S
Hejsa

Skal montere loft i et lille rum med meget lavt til loftet.
Så jeg vil have, at loftet bygger så lidt som muligt nedad.
Der sidder loftsbjælker med ca. 1,2m imellem nu.

Rummet er cirka 1,5 x 2,4 meter og det er skråtag. Ikke så meget altså.
Der er tre bjælker en i hver side og en i midten (af de 2,4 meter altså).

Nogle tips til materiale og montering? Det behøver ikke at være noget fancy.

Overvejede en sådan her 6mm træfiberplade, som jeg har liggende derhjemme. Men den vil nok hænge ned, hvis man kun fastgør den med 1,2m mellemrum.

https://www.bauhaus.se/faspanel-trafiberskiva-obehandlad-6x620x2390mm#go-to-description

Det bedste er nok en form for konstruktionsplywood. Hvor meget hælder taget?

• Synes
Snickerick
  • Laddar…
S
J justusandersson sagde:
Det bedste er nok en form for konstruktionskrydsfiner. Hvor meget hælder taget?
Godt tænkt. Det burde jeg jo kunne have regnet ud selv. Tak!

Hældningen er 27 grader

Hej
Jeg lagde for et par år siden tag på et udhus, dengang stald, nu garage. cc1200 12 mm krydsfiner. Testede på forhånd (i lav højde) om det kunne holde til at gå på ovenfra. Føltes tryggere at det ville holde, før jeg havde fået gulv på loftet. Nu har det ligget i 4 år og ser stadig fint ud. Nogle plader var ikke helt flade ved montering, kanterne bøjede lidt, men ingen ændringer synlige i de år.
Rigtigt eller forkert? Det har indtil videre fungeret i hvert fald. Hvis jeg skulle gøre det i et beboelsesrum, ville jeg overveje lidt mere, hvordan man låser pladerne sammen i samlingerne på alle måder.

• Synes
Snickerick
  • Laddar…
Når man beregner nedbøjning på grund af egenvægten, bør det kunne fungere selv med 9 mm k-plywood, selvom 12 mm er bedre og mere almindeligt som lagerbeholdning. Vänerply (Moelven) har plywood med affasede kanter for mere usynlige samlinger.

• Synes
Snickerick
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.