Vil sætte liggende panel op i kip mellem spær men da spær varierer i højde og jeg vil miste mindst muligt lofthøjde betyder det, at brædderne placeres mellem spærene og ikke fortsætter videre til næste spær, længden på hver brædde bliver op imod 150 cm (120 - 150 cm) uden nogen støtte på midten.
Kiggede på almindelige panelbrædder men de kunne ikke klare dette C/C, er der noget andet jeg kan bruge uden at skulle sænke loftet? Er råspont bedre? Der ligger jo råspont med samme CC oven over spærene, men der er de dog sømmet i flere spær og forskudte samlinger osv.
Der er intet ovenover som presser mod loftet så det skal kun bære sin egen vægt uden at bue.
Kiggede på almindelige panelbrædder men de kunne ikke klare dette C/C, er der noget andet jeg kan bruge uden at skulle sænke loftet? Er råspont bedre? Der ligger jo råspont med samme CC oven over spærene, men der er de dog sømmet i flere spær og forskudte samlinger osv.
Der er intet ovenover som presser mod loftet så det skal kun bære sin egen vægt uden at bue.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 indlæg
Er det meningen, at de skal holde isolering på plads også?
Jeg tror, det er almindeligt, at man sætter op "falska takstolar" til den type byggerier, altså en spinklere tagstol mellem de rigtige, som kun skal bære loftet. For at få en mere rimelig cc-afstand.
Jeg tror, det er almindeligt, at man sætter op "falska takstolar" til den type byggerier, altså en spinklere tagstol mellem de rigtige, som kun skal bære loftet. For at få en mere rimelig cc-afstand.
Panel der er 22 mm eller mere kan klare det. Bestilte sådan en panel for mange år siden på et byggeri jeg var på.
Det skal fungere. Men husk at råspont ikke er den bedste kvalitet af træ. Mange knaster og generelt dårligt træ.
Ja det gælder vel at kvistlakere og male inden montering, skulle resultatet blive dårligt, burde man vel bagefter kunne sætte tyndere loftbrædder/plader direkte på råsponten i så fald?verktygsgurun sagde:
Mente snarere, at det er knaggar, der er faldet ud. Dvs. huller i råsponten.
Aha, ja det kan jo se sådan ud, hvis der bliver en masse huller.. Jeg må prøve og forsøge at vælge "fine" planker.
Det burde vel fungere at sætte panel mod råsponten, hvis det luftes, eller begynder det så at bule?
Det burde vel fungere at sætte panel mod råsponten, hvis det luftes, eller begynder det så at bule?
Klik her for at svare