Vi overvejer at rive en bærende væg ned og skal lægge en HEA 180 bjælke på 115x115 limtræssøjler. Den ene søjle vil blive placeret i en ydervæg, og jeg er tvivlsom over for at placere søjlen på syll, da fibrenes styrke er betydeligt lavere på tværs. Derfor overvejer jeg at skære ud i syll for limtræssøjlen. I denne sammenhæng undrer jeg mig over, om det er i orden at stille en limtræssøjle på betonpladen (solid plade i villa bygget 1988) men med syll pap under for at forhindre fugt? Man vil jo ikke have, at søjlen begynder at rådne i enden ....
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 indlæg
Skal du tage kæmpelaster?
Med rigtig syllisolering kan næsten ingen fugt overhovedet vandre op, så du burde kunne være rolig. Medmindre syllen ved siden af mangler syllisolering og du har eksisterende problemer med fugt?
Med rigtig syllisolering kan næsten ingen fugt overhovedet vandre op, så du burde kunne være rolig. Medmindre syllen ved siden af mangler syllisolering og du har eksisterende problemer med fugt?
Jeg tror, det drejer sig om tilstrækkelige laseter til ikke at stille søjlen direkte på syllen, men det er kun en antagelse fra min side. Føles som om det ville være et bedre alternativ at stille søjlen på betonpladen med syllpapp under.
Har ikke åbnet ydervæggen endnu men formoder, at syllen er korrekt monteret med syll isolering (syllpapp) osv. Og vi har ingen problemer med fugt / dårlig lugt så vidt jeg ved.
Har ikke åbnet ydervæggen endnu men formoder, at syllen er korrekt monteret med syll isolering (syllpapp) osv. Og vi har ingen problemer med fugt / dårlig lugt så vidt jeg ved.
Hvis du er bange for punktlasten, kunne det måske være en idé at få den samme konstruktør, der har beregnet bjælken og søjlen, til at kigge på det? Ellers kan man jo altid save syllen ud og stille søjlen der, men et alternativ kan være at lægge et fladjern under limtræs-søjlen mod syllen, som fordeler lasten lidt over en længere flade.
Klik her for at svare