1,837 læst ·
12 svar
2k læst
12 svar
Underslået panel direkte på råspont i gavloverhænget? - haster.
Hej
Bygger hus med totalentreprise.
Huset blev leveret ugrundet, da det skal laseres.
Problemet:
Råsponten på taget er hvidgrundet. Det betyder, at det ikke bliver den rigtige farvetone, når vi laserer på hvidgrundet. Når resten af huset er trærent.
Forslag til løsning:
Tagfod/udhæng på langsiderne. Panel Som sømmes på spær. Gavludhængene- foreslår man, at man sætter panelet direkte mod råsponten.
Jeg tolker, at man da ikke har nogen luftspalte mellem panel og råspont. Er det ok at bygge sådan? Ulemper? Fordele?
Æstetisk:
Bliver det ikke pænere, hvis den ligger ovenpå den lille regel ved vindskeden end indenfor, når man alligevel skal undersøge panel langs gående?
Bygger hus med totalentreprise.
Huset blev leveret ugrundet, da det skal laseres.
Problemet:
Råsponten på taget er hvidgrundet. Det betyder, at det ikke bliver den rigtige farvetone, når vi laserer på hvidgrundet. Når resten af huset er trærent.
Forslag til løsning:
Tagfod/udhæng på langsiderne. Panel Som sømmes på spær. Gavludhængene- foreslår man, at man sætter panelet direkte mod råsponten.
Jeg tolker, at man da ikke har nogen luftspalte mellem panel og råspont. Er det ok at bygge sådan? Ulemper? Fordele?
Æstetisk:
Bliver det ikke pænere, hvis den ligger ovenpå den lille regel ved vindskeden end indenfor, når man alligevel skal undersøge panel langs gående?
For så vidt, men planker der ligger direkte på hinanden uden afstand holder også fugt når fugten først er kommet der. Panelet skal desuden laseres. Jeg er ikke byggekundig men rent logisk for mig skaber man en dårligere forudsætning. Fx brædder på bræddegården ligger også med mellemlæg. Kommer fugt der øger vel chancerne for hurtig tørring med et luftspalte.P Posselosse sagde:
Chatgpt gav også svaret at panel på panel ikke er at anbefale men så tager jeg AI med en smule salt og ønskede nogle forskellige tanker fra rigtige mennesker med rigtige kundskaber 😇
Det var svært at finde byggefakta i spørgsmålet, jeg lykkedes i hvert fald ikke at finde de rigtige søgeord. Men jeg finder heller ingen steder, hvor man underspiger netop gavludsprænget hvor man redegør for hvordan man er gået til værks.
Link gerne hvis det er nogen der ved hvor jeg kan læse hvad der er sædeligt og hvorfor. 🙏
Netop på dette spørgsmål overanalyserer du udfordringen. Maler du med plastikmaling og indespærrer fugten, er det dårligt, men det er jo dårligt uanset om du maler på panelet, der sidder direkte på råsponten, eller om du maler direkte på råsponten. I dit tilfælde maler du med lasur, som ikke indespærrer fugt.
Med det sagt, så bed dem bygge med luftspalte, hvis du ønsker det. Det burde jo tage omtrent lige så lang tid.
Med det sagt, så bed dem bygge med luftspalte, hvis du ønsker det. Det burde jo tage omtrent lige så lang tid.
Senest redigeret:
Tak for forståelsen 😇P Posselosse sagde:
Det er sådan et panel, der vil blive sat op, så det bliver helt tæt. Taget er ikke ventileret i tagfoden. Der sidder skimmelstoppere (tror jeg det kaldes) i taget.
Men jeg er unødigt bekymret altså? Tænker at fugt, der tørrer langsomt, fordi det er en større overflade panel mod panel i en tagfod, hvor det bliver skygget, og fugt/kondens stadig kan blive hængende lidt end en falspanel, der overlapper en lille kort strækning og derfor kan tørre hurtigere og har luftspalte bagved.
Ingen risiko for at evt. fugt, som træ som levende materiale optager, der tørrer langsomt pga. bræt mod bræt, gør at lasuren slipper uden luftspalte?
Ja nu analyserer jeg vist videre igen
Det bliver ret meget lysere, man skal stryge mindst 4 gange for at nærme sig facadens farve. Mørkegråt. Hvilket bliver ret pilligt ved tagfødderne, da spærrene er ubehandlede og kun skal stryges 2 gange, mens råspånpladerne skal stryges 4 gange.useless sagde:
Eftersom vi ikke maler selv, og huset ikke er leveret med trærene tagfod, bliver det byggeren, der må stå for løsningen med underbeklædning. Vi tænker, at underbeklædning alligevel bliver pænt.
Alternativet er, at de får maskere/dække spær og alle andre ugrundede overflader, de møder, og male tagfod og gavloverhæng mindst 4 gange. Med et ikke perfekt resultat men måske good enough. 🤷♀️
Altså føles underbeklædning som den bedste løsning, tænkte vi.
Alternativet er, at de må maske/dække spær og alle andre umalet overflader, de møder, og male tagskæg og gavludhæng mindst 4 gange. Med et ikke perfekt resultat, men måske et good enough. 🤷♀️makhno_ sagde:
4-5 strygninger. Har allerede testet. Overfladen er rillet på den hvidgrundede råspont, så den giver en lidt skinnende og anden glans. Men det bliver som sagt vanskeligt, når det er lasur, for overalt hvor den møder trærent, skal man nødvendigvis maskere og dække til, for der må man ikke stryge mere end 2 gange. Hver strygning giver jo et mørkere og mere dækkende resultat. Så bliver det plettet.makhno_ sagde:
Klik her for at svare



