvordan slutresultatet bliver....
/RF
/RF
Jeg har gjort det samme på både væg og i loft. Ofte ingen problemer, hvis man rydder søm og andet affald først. Ofte er det alligevel godt at trække noget lige, et langt vaterpas eller sådan over overfladen for at se, om nogen planke ser ud til at have hævet sig. En almindelig håndhøvl eller en snedkerøkse er god til at fjerne eventuelle buler med. Lidt forsigtighed ved skruvningen er også godt, så man virkelig føler, at pladen ligger modsat.
Er det meget ujævnt, men man gider ikke gøre noget ved det, så er renoveringsgips at foretrække. Det er jo dels mere bøjeligt, men holder også meget bedre, når man skruer, hvis det er dårligt nedenunder.
Er det meget ujævnt, men man gider ikke gøre noget ved det, så er renoveringsgips at foretrække. Det er jo dels mere bøjeligt, men holder også meget bedre, når man skruer, hvis det er dårligt nedenunder.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 indlæg
Takker for svarene, da ser det ud til, at det bør gå.
Vi skal derhen i morgen eftermiddag, river det beskadigede vævspændte loft ned, og tjekker situationen. Så på lørdag morgen skal jeg køre og købe materialer, men det er en tur på 10 mil yderligere. Så vil man gerne være sikker på, at der ikke også er brug for lægte.
Vi skal derhen i morgen eftermiddag, river det beskadigede vævspændte loft ned, og tjekker situationen. Så på lørdag morgen skal jeg køre og købe materialer, men det er en tur på 10 mil yderligere. Så vil man gerne være sikker på, at der ikke også er brug for lægte.
Vigtigt at tjekke, at underlaget sidder fast ordentligt. Gipsloftet kommer til at veje en del, og det er jo ikke sjovt, hvis loftet falder ned, fordi det ikke sad fast under! Tjek, at råsponten er sømmet eller skruet ordentligt. 3 tommer søm foretrækkes. Er det perlespont, der sidder i loftet, er det endnu vigtigere at supplere med søm/skruer, da de oftest kun er sømmet med dykker. Held og lykke!
Klik her for at svare