6,558 læst ·
31 svar
7k læst
31 svar
Løftekraft betonfundament 700mm
Det bliver jo meget ugunstigt netop af den grund, alle forenklinger osv. Det er ikke underligt, at det bliver sådan, hvis du regner 1,5 kN/m2 over hele 30 kvm vertikalt opad.H HEA260 sagde:
Hvis det indre vindtryk vælges til det mest ugunstige (vindssug -0.3) og vi vælger den laveste zone (zone I), så får vi med q(z)=0.49kN/m2 at vindssug = 0.49*0.5= 0.245 kN/m2.S scorp1on sagde:
Lastkombination 6.10b = 0.245 kN/m2 * 30m2 = 11 kN dvs 1100kg
Fjern carportens vægt, sig 600 kg
Så bliver der 500kg tilbage, fordelt på 8 fundamenter = 62 kg / styk
Med andre ord behøves der nogen form for vindstag eller plade under betonen for at klare den aktuelle lasttilfælde, medmindre jeg har regnet forkert.
Sjovt at du prøver på egen hånd, men det bliver lidt metodefejl. Du skal ikke beregne en løftekraft på taget, det er tryk + sug på væggene, du skal beregne. Derefter bruger du kræftekvationer på vindkrydsene for at få ud horisontal og vertikal komposant.
Når egentyngden er gunstig, skal du reducere den i 6.10b.
Når egentyngden er gunstig, skal du reducere den i 6.10b.
Så selvom vægge mangler, regner man med, at de findes og derefter lægger det som en løftekraft? (Da luften nu går ind og påvirker taget opad?)W witten sagde:Sjovt at du prøver på egen hånd, men der er lidt metodefejl. Du skal ikke beregne en løftekraft på taget, det er tryk + sug på væggene, du skal beregne. Derefter bruger du kræftligninger på vindkrydsene for at få ud horisontal og vertikal komposant.
Når egenvægten er gavnlig, skal du reducere den i 6.10b.
Det der med at egenvægten lægges til i 6.10b elsker jeg, tak for den!
Hvorfor skulle man ikke beregne tryk/sug på tag?W witten sagde:Sjovt at du forsøger på egen hånd, men det bliver lidt metodefejl. Du skal ikke beregne en løftekraft på taget, det er tryk + sug på væggene, du skal beregne. Derefter bruger du kræftekvationer på vindkrydsene for at få den horisontale og vertikale komponent.
Når egenvægten er gunstig, skal du reducere den i 6.10b.
Skal du ikke have nogle vægge, behøver du næppe lave en vindlastberegning. Der er jo ikke noget vindfang at tale om.H HEA260 sagde:
Tak!S scorp1on sagde:
Er det på nogen måde muligt at ændre løftekræften ved hjælp af vindstag mod en liggende regel, så en del af den vertikale last tages op af en liggende regel? Altså en slags fagværk konstruktion installeret i væggen. Eller er jeg helt ude og cykle?
S scorp1on sagde:

F er løftekraften fra vinden. Den liggende bjælke er indspændt med momentstiv fastgørelse mod søjle ved punkt A og C. Samt indspændt mod ca 45 graders bjælker ved punkt B.
Kan man omdanne den vertikale kraft til moment/trækkraft i den liggende bjælke på denne måde?
Undskyld den dårlige skitse, håber at idéen når frem alligevel.
F angriber fra siden, som jeg skrev i #18, læs det indlæg nøje igen. Der findes også en sådan kraft, som du viser, men den er relativt uinteressant for plintarna (medmindre der er ekstremt let egentynd på alt). Desuden, som jeg også skrev, synes den også nedad, eftersom det også blæser under taget. Nogle gange kan man for store tage have brug for at tilføje en horisontalkraft for friktion mod tagoverfladen.
I dette tilfælde skal du beregne vindfanget fra stolperne og bjælkerne. Det er nok rigtigt by the book, men vindfanget er sandsynligvis ret lille sammenlignet med hvis væggene er tætte.
I dette tilfælde skal du beregne vindfanget fra stolperne og bjælkerne. Det er nok rigtigt by the book, men vindfanget er sandsynligvis ret lille sammenlignet med hvis væggene er tætte.
Jeg læste dit indlæg nøje, men Eurocode 1-4 kap 7-4 (tror jeg, for skærmtag). Giver en meget stor løftekraft altså vertikalt. (Cp omkring -0.7 hvis jeg ikke husker forkert, har kun mobilen ved mig).W witten sagde:F angriber fra siden som jeg skrev i #18, læs det indlæg omhyggeligt igen. Der er også en sådan kraft, som du viser, men den er relativt uinteressant for stolperne (medmindre det er ekstremt let egenvægt på det hele). Derudover, som jeg også skrev, virker den også nedad, fordi det også blæser under taget. Nogle gange kan man for store tage være nødt til at tilføje en horisontalkraft for friktion mod tagfladen.
I dette tilfælde skal du beregne vindfanget fra stolper og bjælker. Det er nok rigtigt efter bogen, men vindfanget er sandsynligvis ret lille i sammenligning med, hvis væggene er tætte.
Jeg vil meget gerne forstå dette helt efter bogen for at lære det. Jeg er virkelig taknemmelig for, at du/I har overskud til at hjælpe.