Skal sætte lister rundt om murstokken men overvejer, hvilke alternativer der findes.

Høje gulvlister rundt fungerer ikke så godt, fordi muren er ret ujævn.
Man må måske slet ikke sætte trælister mod muren?

Hvordan har I gjort?

• Rød murstensmur med ujævne overflader og en hvid inspektionsdør, omgivet af blå vægge og hvidt loft. Golvlister ses ved siden af muren.
Noget der er flot er at sætte en let kvartslisten over samlingen, præcis så den dækker sprækken. En sån flot murstock er jo synd at dække over.

Jeg har sat både loft- og gulvlister rundt om murværket, limet med PL400 punktvis, og derefter smeltelim for at holde det fast, indtil PL400'en tørrer.
Muren er ret ujævn, men jeg lagde lim på de højeste punkter, og når limet var tørt, fyldte jeg med akrylfugemasse i flere omgange og strøg det glat. Min mur er ifos hvid, men det burde være muligt at maske muren med sølvtejp og derefter trække det af, efter man har strøget fugemassen ud.

Rundt min skorsten var der en muret kant ca. 5 cm og så en hulkeliste 5 cm..
måske for ikke at have træ rundt om skorstenen.

Hvad siger brandbeskyttelsesreglerne?

EgenHärd sagde:
Rundt min skorstenskerne var der en muret kant på ca 5 cm og så en hulkehlliste på 5 cm..
måske for ikke at have træ rundt om skorstenskerne.

Hvad siger brandbeskyttelsesreglerne?
Jeg læste, at man må have loftlister i træ, også lister på gulvet formoder jeg.
altså må man kun have endetræ mod skorstenskerne, MEN i nederkanten og ved loftet er det ikke så omhyggeligt :-?
Jeg læste det for nogle timer siden, men nu kan jeg desværre ikke finde artiklen :'(

Høje gulvlister rundt fungerer ikke videre godt fordi muren er ret ujævn.
Taler om ujævnt...
På billedet er gulvlisten fastgjort i en fastskruet plade, som har samme tykkelse som en pudset "kant" rundt om skorstenen. Et rum op til toppen af gulvlisten er også pudset og derefter spartlet med snedkerspartel. Loftlisten sidder direkte mod den pudsede kant skruet med plugs. Sammenføjede hjørner er limet.
Jeg overvejer at male kanter med en slags granitfarve, som har samme udseende som pudset mellem stenene.

• Murstensbeklædt murstock med hvidmalede fod- og loftlister. Listerne er fastskruede og limede, med overvejelser om at male kanter i granitfarve.
Ok, så her blev det.

Nede satte jeg en kvartsliste og fyldte op med brug i mellemrummene.

Ovenpå satte jeg loftliste rundt og fyldte op med latex i mellemrummene mod loftet.

• Murværk med kvartsrund liste nederst fyldt med mørtel; øverst ses en loftliste med latexfyldte mellemrum mod loftet.
super_sam sagde:
Ok, så här blev det.

Nede satte jeg en kvartslist og fyldte op med bruk i mellemrum.

Oppe satte jeg en loftlist rundt og fyldte op med latex i mellemrum mod loftet.
synes jeg faktisk blev skidegodt ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.