Hej,

Hvor stor løftekraft kan en typisk betonstolpe 700mm under jord klare?

Stolper af følgende type:
https://www.byggmax.se/betongplint-...IsAl98xAOOfmloSmUywvehoCN1AQAvD_BwE#914=34799

Vi har en lasttilfælde ifølge:
Skitse af en betonplint i jorden med en pil der viser løftekraft; teksten viser 0,7m dybde.

Hvad kan vi tillade F at blive i dette tilfælde, dvs. hvilken løftekraft tåler en sådan stolpe?

Det jeg primært undrer mig over er, om vi får nogen ekstra kraft, ud over egenvægten af betonen, fra f.eks. friktion mellem jord og stolpe, som modvirker optrækningen af stolpen fra jorden.

Senest redigeret:
Afhænger af jorden. Støb selv med en plade nederst, hvis du vil tage større kræfter.

Hvad er applikationen, hvis jeg må spørge?

P polarsson sagde:
Afhænger af jorden. Støb selv med en plade nederst hvis du vil tage større kræfter.

Hvad er applikationen, hvis jeg må spørge?
Carport 30 m2, er 8 stykker plintar 700 mm nok? cc 1,6m

S
Ahmada Ahmada sagde:
Hej,

Hvor stor løftekraft klarer en typisk betonfundament 700mm under jord?

Fundamenter af følgende type:
[link]

Vi får en lasttilfælde ifølge:
[billede]

Hvad kan vi tillade F blive i dette tilfælde, dvs hvilken løftekraft tåler en sådan fundament?

Det jeg især undrer er, om vi får nogen ekstra kraft, udover egenvægten af betonen, fra fx friktion mellem jord og fundament, som modvirker optrækningen af fundament fra jord.
Jeg ville for sikkerheds skyld ikke regne med nogen samvirkningseffekt. Dette gøres normalt kun med visse specielle pæle og selv da er det i grove træk. Derefter afhænger det, som polarsson nævner, hvilken type jord det er tale om. Tjek to tilfælde:

1) Tilstrækkelig forankringslængde til stolpeskoene eller hvad det nu er, du skal have i fundamentet.

2) At du faktisk ikke trækker hele fundamentet op. Der ville jeg regne med vægten af fundamentet alene som modvirker.

Vil du øge den modvirkende løftekraft kan du støbe en plade under betonfundamentet på den måde får du en modvirkende vægt fra jorden.

Fjern

S scorp1on sagde:
Jeg ville for en sikkerheds skyld ikke regne med nogen samspilseffekt. Dette gøres normalt med visse specielle pæle, og selv da er det i grove træk. Derefter afhænger det, som polarsson nævner, af hvilken type jord det er. Tjek to tilfælde:

1) Tilstrækkelig forankringslængde for stolpesko eller hvad det nu er, du skal have i plinten.

2) At du faktisk ikke trækker hele plinten op. Der ville jeg regne med vægten af plinten alene som modvirker.

Vil du øge den modvirkende løftekraft, kan du støbe en plade under betonplinten, på den måde får du en modvirkende vægt af jorden.
Tak, det lyder rimeligt at regne som du foreslår.

Jeg må regne om vindlasten mod carporten, da jeg må have lavet en fejl et sted. Dette da jeg har fået det til q_d = 1.5 kN/m2 hvilket over 30m2 svarer til 45kN. Fordelt på 8 plinter (cc 1.6) er det 5.6 kN/plint. Dvs. at hver plint bør veje 5.6*100= 560kg.. Når en almindelig plint vejer 50 kg.

Dette svarer til, at jeg i min beregning skulle have haft 80 plinter på 30m2, så et eller andet sted har jeg regnet forkert på vindlasten.

S
Ahmada Ahmada sagde:
Tak, det lyder rimeligt at regne som du foreslår.

Må jeg beregne vindlasten mod carporten igen, da jeg må have lavet en fejl et sted. Dette da jeg har fået det til q_d = 1.5 kN/m2 hvilket over 30m2 svarer til 45kN. Fordelt på 8 stolpesko (cc 1.6) er det 5.6 kN/stolpesko. Dvs at hver stolpesko bør veje 5.6*100= 560kg.. Når en almindelig stolpesko vejer 50 kg.

Dette svarer til at jeg i min beregning havde haft behov for 80 stolpesko på 30m2 så et eller andet sted har jeg regnet forkert på vindlasten
Har du betragtet det statistiske system korrekt?

Det er vel således, at stommen fører vindlasten ned til boltene, der sidder i stolpeskoene. Du må beregne, hvad det bliver for linjelast på en bjælke, for derefter at udregne indspændingsmomentet. Omregn dette til et kraftpar, og dermed får du træk i den ene bolt og tryk i den anden. Da har du din løftekraft.

S scorp1on sagde:

Det er vel sådan, at rammen fører vindlasten ned til boltene, der sidder i soklerne. Du skal beregne, hvad det bliver for linjelast på en bjælke, for at derefter få udspændingsmomentet. Omform dette til et kraftpar, og så får du træk i den ene bolt og tryk i den anden. Så har du din løftekraft.
S scorp1on sagde:

Det er vel sådan, at rammen fører vindlasten ned til boltene, der sidder i soklerne. Du skal beregne, hvad det bliver for linjelast på en bjælke, for at derefter få udspændingsmomentet. Omform dette til et kraftpar, og så får du træk i den ene bolt og tryk i den anden. Så har du din løftekraft.
S scorp1on sagde:

Nej, jeg har slet ikke beregnet sådan. I stedet beregnede jeg, at der i alt bliver 45 kN vindløft over taget, som holdes nede af 8 sokler. Forstår ikke, hvordan jeg skal beregne ifølge dit eksempel.

S
Så du tænker dig at det er 30 m2 overflade som løftes vertikalt op af en kraft svarende til 1.5 kN/m2?

Den horisontale vindbelastning forårsager et moment i inspændingen mellem fundament og vertikal regel.

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
S scorp1on sagde:
Så du tænker dig at det er 30 m2 overflade som løftes vertikalt op af en kraft svarende til 1.5 kN/m2?

Den horisontale vindlast forårsager et moment i fastspændingen mellem sokkel og vertikal regel.
Jeg tænker præcis som i din første sætning. Den horisontale vindlast er forsumbelig, da det er en carport uden vægge (kun søjler).

Det er svært at regne hjem opdriften i carporte. Skal kun betonens egenvægt holde imod kræves det ofte besværligt meget beton. Bygger du med vindkryds kommer al opdrift til de stolper, der har et kryds. Bygger du med tætte vægge som stabilisering fordeles det mere jævnt til stolperne.

En stolpe med en plade under er en god løsning, da benytter du jordens egenvægt.

S scorp1on sagde:
Så du tænker dig at det er 30 m2 areal som løftes vertikalt op af en kraft svarende til 1.5 kN/m2?

Den horisontale vindbelastning forårsager et moment i fastgørelsen mellem pæl og vertikal regel.
Det er usædvanligt at regne stolper og fundamenter fastspændt. Selv hvis du regner dem (delvis) fastspændt, har du et globalt moment på bygningen at tage hensyn til.

Carporte bygges ofte med vindkryds af brædder eller wire.

W witten sagde:
Det er svært at regne opholdskraften i carporte. Skal kun betonens egen vægt holde imod kræver det ofte irriterende meget beton. Bygger du med vindkryds kommer al løftekraften til de stolper, der har et kryds. Bygger du med tætte vægge som stabilisering fordeles det mere jævnt til stolperne.

En stolpe med en plade under er en god løsning, da du tager hjælp af jordens egen vægt.
Vil et vindkryds på væggen i bagsiden være nok i så fald? Noget ligesom dette:
Byggetegning af en trækonstruktion med ensidet tag, støttestolper, vægpaneler og et vindkryds på bagsiden.

Men kun væg samt vindkryds på bagsiden, ville det fungere?

S
Tænk også på, at det ikke er enkelt at beregne vindlaster. Det afhænger af en række faktorer som terræntype, referencehastighed og formfaktor. Systemet, der betragtes, opdeles også i et antal zoner.

Tænk også på, at carporten i sig selv vejer en del, hvilket modvirker løftekraften.

S scorp1on sagde:
Tænk også på, at beregningen af vindlast ikke er enkel. Det afhænger af en række faktorer som terræntype, referencehastighed og formfaktor. Systemet, der betragtes, opdeles også i et antal zoner.

Tænk også på, at carporten i sig selv vejer en del, hvilket modvirker løftekraften.
Det er formfaktoren, jeg er usikker på i dette tilfælde. Og så har jeg antaget én og samme zone for at beregne på hele taget. Føles som, at der burde findes et computerprogram til dette.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.