S
H HEA260 sagde:
Det er formfaktoren jeg er usikker på i dette tilfælde. Og derefter har jeg antaget en og samme zone for at regne på hele taget. Føles som om der burde findes et computerprogram til dette.
Det bliver jo meget ugunstigt netop af den grund, alle forenklinger osv. Det er ikke underligt, at det bliver sådan, hvis du regner 1,5 kN/m2 over hele 30 kvm vertikalt opad.
 
S scorp1on sagde:
Det bliver jo meget ugunstigt netop af den grund, alle forenklinger osv. Det er ikke mærkeligt, at det bliver sådan, hvis du regner 1.5 kN/m2 over hele 30 kvm vertikalt opad.
Hvis det indre vindtryk vælges til det mest ugunstige (vindssug -0.3) og vi vælger den laveste zone (zone I), så får vi med q(z)=0.49kN/m2 at vindssug = 0.49*0.5= 0.245 kN/m2.

Lastkombination 6.10b = 0.245 kN/m2 * 30m2 = 11 kN dvs 1100kg

Fjern carportens vægt, sig 600 kg

Så bliver der 500kg tilbage, fordelt på 8 fundamenter = 62 kg / styk

Med andre ord behøves der nogen form for vindstag eller plade under betonen for at klare den aktuelle lasttilfælde, medmindre jeg har regnet forkert.
 
Sjovt at du prøver på egen hånd, men det bliver lidt metodefejl. Du skal ikke beregne en løftekraft på taget, det er tryk + sug på væggene, du skal beregne. Derefter bruger du kræftekvationer på vindkrydsene for at få ud horisontal og vertikal komposant.

Når egentyngden er gunstig, skal du reducere den i 6.10b.
 
W witten sagde:
Sjovt at du prøver på egen hånd, men der er lidt metodefejl. Du skal ikke beregne en løftekraft på taget, det er tryk + sug på væggene, du skal beregne. Derefter bruger du kræftligninger på vindkrydsene for at få ud horisontal og vertikal komposant.

Når egenvægten er gavnlig, skal du reducere den i 6.10b.
Så selvom vægge mangler, regner man med, at de findes og derefter lægger det som en løftekraft? (Da luften nu går ind og påvirker taget opad?)

Det der med at egenvægten lægges til i 6.10b elsker jeg, tak for den!
 
S
W witten sagde:
Sjovt at du forsøger på egen hånd, men det bliver lidt metodefejl. Du skal ikke beregne en løftekraft på taget, det er tryk + sug på væggene, du skal beregne. Derefter bruger du kræftekvationer på vindkrydsene for at få den horisontale og vertikale komponent.

Når egenvægten er gunstig, skal du reducere den i 6.10b.
Hvorfor skulle man ikke beregne tryk/sug på tag?
 
H HEA260 sagde:
Så även om vægge mangler, så regner man med at de findes og derefter lægger det som en løftekraft? (Da det luft nu går ind og påvirker taget opad?)

Det der med at egenvægten lægges til i 6.10b elsker jeg, tak for den!
Skal du ikke have nogle vægge, behøver du næppe lave en vindlastberegning. Der er jo ikke noget vindfang at tale om.
 
W witten sagde:
Skal du ikke have nogle vægge, behøver du næppe lave en vindlastberegning. Der er jo intet vindfang at tale om.
Ikke engang et vindsug/tryk mod taget?
 
S
W witten sagde:
Skal du ikke have nogle vægge, behøver du næppe lave en vindlastberegning. Der er jo intet vindfang at tale om.
Kommer an på, hvordan taget er udformet.
 
S scorp1on sagde:
Afhænger af, hvordan taget er udformet.
Pulttag 4°
 
S
H HEA260 sagde:
Pulpettak 4°
Ja, så er det min opfattelse, at det bliver en vindbelastning, som der skal tages hensyn til. Søjler og grundkonstruktioner vil blive påvirket, jmf skærmtag.
 
S scorp1on sagde:
Ja då er det min opfattelse, at der bliver en vindlast, som skal tages hensyn til. Søjler og grundkonstruktioner vil blive påvirket, jf. skærmtag.
Tak!
Er det på nogen måde muligt at ændre løftekræften ved hjælp af vindstag mod en liggende regel, så en del af den vertikale last tages op af en liggende regel? Altså en slags fagværk konstruktion installeret i væggen. Eller er jeg helt ude og cykle?
 
S
Kan du vedhæfte en skitse af, hvordan du tænker?
 
S scorp1on sagde:
Kan du vedhæfte en skitse af, hvordan du tænker?
Skisse viser en liggende balk mellom punkterne A, B, C med 45 graders støttebalk ved B og vindkraft F ovenfra.

F er løftekraften fra vinden. Den liggende bjælke er indspændt med momentstiv fastgørelse mod søjle ved punkt A og C. Samt indspændt mod ca 45 graders bjælker ved punkt B.

Kan man omdanne den vertikale kraft til moment/trækkraft i den liggende bjælke på denne måde?

Undskyld den dårlige skitse, håber at idéen når frem alligevel.
 
F angriber fra siden, som jeg skrev i #18, læs det indlæg nøje igen. Der findes også en sådan kraft, som du viser, men den er relativt uinteressant for plintarna (medmindre der er ekstremt let egentynd på alt). Desuden, som jeg også skrev, synes den også nedad, eftersom det også blæser under taget. Nogle gange kan man for store tage have brug for at tilføje en horisontalkraft for friktion mod tagoverfladen.

I dette tilfælde skal du beregne vindfanget fra stolperne og bjælkerne. Det er nok rigtigt by the book, men vindfanget er sandsynligvis ret lille sammenlignet med hvis væggene er tætte.
 
W witten sagde:
F angriber fra siden som jeg skrev i #18, læs det indlæg omhyggeligt igen. Der er også en sådan kraft, som du viser, men den er relativt uinteressant for stolperne (medmindre det er ekstremt let egenvægt på det hele). Derudover, som jeg også skrev, virker den også nedad, fordi det også blæser under taget. Nogle gange kan man for store tage være nødt til at tilføje en horisontalkraft for friktion mod tagfladen.

I dette tilfælde skal du beregne vindfanget fra stolper og bjælker. Det er nok rigtigt efter bogen, men vindfanget er sandsynligvis ret lille i sammenligning med, hvis væggene er tætte.
Jeg læste dit indlæg nøje, men Eurocode 1-4 kap 7-4 (tror jeg, for skærmtag). Giver en meget stor løftekraft altså vertikalt. (Cp omkring -0.7 hvis jeg ikke husker forkert, har kun mobilen ved mig).

Jeg vil meget gerne forstå dette helt efter bogen for at lære det. Jeg er virkelig taknemmelig for, at du/I har overskud til at hjælpe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.