Vi skal åbne en bærende væg i vores 1 1/2 plans hus. Åbningen bliver 4 m, og anbefalede bjælkestørrelse er 90x315. Efter min mening bliver den bjælke for høj, og spørgsmålet er nu, om jeg kan bruge 2 bjælker med dimensionen 56x225 i stedet? :confused:

Spontant uden at have regnet på det, så nej. Det er højden, der står for bøjestyrken. Dermed bliver en 112X225 betydeligt svagere end en 90X315.
Hvis højden er så afgørende, vil jeg anbefale, at du kigger på en stålbjælke i stedet.

vi gjorde præcis som du tænker gøre, åbnede ca 3.5 m, brugte 90x315, troede i begyndelsen at den ville "dele" rummet og blive grim, men nu sidder den der og er helt OK... du skal jo op med den til gulvbjælkerne på overetagen så du kan ikke måle direkte fra indersiden af loftet, for at se hvor den havner.... men mål fra bjælkerne og ned.

og det er tykkelsen der gør styrken ikke bredden på limtræet.

Nedbøjningen bliver godt og vel dobbelt så stor med 2 stk 56x225. Holdbarheden er ca. 65%.

Måske en stålbjælke. Ville gætte (uden at have regnet på det) at du klarer dig med en HEA 160

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.